/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
3 boot opsætninger
Fra : pedroso
Vist : 880 gange
500 point
Dato : 18-04-10 14:04

Min bærbare har pt. 2 boot opsætninger: XP (arbejde) og XP (privat).
Jeg hverken kan eller må ikke pille ved min arbejds-partition, men har fuld adgang til at ændre i min private partition. Nu vil jeg gerne installere Ubuntu, men er lidt bange for at der går ged i min arbejds partition, og i MBR.

På Google kan jeg læse at Ubuntu 9.10 godt kan volde problemer, da der er en ny boot loader, GRUB 2. Jeg har installeret 9.10 på en anden PC og kan heller ikke rigtig finde rundt i boot menuen. Et sted stod der at man kunne installere Server-versionen af Ubuntu, og klare MBR opsætningen der, hvorefter man så kunne installere 9.10.

Jeg har aldrig pillet ved ved MBR, men kan se at det er BootMagic 8.0 der er brugt til at sætte min laptop op.

Kan nogen fortælle hvordan jeg gør? Eller om det er bedst at lade være.

Min laptop er en ThinkPad T61p med 120 GB, delt lige over i de to XP partitioner. Jeg forestiller mig at dele den private op i 10GB (XP) og 60GB (ubuntu).

Hvis det er lettere at fjerne min XP (privat) og erstatte den helt med Ubuntu, så kan jeg også gøre det.

Mvh Peder

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 18-04-10 14:46

hvis du ikke er helt sikker på hvad du gør så lad hellere vær´ fordi det etr den samme harddisk og du så skal have skubbet din egen xp ind til de 10 gb
men under alle omstændigheder tag BACKUP af det hele både firma og din egen
Hvis du så har iso-filen på cd er der ikke noget i vejen for at installere ubuntu og hos mig virkede det ihvertfald. Den fandt selv de 2 Windows-installationer og lavede en bootloader

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-04-10 15:13

BootMagic bruges tit til at have 2 primær partioner, altså så XP på den ene ikke skal se XP på den anden, og BootMagic ligger hvis jeg husker rigtig bl.a. MBR.

10GB til XP er ikke meget, med fixes og RestorePoints og andre programmer
tilbage vil være 50 og ikke 60 GB til Linux.

Som nielsjs skriver hver sikker på du har lavet en ImageBackup af hele hardisken til en USB hardisk før du går i gang, og hver sikker på hvilken partion der ligger først på disken for Ubuntu kan ikke se foreskel kun hvis den ene er formateret i NTFS og den anden i FAT32 men det må du jo checke igennem.
Søg for at det er den Private Partion du sidst har været startet op på lige før du booter på Ubuntu installations CD'en.

Og held og lykke, at bl.a arbejde og privat på samme hardisk er ikke smart, bedre ville at ha 2 hardiske, og så bare sætte den i som man skulle bruge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-10 15:26

Du piller jo ikke ved selve arbejds XPen ved at du lader en anden bootloader tage sig af starten, men du bør nok spørge om lov hvis det ikke er din egen computer.
Nogen leger med Ubuntu som så er installeret på usb hukommelses stik, det kræver at computeren kan boote fra usb og harddisken(ene) skal kobles helt fra under installationen, så ligger Grub bootloaderen på usb pinden og ikke på harddisken, computeren vil opføre sig fuldstændig normalt som før Ubuntu når usb hukommelsen ikke er sat i, jeg har ikke selv forsøgt men det kan lade sig gøre og at gøre usb hukommelsen bootbar er nem med en live Ubuntu på cd:
http://www.ubuntugeek.com/a-much-easier-way-to-install-ubuntu-on-a-usb-device-stick-or-hd.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-10 15:47

Hvis gerne vil have Ubuntu på harddisken så skal du som JegErHer er inde på være hel sikker på hvilken partion du IKKE må pille ved, Grub overskriver MBR og jeg er ikke ekspert nok til at kunne svare på om du kan undgå det, jeg vælger altid tredie mulighed i installation: Den avancerede som slet ikke er så svær at forstå, der for du mulighed for vælge partions størrelser og have det på plads allerede mens du installerer, Gparted som tager sig af partioneringen viser dine partioner og hvilken filformat de er i, jeg skelner mellem partioner ved se på størrelsen hvis begge er i NTFS så hvis der er forskel på størrelsen så vær sikker på om det er arbejds XP eller privat XP som er størst, og så lige et tip: Opret en Home partion med det samme så kan du formatere og installere nye Linux distroer ikke kun Ubuntu og alle dine dokumenter med mere ligger og venter på dig, du behøver ikke engang at tage backup af mails eller bogmærker de er der stadig og klar til brug efter en formatering af styre systemets partion og ny installation af Linux det kan kun gøres med Avanceret installation og du skal huske at mounte Home partionen som Home hver gang du har formateret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-10 15:51

Jeg glemte helt at fortælle, du bør vente på den nye Ubuntu Lucid Lynx som kommer officielt om cirka 10 dage den er meget nemmere end de de forrige distoer og de har altid været nemme at lære:
http://www.ubuntu.com/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-04-10 21:50

Hvis du ikke vil vente på den nye 10.4 så download en ubuntu 9.4 og brænd den som iso på en CD
start din egen windows og læg ubuntu CD i skuffen og luk.
Vælg installer inde i windows og den ligger som et program, lige til at tage ud igen en dag.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-10 21:55

Det forandrer jo ikke at Grub overtager opstarten eller gør det?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-04-10 22:20

Mjah, jo jeg kunne jo godt bare overskrive med Grub, men så ved jeg ikke helt hvad vores IT mand vil sige hvis han en dag finder på at geninstallere det hele. Men så overskriver han vel hele baduljen alligevel.

Han foreslog selv en Ubuntu USB stick. Men at have alt liggende på en lille pind som en dag er væk fordi ungerne leger med den...

Tak for tippet med den ny Ubuntu, den vil jeg i hvert fald vente på.

Mht. Home partitionen så lyder det som en ide hvis man vil prøve nye eller andre Linux'er, men kan man ikke reltativt enkelt flytte dokumenter og shortcuts alligevel?

I er sikre på at jeg ikke ødelægger noget i min arbejdspartition hvis jeg overskriver MBR med Grub, eller Lilo? Jeg kan jo bare prøve - jeg vil SELVFØLGELIG lave et image af det hele

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 18-04-10 22:27

Citat
I er sikre på at jeg ikke ødelægger noget i min arbejdspartition hvis jeg overskriver MBR med Grub,
Ja
Citat
Men at have alt liggende på en lille pind som en dag er væk fordi ungerne leger med den
det er kun styresystemet som er på stikket, dokumenter og andre filer gemmer på din private del af harddisken, den du kan mounte som Home eller bare lade være som den er og gemme i de gamle Windows mapper

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-10 22:33

Hvis du lægger Ubuntu på og sletter den private Windows XP, du vil du være en meget ulykkelig mand hvis it manden geninstallerer arbejds Windows XP, medmindre du har en Home partion, så kan du nemlig ikke få adgang til dine dokumenter, heller ikke fra Ubuntu live eller en ny Ubuntu som så vil overskrive dine dokumenter når du formaterer, du kan selvfølgelig geninstallere Ubuntu uden formatering og krydse både fingre og tæer, eller du kan have en partion til dokumenter og andre filer, den kan så mountes som Home når du geninstallerer.
Du er ude på meget tynd is hvis du vil have både Ubuntu styresystemet og dine filer på samme partion og it manden så sletter Grub loaderen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-10 22:38

Citat
jeg vil SELVFØLGELIG lave et image af det hele
der er så noget jeg aldrig har forstået HVORFOR og til hvilken nytte er en sådan image alle min filer er på tre forskellige harddiske Home partioner og jeg betragter det som en umulighed at alle kan gå i udu på en gang, nå ja imagen gemmer du vel på harddisken også og hvad så?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-04-10 23:19

Imagen gemmer jeg selvfølgelig eksternt. Det er til hvis noget går galt, så kan jeg altid komme tilbage til starten.

