/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Breakeven-/nulpunktsanalyse
Fra : Bolbroe1721
Vist : 2745 gange
25 point
Dato : 17-04-10 18:11

Hej!

Jeg står og skal udregne hvor meget jeg skal omsætte for i kroner og i antal for at få et resultat som går i nul. jeg vil i den forbindelse høre om der er nogen som kan hjælpe?

Problemet er i midlertidigt at jeg har 2 salgspriser (skal bruges til at regne dækningsgraden ud, som skal bruges til at beregne breakeven i omsætnings kroner) som er forskellige. Hvordan løser jeg det problem? Ligeledes har jeg samme problem med hensyn til at skulle udregne breakeven i forhold til antal der skal sælges for at det kan løbe rundt uden at sætte til eller tjene på det (dækningsbidraget er forskellig på de to varer). Umiddelbart, så kan jeg komme frem til at problematikken ligger i, at der vil være flere alternativer i forhold til hvornår resultatet vil gå "breakeven", men findes der en løsning eller må man fremvise alle alternativerne og i givet fald hvordan gøres dette (evt. ved hjælp fra Excel)?

Jeg har nedenfor opsat de tal som skal bruges. Hvis der mangler nogen oplysninger, må i sige til. Håber nogen kan hjælpe mig.

Dækningsbidrag, vare A: 20 kr.
Dækningsbidrag, vare B: 4 kr.

Salgspris, vare A: 20 kr.
Salgspris, vare B: 10 kr.

Samlede faste omkostninger: 27.881 kr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-10 19:24

Noget er galt og noget mangler...

A er gratis at købe/producere
Der mangler afsætnings oplysninger

Uden disse, sælg det bedste produkt A indtil omkostningerne er dækket,
men sådan er virkeligheden jo ikke...

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 17-04-10 20:03

Vare A er en vare som kan lejes, derfor der ikke umiddelbart er nogen omkostninger på denne (udover etableringsomkostningerne og vedligeholdelsesomkostninger), men breakeven-analysen sker på andet år. Derfor salgspris og dækningsbidrag er den samme på vare A

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-10 20:56

Det lyder så som et meget urealistisk, forenklet skole eksempel.
Hvad med transport/leverings omkostninger og moms?

Da der er to produkter, skal B vel også bidrage.

Altså må der være begrænsninger på A, enten i afsætning eller levering,
ellers kan du ikke lave det der hedder lineær optimering.

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 17-04-10 21:12

Svendgiversen: Der er en begrænsning på vare A på 1920 enheder, men der er estimeret med at der bliver afsat havldelen (960 enheder). Hjælper det dig i forhold til at kunne lave en udregning?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-10 09:01

Hvis du virkeig har netto 20 kr i DB på A får du ved salg af 960 stk dækket 19.200 af de faste omk.
Tilbage er 8.681 kr som med 4 kr i DB pr stk af B dækkes ved afsætte 2171 stk B.

Men det er jo kun et estimat, ikke en optimering.
Husk altid at komme med alle relevante oplysninger straks...

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 18-04-10 09:15

Svendgiversen: Hvilke oplysninger mangler så?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-04-10 11:58

Hvis du er sikker på afsætningen af A på 960 stk har du fået break evan med også 2171 stk B.

Men normalt når man hæver prisen sælger man jo mindre,
måske kan vi tjene mere ved at hæve priserne?

Så det vi mangler er afsætnings kurverne for A og B som funktion af salgs prisen
så kan vi begynde en optimering...

Annuller spørgsmålet
Fra : Bolbroe1721

Dato : 18-04-10 16:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål