/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
luft i systemet
Fra : isbukken
Vist : 524 gange
40 point
Dato : 21-04-10 00:13

hej er der nogle der kan hjælpe.
mit fyrings anlæg med akumuleringstank går i stå, på grund af luft i systemet når den kommer op
på 70 grader, pumpen knaser og larmer og har ikke kunnet løse problemet i flere år

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-04-10 00:25

tja hvis der luft i og der ikke skal være det så må der vel være en udluftningsskrue / ventil.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-04-10 09:00

Sansynligvis er der tale om et dårligt design af anlægget. Det ses utroligt ofte at GDS anlæg laves stygt forkerte, med forkerte placeringer af udluftning, manglende luftfælder, mindre heldige pumpeplaceringer osv osv. Det er ulempen ved VVS-Experten og alle internet shops'ene.

Designer man rigtigt fra starten, sørger man for at kunne skylle installationen og laver de behørige udluftninger og luftfælder.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 40 point
Dato : 21-04-10 09:23

Citat
hej er der nogle der kan hjælpe.
mit fyrings anlæg med akumuleringstank går i stå, på grund af luft i systemet når den kommer op
på 70 grader, pumpen knaser og larmer og har ikke kunnet løse problemet i flere år

JA, dit anlæg er lavet forkert, der er ikke en naturlig stigning fra fyr og akumuleringstank op til ekspentionsbeholderen, så det kan lufte sig selv ud, der er luftlommer på nalæget og der bliver du nød til at montere en automatisk udluftningsventil for at få anlæget til at virke ordentlig hele tiden.
Når vand bliver varmet op danner der sig damp/luft og det danner luftlommer i anlæget og pumpen kan heller ikke flytte vandet hvis der er luft omkring den.
Så gå anlæget igennemog find de steder hvor der er et højt punkt på anlæger, og hvor vandet skal ned af igen, der vil der danne sig luftlommer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-04-10 11:10

Larmen fra din pumpe skyldes formentlig kavaktion.

Det skyldes en for hurtigt løbende pumpe i forhold til tryk og temperatur på stedet.
På sugesiden , eller på spidsen af løbehjulets "vinger" vil trykket komme under mættet damps tryk ved den pågældende temperatur, og vandet kommer lokalt i kog. Når dampboblerne efterfølgende kollapser, larmer det. Pumpen kan ikke tåle det og pumper dårligt på den måde.

Det er en amatør som, har designet det anlæg.

Nogle amatører kalder sig vvs håndværkere. De kan måske skrue tingene sammen, men har ikke begreb om dimensionering.

Godkendelse af svar
Fra : isbukken

Dato : 21-04-10 11:12

Tak for svaret Hejdu58.
jeg har prøvet med udluftning ventiler det hjalp ikke, jeg er kommet frem til at det måske er min pumpe der er for lille det er en alpha + 25-40 , akkumulerings tanken ligger ca. 4 m oppe og kører 2 m ned under en bæk over i huset. anlægget kører fint når jeg holder fyrets temperatur på 73 grader
fremløb over i huset er ca 68 grader jeg ville jo gerne udnytte varmen lidt bedre og hæve temp

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-04-10 21:54

Selv tak isbukken, er det automatiske udluftnings ventil du bruger eller er det en du selv skal opne?
Du får mere damp/luft i anlæget ved en højre temp.