Men du har ret i at jeg risikerer at miste hele min installation hvis IT finder på at geninstallere min arbejdspartition. De vil jo nok også brokke sig over Grub hvis jeg f.eks. skal have den til service en dag.

Det er ikke sådan at jeg bare kan erstatte min private XP partition med ubuntu uden at ændre i bootloaderen? Jeg gætter på et nej her. Derfor tror jeg nok at bedste bud er at lave en USB stick med Ubuntu.

Jeg tror ikke helt jeg forstår din tanke med en Home partition - det vil vel også kræve en ændring/erstatning af bootloaderen? Og den vil i så fald også slettes ved en geninstallering af arbejds-XP.

Hvis jeg nu bare booter Ubuntu fra en USB stick: Bliver det ikke et lidt langsomt og forkrøblet system når jeg kører Linux men har dokumenterne på et NTFS system???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-10 23:31

Citat
Det er ikke sådan at jeg bare kan erstatte min private XP partition med ubuntu uden at ændre i bootloaderen? Jeg gætter på et nej her.
jeg tror læg mærke til streg under tror at du gætter rigtig, men måske kan en ekspert hjælpe dig til at bevare din nuværende boot loader
Citat
Jeg tror ikke helt jeg forstår din tanke med en Home partition - det vil vel også kræve en ændring/erstatning af bootloaderen? Og den vil i så fald også slettes ved en geninstallering af arbejds-XP.
det bliver et nej til begge spørgsmål
Citat
Hvis jeg nu bare booter Ubuntu fra en USB stick: Bliver det ikke et lidt langsomt og forkrøblet system når jeg kører Linux men har dokumenterne på et NTFS system???
en anden som også har været her med en bemærknig kan bedre svare dig, den anden som ikke bryder sig om at jeg henviser til brugernavnet leger med Ubuntu på den måde og jeg har hørt at det er en del hurtigere end at køre Ubuntu fra live cd

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-04-10 23:55

Citat
det bliver et nej til begge spørgsmål [Selvsikker Nørd!]

Jeg er nok ikke helt med nu...

Jeg er med på at jeg kan lave en ekstra partition på min private XP, som jeg så mounter som Home. Men er det så her Ubuntu ligger? Og hvordan booter jeg ind i den - du siger jo nej til at bootloaderen er ændret

Eller er det kun til Ubuntu-dokumenter? Dem kan jeg da bare backe up, og så restore ind i en ny installation?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-10 00:16

Citat
Men er det så her Ubuntu ligger?
jeg troede du havde forladt tanken om Ubuntu på harddisken, nej det er ikke der Ubuntu ligger, det er der dine filer og opsætning til Linux ligger, og nu bliver det et gæt, du kan kun sætte en partion som Home hvis harddisken bliver siddende i mens du installerer Ubuntu på usb stikket, det skulle du kunne gøre og få Grub bootloaderen på usb stikket i følge mit link langt oppe, Ubuntu skal bruge en Home og en Swap partion, swap kan være på usb stikket og der vil Home også blive placeret hvis ikke du gør noget aktivt (avanceret installation) swap er sidefilen og home er gemmestedet for dine filer og Ubuntus filer, de filer som bruges sammen med programmer du har installeret, hvis Home er på harddisken så tror jeg at Ubuntu vil opføre sig mærkeligt hvis usb stikket forsøges brugt på en anden computer end den som har home mappen(partionen) den vil jo mangle nogle filer og ikke vide hvordan den skal opføre sig. jeg har aldrig og får aldrig en Ubuntu som er installeret på en usb stik så der kan jeg ikke hjælpe dig, jeg synes du skal drøfte med it manden på jobbet hvordan de vil forholde sig til at Grub starter en af styresystemerne på computeren, du er lidt på herrens mark hvis de vælger at geninstallere Windows og du ikke har husket backup af alt!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-04-10 10:58

Min MBR blev slettet i går...

Det ændrer nu ikke på mit spørgsmål. Men det ændrer lidt på betingelserne:

En af mine bekendte syntes det var sjovt lige at putte en installations disk i min laptop. Der blev ikke installeret noget, men nu kan den kun boote til den private partition. Lidt febrisk telefonering her til morgen hjalp ikke, så jeg måtte jo krybe til korset og gå til vores IT mand. Om det nu er rigtigt eller ej så mener han at MBR er slettet, derfor skal hele harddisken geninstalleres. Inklusive alle partitioner.

Det er faktisk fint nok, for nu kan jeg jo ikke ødelægge noget hvis jeg begynder at installere noget

Burde jeg ikke kunne installere Ubuntu og så se om ikke den også finder min arbejds-partition? Hvis den gør så vil jeg spare IT for geninstallationen.

Grub finder vel mine to XP partitioner, og laver så en ny Ubuntu. Jeg kunne jo overveje at slette min private XP partition.... det vil jo spare noget diskplads.

Jeg skal sige at det eneste jeg bruger XP til er når min kone vil køre Word eller Excel. Hun gider ikke OO, sådan er det bare. Men det kan jo køre i Wine. En anden grund til at have en XP partition vil være at jeg får brug for et eller andet windows program som ikke kan køre i Linux eller Wine. Og hvad er lige risikoen for det?

ps. Min IT ven er en af konens veninder. Hun arbejder faktisk med IT på sit arbejde, men piger og computere... behøver jeg sige mere...?

pps. Skal jeg tage dette alvorligt, og vil det hjælpe at installere ubuntu 10.04 i stedet:

"Warning: As of version 9.10 (Karmic), the Kubuntu Desktop edition LiveCD installer uses Grub2 (which is very difficult to customize) and does not allow the specific steps needed in this tutorial. DO NOT USE the Karmic Koala Desktop edition LiveCD for installation if:

* you have a dedicated boot partition
* you use multiple OS (more than 2)
* you already use chainloading of bootloaders.

The Ubuntu/Kubuntu Desktop edition LiveCD installer by default overwrites your Master Boot Record so that it points to its own partition (instead of to the boot partition) and you will subsequently be forced to re-create the Master Boot Record so it once again points back to the boot partition. (This is a serious flaw in Karmic Koala's Desktop edition LiveCD installer.) Instead, I strongly recommend using the Ubuntu Server edition LiveCD installer (and then later adding the ubuntu-desktop or kubuntu-desktop). " Fra https://help.ubuntu.com/community/MultiOSBoot

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-10 11:07

Men det er jo en nyere computer som sansynligvis har bootvalg i starten (evt. F12) og så kan ubuntu køres Live med en memorystick (4 GB) og persistent mappe så der kan ændres på opsætning og inlæses programmer, som gemmes til næste kørsel.

Ubuntu kan også installeres på en pendrive/memorystick ( helst 8 GB)
MEN MEN MEN - den installation skal laves med harddisken ude (husk yderdækslet skal sættes i så luftstrømmen ikke mistes) Efter installation kan den startes med bootvalg (evt F12)

Jeg bruger selv Live og installation på nogle pendrive med forskellige Linux ubuntu udgaver.
Den ene er udelukkende til bankbesøg.

Når ubuntu installeres inde i windows kan den pilles ud igen på samme måde som andre programmer - dog er det ubuntuskiven der bruges og den foreslår selv at afinstallere.
ovn............prøv selv inden du tvivler på mine ord.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-04-10 11:18

Citat
>og du ikke har husket backup af alt!

