/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opskrift på Vandvindmølle?
Fra : johanma
Vist : 6162 gange
500 point
Dato : 20-04-10 19:46

Jeg vil gerne bygge en vandvindmølle.
Den skal være 1,5 m til 2 m i højden.
Møllen skal kunne pumpe vand op af et vandløb.
1/2 - 1 ltr pr. time.

Møllerne stod rundt omkring på enge, for ca. 40 år siden, pumpede vand i kar.

Hvor finder jeg en opskrift på sådan en?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-04-10 20:06

Der er skrevet flere bøger

http://www.moellearkivet.dk/index.php?id=3

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-04-10 20:07

TraktorTech - Maskindoktoren
... Du skal ringe til Lisbeth der havde maskincenter Næsbjerg, hun har stadig Sparco pumpen, hendes nr. er 75267111. Håber du finder det du skal bruge, ellers skriv et indlæg mere så skal jeg ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-10 20:07

Her i dette link er der en skitse... og allerbedst et forum

http://www.moelle-forum.dk/index.php?id=42

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-04-10 20:08
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-04-10 20:11

Tryk ind på brochure, og der er to sider i PDF. Jeg har set den tidligere pumpe hvor selve pumpen var en membranbenzinpumpe af den gamle model.
http://www.liskenn.dk/index2.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-04-10 20:18

Hvis du kan finde en af de gamle pumper, der stod på marken og pumpede vand til kvæget, er det sikkert fint.

Hvis du ikke kan, tror jeg den moderne version er et lillle solcellepanel, der driver en lvandpumpe, den virker godt nok kun i solskin, men vindmøllerne virker også kun i blæsevejr. Min bror satte sådan en vandvindmølle på sin husbåd (der var lidt utæt) og det holdt den flydende over et år, men så var det vindstille et par uger!

Du kan fx få solceller, pumpe mv hos solkraft.dk (jeg har købt lidt der)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-04-10 20:32

Efter at have set pris (5000+moms) på pumperne tror jeg endnu mere på solcellepanel og vandpumpe, http://solkraft.dk/product.asp?product=1400 til 1000 kr.

Men det var godt at se man stadig kan få de gamle pumper, de stod altid ved et gammelt rustent badekar, jeg har ikke set dem i mange år.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-04-10 20:36

Du kan jo bruge selve vandløbet til at drive pumpen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-04-10 07:04

Husk at få tilladelse hos kommunen, mange er helt syge i roen hvis man henter en spand vand i vandhul på egen grund-der kunne jo være en ukendt krokodille art i-pas på biologer i din omgangskreds.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 21-04-10 09:21

Olesen-50: Ja men er det ikke bare bøger om vindmøller? Er der opskrifter på vandvindmøller i nogen af dem?

Stilkene: hvad er Traktortech – Maskindoktoren? Ved Lisbeth hvordan man bygger vandvindmøller fra bunden og må man gerne bare ringe til hende? Tør ikke rigtig forstyrre fremmede… Kan man købe dele til selvbyg fra hende?

Nordsted1: Skitsen er desværre ikke af det jeg skal bruge, jeg har brug for at vide hvordan jeg bygger en hel vandvindmølle. Der er ikke længere et forum derinde…

Vagnr: Ved du hvor jeg ville kunne finde en sådan gammel pumpe? Det skal helst være en mølle, da der er noget hyggeligt i en lille mølle Ellers tak for tippet

LuffeA: Jeg vil gerne have en lille mølle

Iham: haha ja det har du nok ret i, lille Danmark er efterhånden FYLDT med regler om ALT

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-04-10 11:02

Hej Johanma

Nej, desværre er det længe siden jeg har set sådan en mølle, og de er hyggelige.

Hvad med en annonce i den blå avis under købes i rubrikken landbrugsmateriel, der må ligge masser af gamle vindmøllepumper rundt omkring hos landmænd, de har jo plads til ikke at smide deres skrammel ud.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-04-10 12:03

Hvad med at kontakte ham der "Bonderøven " på DR 2 -han har en masse husmandsmaskineri fra de sidste 100 år-han ved sikkert hvor der ligger en

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 21-04-10 14:15

Ville helst bygge selv, men ja go' idé ellers at sætte en købes annonce i

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 500 point
Dato : 21-04-10 14:59

Citat
Traktortech – Maskindoktoren?

Som jeg forstår det har Lisbeth, eller hendes mand, ejet det firma, som i sin tid byggede de vindmøller, og det som jeg ville bruge hende til, var hvis du evt var interesseret i, om der var nogle vindmøller tilbage, og hvad prisnivu det evt. i dag ville ligge i. Jeg har en formodning om at de er gået ud af produktion. De som stod i engene dengang var den lille model med to vinger, og som tidligere omtalt, mener jeg var modellen med en ganske almindelig mekanisk benzinpumpe som stod og skvattede lidt vand op.
Lykke med dit forehavende.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 21-04-10 18:34

Igen andre bud på hvor jeg kan finde en opskrift på byg selv vandvindmølle?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-04-10 08:08

Prøv evt bogen John Seymor " Den selvforsynende have"-på bibl har for mange år siden bladret i den og der var en masse illustrationer til "Bonderøvs" maskiner.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-04-10 17:49

Hvis du har styr på vingerne, og evt. afbøjning for at den løber løbsk, -så skulle det jo ikke være noget problem med at få den til at pumpe.

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 23-04-10 15:36

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-04-10 15:55

Jeg bèr.