/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Radio - mest til høretelefoner? hvilken?
Fra : ingelein
Vist : 915 gange
50 point
Dato : 22-04-10 22:14

Hej
Det er på tide at jeg får skiftet min gamle kassetteradio ud med noget, som kan skrues meget lavt ned i volumen, når jeg bruger høretelefoner. Kan nogen anbefale en bestemt radio? Den jeg har skratter eller gå helt ud i lav volumen.

Er der et alternativ? Jeg behøver stort set ikke andet end de danske kanaler.
Findes der en modtager til høretelefoner -på størrelse med en IPod eller lignende. Jeg aner ikke hvad der findes på markedet.

Måske skulle jeg også prøve min ældgamle radio - en PHillips fra 1962, som altid har været køkkenradio. Det er helt utroligt at den har så fin en lyd og modtageforhold. Men så mangler jeg den i køkkenet.

Mange hilsner i håb om et godt tip
Ingelein

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-04-10 22:49

Har du mobil så brug den

Iøvrigt kan volumenkontrollen på ældre radioer som regel renses med kontaktspray (siliconespray), det er som regel støv der har sat sig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-04-10 23:00

Hej stig54
Tak for rådet, men min mobil har ikke den mulighed - ikke engang et kamera

Mange hilsner Ingelein

Ps. Hvordan skal jeg rense volumenkontrollen uden at pille radioen helt fra hinanden ?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-04-10 23:12

Du bliver nok nødt til at skille din radio lidt ad for at rense volumenkontrollen. Kontaktspray er vist ikke silikone...

De fleste små radioer er ret ringe, så jeg vil anbefale en DAB radio eller en internet radio. De koster lidt mere, fylder lidt mere men kan meget mere i bedre kvalitet. Mange mobiler kan spille radio, men dem jeg har hørt, lyder dårligt.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-04-10 23:20
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-04-10 23:21

Hej Bertel Brander
Tak for svaret. Ja jeg går efter en rimelig god lyd og ikke noget skrat-væsen. Iøvrigt har jeg lige kigget på min snart 50 år gamle transistorradio i køkkenent. Den har slet ikke noget gængs stik til høretelefoner, men alle mulige andre finesser, som babyovervågning, mulighed for adaptertilslutning, batterier osv. Jeg tror at jeg skal skrive til Phillips og rose dem for denne fine radio - som tilmed ser smart ud og ikke spor 50'eragtig.
Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-04-10 23:24

Hej Bertel Brander
Tak for linket. Det kigger jeg lige på
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-10 04:44

Citat
Findes der en modtager til høretelefoner -på størrelse med en IPod eller lignende.
hvis du ikke vil skifte din mobil telefon og en nyere med mange flere muligheder, så kan du også nøjes med at udskifte din mp3 afspiller, der er mange af disse små musikafspillere som har FM radio indbygget, blandt andre min Sony du skal jo også have en som kan afspille dine drm beskyttede lydbøger så her et eksempel til billige penge, sgh.dk og mange flere har den:
http://www.shg.dk/MP3-Afspillere-og-Tilbehoer/SanDisk-Sansa-Clip-2GB-2109832.html
du kan læse en test af den lille spillemaskine her:
http://alatest.dk/apps/reviews/23794253/-1/?ref=http%3A%2F%2Falatest.dk%2Fanmeldelser%2Fmp3-afspillere%2Fsandisk-sansa-clip%2Fpo3-51413615%2C287%2F
det var bare fordi du spurgte om radioer kunne være så små og ja det kan de og de spiller ret godt uden at skratte

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-10 09:12

Jeg har hørt at udgår DAB sendesystemet udgår i løbet af et par år.
Hvis du kan trække din volumen knap af udvendigt fra er det normalt nok at spraye ind i hullet med rensespray og derefter montere knappen igen og massere volumenkontrollen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-04-10 14:51

Hej ovn
Tak for linkene. Du ved jo at jeg allerede har en Medion afspiller, som jeg er nogenlunde tilfreds med - men den har to væsentlige mangler: Man kan ikke sætte bogmærke så man ved, hvor langt man er kommet i bogen - og så skal den genoplades via USB stik. Jeg har købt en single oplader til USB stik, men jeg synes at det er et irriterende moment at man skal have gang i PC'en for at oplade afspilleren.

Hej Stig54
Min volumenknap er et hjul, er en skyder, som sidder i toppen af radioen.
Men jeg er lidt fristet af de små radioer, som der var links til.

I grunden har jeg det sådan, at jeg spørger efter noget der er rimelig i pris - og så ender med noget, som er en del dyrere, bare det virker tilfredsstillende.

mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 50 point
Dato : 23-04-10 19:59

Netop volumenkontroller med skydere kan ofte renses uden at skille radioen ad, du skal "bare" finde den rigtige rensevæske.

Vedrørende fremtiden inden for DAB står der på http://www.dabradio.dk/ :
Citat
Jeg har hørt, at digital radio stopper indenfor få år?
Nej det er ikke korrekt. På samme måde som man har digitaliseret TV, digitaliserer Danmark også radio. Men der går mange år endnu, før det analoge FM slukkes. Politikerne skal først tage den endelige beslutning. Herefter skal nettet opdateres og herefter kommer der så en lang overgangsfase før hele radionettet digitaliseres. Tidshorisonten er ikke tidligere end 2015.

Så der er ikke så meget at være bange for. På dabradio.dk kan man også læse meget andet nyttig information om DAB, f.eks. hvor man kan modtage det.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 12-07-10 12:01

Tak for svaret BertelBrander.