/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gasdrevet 220v veksel generator
Fra : lham
Vist : 1615 gange
100 point
Dato : 19-04-10 18:32

Kan man få en gasdrevet elgenerator 220 v ( evt 12 v DC ) på samme vis som man kan købe gasdrevet køleskab. minimum ca 500 w
Link tak

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-04-10 18:43

tror ikke der er meget økonomi i den generator

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-04-10 18:54

det var for at få noget mere støjsvagt end en benzingenerator så kwh prisen er ikke så afgørende men dog gerne billigere end 500w solcelleanlæg

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-04-10 19:28

helt forkert

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-04-10 19:31

du må jo iberegne levetiden på et anlæg,
hvilken konstruktion det så må være.

En benzingenerator kan støjdæmpes til næsten lydløs, til ingen penge

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 19-04-10 19:34

Ja der er tre måder at lave el fra gas , men ingen af dem er nemme og billige.

1- brænselsceller er støjfrie. De fleste er stadig i udviklingsfasen , men det burde være muligt for en en pris , som spidsen af en jetjager at få dem med omformer til 220 V .

2 termoelementer. De har en elendig virkningsgrad.

3 gasfyret dampmaskine, med generator. Den kan gøres mindre støjende og mindre forurenende end en eksplosionsmotor, men virningsgraden er noget dårligere.

Hvis der er til båd eller camping er det bedre at indrette sig så elforbruget er minimalt, og man kan klare sig længe med en akkumulator, som oplades når man har lejlighed til det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-10 21:59

Benzinmotorer kan faktisk køre på flaskegas; en overgang kunne man faktisk tanke gas i bilen på mange benzinstationer. Det er gået lidt i sig selv, og med de nugældende priser er der ingen økonomi i det. De gasdrevne køleskabe har en eventyrligt elendig økonomi, der kan støjdæmpes meget omkring en benzin- eller dieselgenerator for prisen på 500 kWh! Og princippet i de gasdrevne skabe er ren opvarmning, kunne klares med et brændefyr eller en solfanger - ikke noget, der umiddelbart egner sig for elfremstilling.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 21-04-10 06:54

Tak for svaret transor.
Er det Peletier elementer du tænker på når du skriver "termoelementer"?

Det handler om et kolonihavehus uden "offentlig" strøm men med 1 solcelle og 2 akku.
Er ikke meget for en hjemmeindpakket benzingenerator . 2 personer netop forladt denne planet pga co fra sådan en maskine -endda "uindpakket"

må pare skillinger sammen til flere solceller

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-04-10 08:24

Nix; Peltier-elementer laver det modsatte. Hvis de skulle have et personnavn, ville Seebeck-elementer være det rette til termoelementer. Peltierelementer laver strøm om til temperaturforskel (men kan også med dårlig virkningsgrad det modsatte).
mvh
pbp