Hej OVN, der kom du selv med svaret til hvorfor man laver en ImageBackup
Ved et ImageBackup har man aldrig glemt noget da alt er med, altså man har ikke lige glemt sine Favoriter eller sådan noget.
Og med en ImageBackup på USB disk, er man bedre sikkeret mod fejlinstallation af Linux/Windows som sletter alle partioner, hvor du med dit setup og en Gammel Redhat installation kan miste data på alle dine Hardiske.

Næ en god backup ligger ikke på aktive disks, da Virus, fejlinstallationer og andet så kan slette backup'en også

USB Disk eller NAS (FTP backup) er vejen frem med mindre man har en 100Mbit internet forbindelse og så bruger en Online Backup udbyder.

Linux eller Windows direkte på en USB Pind kan bruges til Test, jeg ville aldrig bruge den til daglig brug det "slider" Flash memory for hurtigt op, og vil give underlige fejl eller data tab.
Men som Tool er en Live CD eller USB pind guld værd .

Nå pedroso, hvis firmaets IT mand, trækker hele maskinen om ved problemer, skal du nok ikke ha noget Privat på den som du ikke hurtig kan genskabe.
Personligt ville jeg købe en ekstra hardisk til Thinkpad'en og så skifte dem ud altså efter om jeg skulle bruge den Private eller til Arbejde, så har man en god adskillelse mellem Arbejde og Privat og på T61 er det nemt at skifte.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-10 11:29

Det er en god dag i dag, jeg lærte også noget nyt, tak for det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-10 11:29

Ja - den rigtige backup er da >>>>>>>>>>>ud på en ekstern harddisk eller USB stick.

Ikke alle backup programmer kan arbejde direkete med USB men så bruges en partition på den interne harddisk som mellemstation, og så kopiere den sammenpakkede backup over på ekstern medie.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-04-10 16:53

Hej der, tak for de mange kommentarer siden min sidste post. Jeg fik nu ikke rigtig svar på om Grub kan genopdage den tabte XP arbejds-partition, så nu prøver jeg altså. Nu er det jo ligemeget om jeg ødelægger det hele

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-10 17:03

Du har 2 partitioner med windows styresystemer.
For at kunne starte disse hver for sig er der også installeret en windows boot manager.

Når linux lægges ind vil der blive lagt en ny boot manager "grub" og windows boot manageren sættes ud af kraft.
I grub kan den "anden" windows partition sansynligvis tilføjes........men metoden i grub kender jeg ikke, da jeg altid holder disse to systemer adskildt i boot mijøet.

Hvis du kigger her > start > h-klik på computer > vælg administrer > diskhåndtering > så kan du lige se hvor mange partitioner der er på harddisken.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-04-10 18:03

Citat
Når linux lægges ind vil der blive lagt en ny boot manager "grub" og windows boot manageren sættes ud af kraft.

Den er vel allerede sat ud af kraft. I hvert fald dual boot opsætningen. Jeg prøvede lige for sjov at lege lidt med BootMagic, og den kunne jo godt se den gemte partition. Så startede jeg den op, hvilket nok var lidt dumt. Det gik fint, men jeg har jo ikke administrator-rettigheder i min arbejds-XP, så nu kan jeg ikke komme tilbage igen

Eller kan jeg? Nu er jeg i hvert fald ved at downloade Ubuntu 10.04 så må vi se om ikke den kan se begge partitioner.

