/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændely til brændetårne
Fra : lham
Vist : 4697 gange
100 point
Dato : 21-04-10 18:08

PÅ jagt efter KØBE brændely/skur( ikke hjemmelav udover evt samling ) hvor brændeleverandøren fra indkørslen med "kranen" kan sætte 3 standard brændetårne på standardpaller ind ,så jeg undgår omladning. Helst svar fra nogen med brugserfaring.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 18:47

Selv har jeg brugt en af de billige presseninger fra h nyborg,
de koster ikke mange kroner og dækker rimelig godt.
Og jeg har ikke haft problemer med fugt PÅ/ I træet,
da det udtørrer hurtigt igen, med sol og vind.

Ellers skal du have et brændeskur? hvor du kan tage taget af...

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 18:48

Hvis du kan, så køb dem sorte, da det varmer træet op, og får det sidste fugt ud.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 18:52

Ellers er min erfaring, at det burde være nok med ´bare´at dække det øverste.

Især hvis det er købt TØRT, træ suger altid, lige meget hvad!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-10 18:56

Hvordan havde du forestillet dig der skulle være plads til en "kran"

Det vil som minimum kræve at der IKKE er bund eller at "taget" er 3½-4 meter oppe......

En palleløfter kunne selvfølgelig klare det sidste....

Byggemarkeder er bunkevis af den slags "læskure"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-10 19:14

Jeg har i dag kørt 3 stk. tårne på plads med palleløfter, og de fliser skal ikke ligge ret løst før det er umuligt at skubbe på plads. Min bændepusher har en lille eltruck og han kan køre ind under min carport med læsset. (beregnet da jeg ombyggede carporten).
Men det er vigtigt at dit brænde ikke bliver pakket for godt ind.
Som Disken gør med en hætte et stykke ned over - så er det godt og der kommer luft til.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 19:18
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 19:22

Og for ikke at opfordre til ILDEBRAND,
så plejer jeg at ligge næste kævle på brændeovnen, så kan den nå at blive XTRA tør.
Eller stil dem tæt op af ovnen så bliver de hurtigt ? tørre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-04-10 20:52

Ikke for meget tildækket, så virker det bare som et grydelåg hvor vandet kondenserer og siver ned i brændet igen.

Er kunsten med at lave en rigtig brændestabel uddød ???

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 21:35

Citat
Er kunsten med at lave en rigtig brændestabel uddød ???

JA_ når det kommer som ? købetræ

ELLERS, lægger vi andre? det PÆNT + bare DET, at tænke på næste vinters varme,
og alt det der skal kløves og stables (rigtigt)..

Og så giver det stadig varme/ indtil flere gange, plus diverse skader på sig selv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-04-10 21:56

Ikke nødvendigvis besværligt.
Man laver en rund "mur" af brænde, med så små fuger som muligt, og hælder bare tilfældigt brænde inden i.
Der skal spidses opad så der kun kræves en minimal pressenning i toppen, det bliver et paradis for fugle.......og rotter.

Da min far gik på efterløn blev de hans hobby at samle brænde, han lavede en stak, 2½ m i diameter og 2 m høj.
Han nåede dog kun at bruge et par knuder af den idet han døde vinteren efter

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-04-10 08:27

OBS :

Det var købe og ikke selvbyg jeg efterlyste.

Alt det med omstabling har vi haft energi til men gider ikke mere da vi vi har fået nok skader på os selv. Andre i husstanden har af æstetiske grunde forbundt presenninger i haven så det er ikke en option, virker ellers fint.
Vognmanden har garanteret at hvis der er 15 cm "luft" på alle sider af pallen kan han endda parralelt med vognens lænderetning sætte pallerne ind i skuret/skurene der kommer til at stå vinkelret på vognen.

REFI
nærmere henvisning til de mange læskure byggemarkeder har og som kan fyldes med 3 paller direkte fra lastbilen TAK

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 22-04-10 09:02

Citat
og som kan fyldes med 3 paller direkte fra lastbilen TAK

DET findes ikke

Det bliver en selvkonstruktion....

Men her er muligheder der blot skal samles

http://www.fyrogflamme.eu/default.asp?id=201&pId=147 (der må du så købe 3 )
http://www.j-a.dk/JA%20Carporte%20og%20skure%202010.pdf

Derudover har både Silvan, Bauhaus, XL osv. masser af opstillede "huse" (åbne som lukkede) så man kan se dem samlede....

Du finder jo ikke noget hvor du ikke selv skal "skrue" lidt eller bestille en håndværker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-10 09:14

Du må lave et skur med sider og løst tag med tagpap.
Og så løfte hele taget på når han har sat buret ind.
Burene buler lidt så der skal være rigelig plads, hvis buret skal sænkes ned på plads.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 26-04-10 17:42

Tak for svaret refi.
det mest brugbare link -men ikke lige i øjet