/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træbeskyttelse af terasse
Fra : bonning
Vist : 1772 gange
100 point
Dato : 19-04-10 20:41

Hej. Jeg har lavet en træterasse for 14 dg. siden. Har købt Gori træterasse olie. Skal jeg grunde først med en grundingsolie så suger den måske ikke så meget af den dyre Gori. Har købt 5 liter til 35 kvadratmeter.Skulle lige kunne række....

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 19-04-10 20:55

Det er altfor tidligt at give den olie eller grunder. Lad den blive tør i træet i sommer og så kan du give den olie måske til september ikke før.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 19-04-10 21:08

ok stig54..Men skal den så have grunder eller er det nok med Gori træterasse olie...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-04-10 21:12

Citat
Men skal den så have grunder eller er det nok med Gori træterasse olie...

Den skal IKKE grundes først ...men sikkert ha' 2 gange.
Træet suger rigtigt meget hvis det aldrig har fået før.
Held og lykke med det og god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-04-10 21:22

Giv den hvad som helst, jeg selv bruger flügger, men har også brugt gori terasseolie.

Hovedsagen er at den får noget, så den ikke tørrer ud i løbet af sommeren. Det anbefales, at man giver den noget, med en anelse farvepigment, men det har jeg først gjort efter de første 10 år.
Men det var en rigtig god anbefaling. Det skåner terassen mod den meget hårde sol.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-04-10 21:31

Selvfølgelig, har forebyggelsen af alger osv. også en betydning.

Men uanset hvad man bruger- skal man alligevel i gang med børsten til foråret- for at fjerne alger m.v.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 19-04-10 21:48

Hmmm. Er lidt svært. En skriver jeg skal vente til septemper. En anden at jeg skal give olie inden sommeren. Begge dele kan jo ikke passe...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-04-10 21:51

Nej lad træet tørre en måneds tid og giv den så noget til beskyttelse af solen. Mal så færdigt til efteråret når træet er helt tørt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-04-10 22:09

Du skriver ikke om det er trykimprægneret eller f.eks. lærk du har brugt, men trykimprægneret er meget længe om at tørre da det oftest er nyt træ de imprægnerer. Vent.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 19-04-10 22:21

Glemte at skrive det er trykimp..Troede faktisk terassebrædder altid var det....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-04-10 22:21
Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-10 23:58

Der er nok ikke den store forskel på træolie og grundingsolie.
Træet skal være så tørt, som der står på bryugsanvisningen for olien . Se åpå dunken, og køb en måler til træfugtighed. Til næste forår giver du det en gang algefjerner inden du næste dag skrubber rent med en gulvskrubbe og universalrengøringsmiddel.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-04-10 06:47

det skal have lov til at tørre ordenligt inden du begynder med at male disse

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 21-04-10 16:35

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 19:41

http://peecee.dk/upload/view/240213

denne port er behandlet med en flügger agua, ceder/teak i 2008. Efter tørring i ca. 14. dage fik den bare denne behandling uden andet.

Porten er lavet af høvlet terassebrædder

Billedet er taget idag - altså 2 år efter

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 23-04-10 07:43

Hej smuller54.Ser rigtig pæn ud.Jeg venter til det har været sol nogle dage.Så får den Gori terasse olie. Har svært ved at vente til næste år....