Det med at tilføje begge partitioner sker vel automatisk i Grub? Det gør den jo automatisk med en enkelt ekstra XP partition.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-04-10 20:10

Det er godt nok en lang tråd nu, men jeg skal nok dele points ud til alle jer som har kommet med diverse guldkorn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-10 20:10

Ja det er så Boot Magic som styrer bootvalget, og den lægges på første partition eft. i sin egen lille partition. Ubuntu vil nok ikke ændre systemet. Problemet kan også være at de 2 bootvælgere er oppe at slås om hvem der skal bestemme.
Der er vel ikke diskettedrev på den computer, for så kan du evt. lave en rescue diskette inde fra Boot Magic programmet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-10 20:12

Jeg er ligeglad med point. > bruger dem ikke til noget.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-04-10 22:38

WOW - Ubuntu rules

Jeg har nu installeret Ubuntu 10.04 på min laptop. Som jeg håbede fandt den de to andre partitioner, og lavede en bootmenu med dem alle 3. Perfekt

Det sjove er at dengodt nok sagde at den som standard lavede en 10GB partition til sig selv, men det ser nu mere ud som om den har installeret sig selv oveni den private XP. Jeg overvejede da den installerede at lave en ny partition, men turde ikke rigtigt pille i det, man kan jo altid ændre størrelserne igen.

Vigtigst er at jeg har adgang til min arbejds-XP. Og at jeg også kan bruge den privat.

Godt nok ser min private XP lidt underlig ud. Hvilket nok skyldes at Ubuntu ligger på den samme partition. Jeg kan også kun mounte min arbejds-XP fra Ubuntu, den private har jeg adgang til gennem filsystemet. Lidt spøjst...

Bl.a. har virus programmet lidt svært ved at køre når jeg booter den private XP, og den kom med nogle underlige beskeder da jeg startede den op. Men nu vil jeg jo heller ikke bruge den længere. Jeg vil overveje at få den fjernet helt, eller ændre størrelsen til et minimum.

Nu vil jeg lege lidt mere med det for at se hvad der evt. ellers er sket bag kulisserne.

Men for dælen hvor gik det nemt, og når alt bare spiller så.... Yes - Ubuntu rules!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-04-10 22:39

PS: Ubuntu 10.04 har et fantastisk lækkert look-and-feel. Kan virkelig anbefales.Kom gerne med forslag eller kommentarer,

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 19-04-10 22:44

Tak for svaret o.v.n..

Du gav mig mod på at installere da du skrev at Grub ikke ødelagde min arbejds-XP. Hvilket var sandt.

Men I andre hjalp også en hel del. TAK! Damn hvor ved I meget. Skriv lige en privat besked hvis jeg skal dele lidt flere points ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-10 01:47

Tak og tillykke med din nye Ubuntu jeg kan se at du ikke valgte den avancerede installation for så havde du ikke haft problemer med din privat XP, altså hvis du havde lavet partionen til den lidt større, hvis du ønsker det så kan privat XP nu slettes og pladsen lægges til din home mappe (for du fik vel ikke en home partion da du installerede?) lad nu konen arbejde lidt med Open Office inden du installerer Microsoft programmer, måske bliver hun så glad for den at hun glemmer alt om Microsoft.
Selv har jeg to computere som kun har Ubuntu installeret så jeg har arbejdet en del med den distro, netværk og så videre er ret nemt når først man får lidt indblik i hvad der foregår, og den nye 10.04 er den indtil nu nemmeste at gå til, næsten alt virker lige ud af boksen
Godt at arbejds XP blev synlig igen, men hvad sagde it manden til dine ekperimenter?
Eventuel sletning af privat XP bør du gøre med Gparted på en live cd, den er lidt bedre end den Gparted som er på Ubuntu live cd, du kan trække Ubuntu over til venstre og lave en ny partion til højre eller udvide den ene partion du har Ubuntu på nu, udviklerne anbefaler version 0.5.1 frem for den nyeste til opgaven og den er lige her: http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-testing/OldFiles/0.5.1-3/gparted-live-0.5.1-3.iso/download

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-10 10:23

Tja - nu må jeg lige hente den 10.4 som jeg ellers ville vente med til den udkommer.
Men man bliver lidt nysgerrig.

Tillykke med din opsætning.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 21-04-10 15:59

Citat
Godt at arbejds XP blev synlig igen, men hvad sagde it manden til dine ekperimenter?

