/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
gammel undervisningsfilm kan ikke huske
Fra : hubi
Vist : 729 gange
100 point
Dato : 22-04-10 00:24

hey, håber i kan hjælpe lidt..

Da jeg gik på handelsskolen så vi en film om en familie hvor hovedpersonen hed rasmus, mener jeg og han blev uvenner med sin bror.
De boede oppe i bjerget. Filmen er i et rigtig gammelt sprog så egner sig godt til dansk undervisning... håber der er nogle der kan hjælpe på trods af de sparsomme oplysninger. mener vi havde om nationalromantikken

//jesper

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-04-10 06:48

Bare nysgerrig, men hvis den er i et "gammelt sprog" hvilken del af danskundervisningen egner den sig så til?

Accepteret svar
Fra : NoQia

Modtaget 100 point
Dato : 22-04-10 09:25

Det skulle vel ikke være Erasmus Montanus du tænker på? Et Holberg-skuespil som er filmatiseret flere gange. Handler om studenten Rasmus Berg der vender tilbage til landsbyen Bjerget. Han er forandret, blevet studentikos, har taget navnet Erasmus Montanus, der lyder finere og mere studert. Stykket udstiller snobberi og dumhed.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-04-10 10:24
Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 22-04-10 10:43

Jeg tænker også på erasmus montanus.. Her er hovedpersonen Rasmus Berg som da han kommer tilbage fra sit studie i KBH optræder arogant og bedrevidende overfor alle, og han er nu for fin til at have en bonde som bror.

men der var også en der hed Jeppe på Bjerget - om en fæste bonde der er i klemme mellem sin kone og ridefogeden. Jeppe ydmyges ved at konen ligger i med degnen - Jeppe begynder at drikke osv. osv.. men ja han hed jo ikke Rasmus,, men det kunne jo være at du huskede forkeret *s*

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 22-04-10 20:49

Tak for svaret NoQia og jer andre. det var præcis den film...