/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Indholdsfortegnelse og sidetal
Fra : LarsSimoni
Vist : 2515 gange
80 point
Dato : 18-04-10 17:28

Hej derude

Jeg sidder og er ved at skrive min Hovedopgave, men inden jeg kommer for godt i gang, vil jeg gerne have det formelle på plads, mht. sidelayout osv. I forbindelse med dét, er jeg stødt på nogen udfordringer.
Jeg har forside, indholdsfortegnelse, og resten af opgaven samlet i ét dokument, og vil så gerne at sidetallet først begynder at tælle med fra den side der reelt set er side 3 (altså ikke Forside og Indholdsfortegnelse)
Hvordan i alverden gør jeg dette? Altså, sådan at den reelle side 3 i dokumentet står som side 1 af X i min sidefod?

Og den anden udfordring: Min indholdsfortegnelse har jeg fået til automatisk at skrive sidetallet, ved at lave mine overskrifter til Overskrift 1 osv.. Hvordan gør jeg sådan at den gør det samme som ved ovennævnte problem? Altså, så den først skriver 'Side 1' ved Indledningen, som er min 1. side i dokumentet.

Jeg håber jeg har formuleret mig præcist nok, og at der er nogen der kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-10 17:35

Med sidetal er det nemt nok, du får ind i indsæt sidetal og vælger format, her kan du vælge hvad side numereringen skal starte på. Du skal starte på det mens du står i din sidefod.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 18-04-10 17:42

Hej granner01

Nej, hvis jeg gør som du har beskrevet, og skriver at den skal starte på side 1 i den sidefod jeg står i, så begynder den bare med side 1 på min Forside (hvor der så ikke står noget sidetal, men den begynder med side 2 på den reelle side 2, indholdsfortegnelsen)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-04-10 18:05

Du printer dem bare hver for sig....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-04-10 18:06

Citat
Altså, sådan at den reelle side 3 i dokumentet står som side 1 af X i min sidefod?

Det gør den kun hvis du undlader de 2 første sider og laver dem særskildt.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-04-10 18:39

Skal du have karakter for din hovedopgave så lad forsiden være side 1. Det er normalt at man starter med forsiden. Det andet er meget meget amatøragtig.

hawaii7

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 18-04-10 20:18

Forsiden skal naturligvis ikke være side 1, ligesom indholdsfortegnelsen heller ikke skal numereres.
Det er i hvert fald sådan jeg altid har gjort det, og det er sådan det står beskrevet i vores studieordning.
Men, når det er så smart med indholdsfortegnelsen, så den automatisk nummererer siderne når man flytter rundt med dem, så kan det da ikke passe at man ikke kan få den til at tælle mig i antallet af sider?
Jeg har fået det til at virke nu, så den først begynder at skrive "side X af Y" på den rigtige side, men den tæller desværre bare stadig forsiden og indholdsfortegnelsen med..

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 18-04-10 20:45

Som det er nu, så passer det næsten.
Den starter på side 1 på den side den skal, og indholdsfortegnelsen begynder først at tælle herfra.

Det eneste problem der er nu, er at den på siden med indholdsfortegnelsen skriver side 2 - men fjerner jeg dét, så fjerner den det også fra den rigtige side 2.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-04-10 20:53

forside og indholdsfortegnelse SKAL tælles med, de bliver jo også afleveret.
men de skal ikke have sidetal stående på, så det er rigtigt nok at den første side i opgaven med nummerering har sidetallet tre

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-10 21:16

Du skal skrive at sidetallet skal starte på side 3. Når jeg kan få det til at fungere så kan du også.

Du skal ikke stå på side 3 og gøre det, du skal stå på side 1.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-04-10 23:38

Du skal gøre som beskrevet i jeres vejledning. Normalt gør man følgende i en rapport:

Forside er ikke nummereret. Sider til og med indholdsfortegnelsen tælles med små romertegn. Indledning, som bør være første side i den egentlige rapport er side 1.

Du klarer det med nummereringen med at indsætte et nyt afsnit. Herefter fjerner du "samme som foregående" linket, og på den måde kan du starte forfra med nummereringen.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-04-10 23:42

Sidst i rapporten kan du have litteraturhenvisning, Appendix'er, Bilag osv. Dette skal oftest nummereres særskilt også, men det afhænger igen af hvad jeres vejledning beskriver.
Husk iøvrigt at der ofte er krav om linjeafstand, font og fontstørrelser.
Afstand mellem paragraffer, for guds skyld. Det er virkelig dårlig stil at skrive som jeg lige har gjort her