Han sagde: "Det lyder godt. Man skal altid være lidt forsigtig hvis folk siger at de er eksperter i noget, og stille rigtig mange kontrolspørgsmål. Men arbejds computere skal de lokale eksperter holde sig fra at røre ved, for de er sat op anderledes end hjemme computere. Og går det galt, kan du ikke arbejde."

Nu ved han altså ikke at jeg har en ny bootloader. Hvis han en dag får brug for at boote min laptop vil han jo se det, og så kan han jo forlange at den geninstalleres, og slette alt sammen igen. Den tid den sorg.

Tak for linket. Nu vil jeg lige trække vejret lidt og blive lidt klogere på mit nye system. Men jo - jeg har nok bootet min privat-XP for sidste gang. Farvel til et langt men ikke altid lykkeligt venskab

ovn: Er en Home partition er simpelthen det sted hvor alt "privat" ligger, til forskel fra "systemet". Med privat mener jeg dokumenter og programmer. Dvs. at man kan opgradere systemet uden at miste data? Lidt som "Documents and Settings", selv om det jo ikke fungerer helt sådan i XP (programmerne i XP blander sig jo i systemopsætningen, registry og den slags).

Eyvind: Ja, gør bare det. Jeg checkede de kendte bugs der var og kunne ikke se at det havde relevans til min brug. Men jeg blev nu lidt overrasket over at GRUB er den samme (ver. 1.98)...? Den burde have været af en nyere version. Det kommer nok i den endelige, men så ved jeg jo ikke om den er så nem at opgradere.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 21-04-10 16:01

Ubuntu ligger nu godt nok på en partition for sig selv (10GB). Grunden til at det ser ud som om den er en del af XP partitionen er at jeg ved installationen "importerede" denne. Den er altså integreret. Lidt dumt synes jeg nu, men sådan fik jeg altså sat det op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-10 20:04

Jeg er holdt op med at blande styresystemer på mine harddiske (havde en gang fire systemer på en 1,6 GB og en af dem var en Linux redhat)
Før kørte jeg med harddiskskuffer med hvert sit styresystem - nu har jeg udskiftelige harddiske ca.20sec på mine bærbare og denne har 1 med XP og 1 med Vista og 1med win7
ubuntu / eeebuntu(bank) / mint / kører på USB pendrives.
http://peecee.dk/upload/view/210883

På en anden bærbar kører ubuntu 8.10 stadig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-10 03:21

Arbejdet tager alt for meget af tiden, men nu er jeg hjemme igen og kan se at der stadig er røre her i spørgsmålet, hvis man vil have Ubuntu som styresystem på sin computer så bør den installeres på harddisken som du har gjort Pedroso

Home er en partion man opretter (eller hvis den er der) mounter i forbindelse med at Linux installeres, jeg har aldrig forsøgt at gøre en partion til home efter installering men måske kan man også det, og du har fat i noget af det rigtige når du spørger om det er der alle private ting og sager gemmes, men helt så enkelt er det ikke, der er nogle indstillinger fra systemet i den mappe/partion også, lad mig komme med et eksempel: Mine mails og mail opsætning fra Thunderbird ligger og venter på at jeg får installeret Thunderbird igen efter en formatering og ny installation af Linux, et eksempel mere: Jeg bruger Rythmbox til al musik og hører netradio i den også, play lister og netradioer er der efter en formatering og ny installation nævn lige en Windows som kan det.

