/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udvendig kælder opgang....
Fra : axelbjarne
Vist : 1022 gange
100 point
Dato : 18-04-10 09:42

Jeg har en udvendig kælder opgang, som har været kalket, senere er den så blevet malet, med det resultat, at malingen skaller af...ser ikke godt ud...det er selvfølgelig ikke al maling som skaller af...men hvordan renser jeg resten af, så det kan bruges til at male igen.

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : achton

Modtaget 110 point
Dato : 18-04-10 09:48

sandblæs skidtet

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-04-10 11:50

Hejsa,

Du kan anvende "Nitro Mors" på de malede områder. Det er en grøn gelé som du kan påføre med pensel (husk handsker og lign.da det er noget giftigt stads). Derefter tager du en kop kaffe (ca. 15min. -½ time) og når malingen er "boblet" godt op kan du nemt fjerne malingen med en spartel (evt. gentage hvis alt ikke er kommet af) og skylle efter med vand. Efter tørring kan du male påny

Du kan få "Nitro Mors" i eks. Flügger eller Råd&Dåd.

Bluesky

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-04-10 12:26

groft sandpapir i en trekantsliber eller en stålbørste, hånddrevet eller roterende. Og lad være med at male på kalk med andet end hvidtekalk eller farvet kalk. Mange huse er blevet ødelagt ved, at kvikke farvehandlere har lokket kunderne til at kvæle murværk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-10 14:12

Og så er det jo sådan med kalk at man kan "vende" den hvis den er for beskidt, istedet for bare at klaske nyt oven på.
En kalkkost dyppes i vand, og så kører man rundt i kalken på væggen så den får et jævnt udseende.
Husk beskyttelsesbrillerne, når kalken er våd er den "læsket" og ætser.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 19-04-10 07:32

Tak for svaret achton.