/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Tabel med forskellige farver
Fra : viskinge
Vist : 797 gange
150 point
Dato : 19-04-10 15:49

Jeg sidder og er ved at lave en hjemmeside. Jeg skal bruge en tabel 7 x 6 felter (1 måned, med navn på dagen + 31 dage). Jeg kan sagtens finde ud af at lave en tabel, men jeg skulle gerne kunne skifte bagrundsfarven på hver "celle". Det gjorde ikke noget at det var let at skifte farven, da den løbene skal justeres.

Er der nogen der har et godt bud på hvordan jeg laver en sådanne tabel, eller kan finde en skabelon til en.

MVH

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-04-10 16:08

Ja du kan angive farven i hver celle, både for og baggrundsfarve. Jeg har ikke lige et eksempel på denne maskine, men vil finde det frem og komme igen, hvis ikke der er en anden som kommer med løsningen først.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-10 18:22

Her er et eksempel http://bentjuul.bsjh.dk/tabel.html
Her er et eksempel mere http://bentjuul.bsjh.dk/tabel1.html

Hvis det ikke er det du mener så må du sige til............

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-04-10 18:32

Ja, det ser rigtigt ud.
Antallet af celle passer dog ikke, samt de skal have en lidt anden størrelse, men det er jo nok af mindre betydning (det er vel forholdesvis let at justere til.

Men hvordan laver jeg det så????

MVH

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-10 18:42

Hvis dit hjemmesideprogram ikke kan generere tabellen, så er der kun den manuelle vej i html

Du taler celler/felter...........det hedder kolonner og rækker. Min tabel indeholder 6 kolonner og 7 rækker. Det bliver nemmere at hjælpe, hvis sproget er det samme

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-10 18:53

Jeg har ændret tabellen så der er 7 kolonner - hvilket svare til ugen se http://bentjuul.bsjh.dk/tabel.html

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-04-10 19:30

Det ser nogenlunde rigtigt ud.
Hvilket hjemmesideproram har du lavet det med??? Jeg har ikke mindre end 3 forskellige, men alle, ændre alle cellernes baggrundsfarve samtidig, hvilket jeg jo ikke ønsker.
Kan man lave det i feks. exel, word, publisher eller lign. og så gemme det på en måde, så jeg kan få det indflettet på siden???

MVH

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-10 20:25

Du kan bruge f.eks http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php her er lidt vejledning og nederst link til programmet. Endelig er der Adobes Dreamweaver der kosten en del og sluttelig kan det kodes manuelt med notesblok. God fornøjelse.

Jeg vil fraråde dig at bruge de programmer du nævner, da koden oftest vil virke forskelligt afhængig af hvilken browser du bruger.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 19-04-10 21:04
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-10 21:09

Jeg har lavet en prøver med kompozer http://bentjuul.bsjh.dk/tabel2.html

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-04-10 00:35

Er det i Word eller wha'?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-04-10 22:30

HMmmmm.

Har nu lavet en kalender i kompozer, fint nok.
Men jeg skal jo have den ind i på hjemmesiden (skabelon). Mit program kan ikke importere en html fil, den skal være et billed, bitmap eller lign, for at jeg kan sætte kalenderen, som jeg vil.

Hvordan for jeg lavet den om ????

MVH

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 22:48

Kode
Mit program kan ikke importere en html fil, den skal være et billed, bitmap eller lign

PRINT SCREEN/
åben og indsæt i ? Paint

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 22:54

Kode
Er det i Word eller wha'?

Du kan lave det med alt, HVAD der kan skrive og har lidt grafik egenskaber.

Men ikke almindelige mennesker, den egenskab lader vi andre om.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-04-10 22:56

Vi aner ikke hvad det er du bruger til dine hjemmesider...........oplysninger er meget sparsomme. Jeg stiger af her, når det ikke er html du har brug for.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 23:10

Troede det var noget i denne stil du ønskede, OG SORRY hvis det forbudt at læse på de par links jeg oplyste...

Troede bruger ville have en flexsibel web kalender der tager NADA om at lave noget i
med alt hvad der ellers hører til.

Klik på html filen CALENDER og det virker bare, tror jeg nok.
Det tager ½ minut at lave det men 5 min at skrive om dette.

http://rapidshare.com/files/378578338/Ny_mappe.rar

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 23:12

Kode
Klik på html filen CALENDER

NEW EVENT__upssss

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 21-04-10 23:13

Står også af her..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-10 07:13

Øeh... hvorfor laver du ikke bare en alm. tabel i HTML med markøren: <table> .. </table>

http://www.w3schools.com/html/html_tables.asp

Farver kan styres med CSS i hver celle (<td> .. </td>) med f.eks. en in-line egenskab.

Eks.
Kode
<html>
<head><title>tabel med farver</title></head>
<body>
<table border="1">
<tr>
<td style="color:#fff;background-color:#000;">row 1, cell 1</td>
<td style="color:#000;background-color:#fff;">row 1, cell 2</td>
</tr>
<tr>
<td style="color:#000;background-color:#ffff00;">row 2, cell 1</td>
<td style="color:#ffff00;background-color:#000;">row 2, cell 2</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Det kan også laves (..hvilket det BØR ..laves med et externt stylesheet). Løsningerne er utallige. Ovenstående er blot et eksempel for illustrationens skyld

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-10 07:20

Ps. Hvis du ønsker det kan man få de enkelte celler til at skifte farve ved f.eks. mouseover.

Dette kan laves enten med selve mouseover eventen onmouseover="...", med en javascriptfuntion du selv skriver changecolor(); eller ved brug af CSS pseudo-egenskaben :hover.

Mulighederne er som sagt utallige. Der kræves blot lidt kreativitet og en smule fantasi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-04-10 11:02

Har fundet ud af at lave en tabel, med mit program. Det foregår bare ikke som "sædvanligt. Man skal lave en "firkant", kopier den og så sætte alle firkanterne sammen til den tabel man ønsker.
Om det er 100% korrekt, ved jeg ikke, men det virker som jeg vil have det til.
Bare lidt mærkeligt, at der intet nævnt om tabeller, i den ellers så omfattende hjælpemenu.

På en måde, er det faktisk lettere at lave tabeller med denne teknik, især når ikke alle firkanterne skal have samme størrelse.

MVH

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-04-10 19:18

viskinge -> Validerer din hjemmeside, som du har besluttet ..at den bør gøre?
..til gavn for alle de, som ik' har en browswer ..eller et operativsystem ...mage til dit?

Tjek liiige dette hér:

1.) http://validator.w3.org/
2.) http://jigsaw.w3.org/css-validator/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-04-10 19:23

Ps. 'FIRKANTER' på hjemmesider ..også kaldet: Boxmodellen:

http://www.w3.org/TR/CSS2/box.html

..læs mere hér: http://www.w3.org/TR/css3-box/

..forklares måske mere 'klart' på dansk hér:

1.) http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp
2.) http://volzy.dk/?p=13
3.) osv.

</MOLOKYLE>