Backup foretager jeg med den indbyggede backup program, jeg vælger selv hvilke mapper jeg vil tage backup af og hvor backuppen skal gemmes, jeg gør det manuelt over på en ekstern hardidsk men hvis jeg lagde backup på en partion som var fast på computeren så kan den sættes til at køre automatisk. min home partion fylder helt aktulelt på min bærbare 18GB og nyeste backup fylder 11GB så filerne bliver pakket lidt ned i tgz format

Så ingen spejlning til mig tak, home partionen bliver der taget backup af og det er nok, hvis jeg tog backup af hele harddisken så fik jeg jo det gamle ind igen og jeg foretrækker at starte på en frisk efter eventuel nedbrud, jeg har aldrig haft behav for mine backups i Ubuntu, det samme kan bestemt ikke siges om Windows der har jeg

Indbygget er måske for meget sagt, den ligger i Synaptic og Softwarecenter og kan installeres med et par klik (eller en kort kommando sudo apt-get install sbackup) det er meget nemmere end at lede i Softwarecenter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-10 09:25

OVN - Tag skyklapperne af så du kan vurdere forskellige metoder uden at være så skråsikker.
Bare fordi du ikke selv har prøvet de forskellige Linux distro på forskellige medier er det jo ikke ensbetydende med at det ikke duer.

Ps. Som jeg husker det, nakkede du vist selv din windows, fordi der kom for meget fart på ubuntu installationen.

Pss. Men det er da rigtigt at styresystemer kører bedst på indbyggerde harddiske..........endnu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-10 11:04

Jeg har ikke skyklapper på men kan godt lide at koncentrere mig om et system og blive god til det, i stedet for at spredes over så mange forskellige at jeg mister overblikket
Ubuntu er god og bliver stadig bedre, den kan alt det jeg har behov for og mere til
Citat
Ps. Som jeg husker det, nakkede du vist selv din windows
af og til kunne man ønske at folk ikke huskede så godt

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 23-04-10 10:52

Ubuntu er fin, men der er et par ting, jeg ikke har vænnet mig til
- Systemet ser ud til at arbejde en del på harddiske, jf. Windows. Er det fordi jeg ikke har sat swap filen ordentlig op?
- Installation af programmer er fin nok, men hvorfor dælen skal man af og til grave dem frem fra /bin kataloget eller andre underlige steder? Kan det ikke gøres nemmere?
- Jeg kan ikke rippe DVD'er! Ja, jeg kan ikke engang afspille! K3b, K9copy - intet virker...?

Jeg skal huske at sige at der så er et hav af andre ting der bare er meget bedre end i Windoze

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-04-10 11:50

Citat
Ja, jeg kan ikke engang afspille! K3b, K9copy
jeg er ikke så teknisk anlagt så jeg er nødt til at spørge, hvad er det?
Der kan installeres pakker fra Medibuntu så kan du sandsynligvis få det meste til at virke:
http://www.medibuntu.org/
Softwarecenter er da ikke så overskuelig når du vil finde programmer
når du første gang vil afspille en DVD i Filmafspiller så kommer der en boks hvor der står at du skal have en DTS afkoder og du bliver spurgt om programmer skal søge efter plugins, sig ja til det og installer Gstreamer0.10-plugins-bad, så kan du se din DVD
Jeg ved ikke med sikkerhed om du også skal have ffmpeg codec, det er det første jeg installerer så den mangler jeg aldrig, og her er det altså nemmest med en kommado men du kan vist nok også finde ffmpeg i Softwarecenter
Kode
sudo apt-get install ffmpeg
så spiller det

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 23-04-10 21:29

Ok tak, nu virker det. Men det _er_ altså mere bøvlet end man er vant til...

Men når det virker, så virker det altså godt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-10 10:46

Jeg har endnu aldrig set en Windows som kunne afspille DVD uden at installere en afkoder først, eller installere er et program til DVD som den XP computer jeg selv har, den havde noget Roxio software fra jeg købte den og kunne godt afspikke DVD, den forrige computer med XP kunne først da jeg installerede en codecs pakke, min bros Windows 7 computer kunne heller ikke afspille DVD før den fik en codecs pakke med afkoder, så lige på den måde er Windows og Ubuntu ikke så forskellige

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-04-10 16:50

Du har nok ret. Men når man sidder med bøvlet med et nyt system husker man jo kun at det virkede i det gamle - selv om man nok har bøvlet lige så meget med det.