/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tjekket for gluten intolerens
Fra : flipper89
Vist : 1595 gange
45 point
Dato : 21-04-10 22:06

Kan man bare blive tjekke for gluten-intolerens hos lægen eller skal der en "mave/tarme-ekspert" til?

Mvh Philip

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 21-04-10 22:27

Din læge kan/skal ganske enkelt henvise dig til det nærmeste laboratorium, hvor du kan få foretaget de relevante undersøgelser, bare bed ham om det.
Hvis du bor i København, er laboritoriet i Pilestræde.

Joan

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-04-10 22:27
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 23:00

Pu ha, den er ikke nem, intolerans er en meget svær størrelse, da det jo betyder at du kan tåle noget, men hvor meget er noget. Nogle reagerer med det sammen andre efter nogle timer, og andre igen først dagen efter, så det er meget meget svært at finde ud af mængden

Hvordan har du fundet frem til at det er glutenintolerens??

Du spørger til mave/tarm specialist... andre allergier kan også give gevaldige gener fra maven... mælk og græspollen allergi f.eks

Start med at få en henvisning til en allergispecialist... din alm. huslæge kan også tjekke for nogle allergier, men ikke ret mange, og ofte kan man heller ikke regne med resultatet (de tager for få prøver, og allergenet du bliver testet med er for gammelt og misvisende)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-04-10 23:05

Du skal ned til lægen, og han kan henvise dig til at få foretaget priktest. Det gøres på underarmene og gør ikke ondt. Samtidig skal du have taget en blodprøve, den kan vise allergener.

Intollerence er en mild for for allergi, men lige ubehagelig. Så held og lykke med det.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-04-10 23:14

der er stor forskel på gluten allergi/cøliaki og så mange andre allergier. og når man har glutenallergi er det simpelthen gluten man ikke kan tåle, som hovedsagentlig findes i hvedemel. cøliaki giver diarre, der igen forårsager mangelsymptomer(underærnæring).
Så lad din læge henvise dig til undersøgelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 23:20

skytten49... hvede er en græsart!!! og dem der er meget allergiske overfor græs kan til forveksling ligne dem med cøliaki... blot til info

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-04-10 23:26

citat fra mit tidligere link - Cøliaki (Gluten-intolerance)
Af: Overlæge, dr.med. Steffen Ulrik Friis, speciallæge i medicinsk gastroenterologi og intern medicin, Medicinsk afdeling F, Gentofte Amtssygehus.

granner - cøliaki er ikke mild - man kan blive aldeles alvorligt syg, hvis man fortsætter med at få gluten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 23:29

Jeg tror granner01 mener, at den er mildere end en konstanteret allergi... ved intolerence kan man trods alt tåle "noget" og overskrides grænsen, ja, så kan man blive alvorligt syg

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-04-10 23:31

jeg er græs og birk allergiker, det giver kløe rindende, øjne og næse, men ikke diarre. man spiser jo ikke græsset

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 23:37

Citat
man spiser jo ikke græsset

Du behøver ikke være nedladende

Hvis man er allergisk nok, reagerere hele kroppen, også maven... det kan være diarre eller tarmene der hæver op. ergo kan en græsallergi godt forveksles med en glutenallergi, det er bl.a derfor jeg spørger ind til hvem der har stillet diagnosen

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-04-10 23:39

nordsted 1 - hvis du læser dette - http://www.netpatient.dk/TEMA_Coeliaki.htm skrevet af en speciallæge står der cøliaki/(gluten-intolerance) og cøliaki er IKKE mild.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 23:41

Oki, jeg gentager gerne

Citat
Jeg tror granner01 mener, at den er mildere end en konstanteret allergi... ved intolerence kan man trods alt tåle "noget" og overskrides grænsen, ja, så kan man blive alvorligt syg

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-04-10 23:49

ja - men hvis man har cøliaki, kan man ikke tåle bare lidt gluten - fx hvis man spiser leverpostej med lidt hvedemel i bliver man syg. jeg tror problemet er, at lægeverdenen og naturlæger bruger ordet intolerance forskelligt. og egent betyder intolerance, at man ikke tolerer = tåler

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-04-10 23:50

rettelse: egent = egentligt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-04-10 10:21

Vi snakker om intollerence. Ikke om cøliaki.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-04-10 11:49

men gluten-intolerens er lig med cøliaki

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 45 point
Dato : 22-04-10 22:44

Citat
Glutenallergi (Cøliaki)

Af Torben Nathan, 1. reservelæge og Ove Schaffalitzky de Muckadell, overlæge, dr.med, speciallæge i mave- og tarmsygdomme

Hvad er glutenallergi?

Glutenallergi der også kaldes cøliaki er en tilstand, hvor man har allergi over for en del af bestanddelen gluten, som findes i korn. Gluten findes især i hvede, byg og rug.

Glutenallergi forekommer i tyndtarmens slimhinde og fører til nedsat funktion af tarmen, hvorved man har svært ved at optage kostens ernæringsbestanddele (vitaminer, mineraler, kulhydrater og fedt). Glutenallergi er en varig lidelse, der findes i alle aldersgrupper. Slimhindens funktion kan genoprettes og vedligeholdes med en kost, hvor man udelader ovennævnte kornsorter.

Fra netdoktor.

Der er ikke tale om allergi når der tales om intollerence. Og tro mig der er meget stor forskel. Jeg har levet med svær allergi i det meste af mit liv. Og jeg ville ved gud hellere have det var intollerence.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 22:51

Kan kun give granner01 ret... men hvorfor hører vi ikke noget fra flipper89???

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-04-10 22:57

Cøliaki (Gluten-intolerance)

Af: Overlæge, dr.med. Steffen Ulrik Friis, speciallæge i medicinsk gastroenterologi og intern medicin, Medicinsk afdeling F, Gentofte Amtssygehus.
fra netpatient

den mand er specialist og jeg er sikker på at når den ene taler om gluten-intolrance og den anden taler om glutenallergi og begge siger det er cøliaki, så taler de om det samme. fordi når de begge er specialister i bla. cøliaki, og den ene siger intolerance den anden siger allergi, men begge siger de cøliaki. altså sidestiller de intolerance og allergi

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 22-04-10 23:02

og man kan ikke sammen ligne allergier. nogle er harmløse andre er livstruende, fx skaldyrsallergi er får luftvejene til at lukke til så man risikerer at dø, hvis man ikke får hurtigt hjælp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 23:09

Skytten49.... man kan dø af alle allergier, det afhænger af hvor allergisk man er

Godkendelse af svar
Fra : flipper89

Dato : 06-05-10 21:01

Tak for svaret granner01 og alle andre!

Må søge læge og se på det. Kan være det går over ;)