/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Kræmmermarked-Bod
Fra : nullerbullerpige
Vist : 3266 gange
40 point
Dato : 16-04-10 16:11

Hej!
Jeg har her til sommer bestilt en bod til et kræmmermarked, hvorfra jeg skal sælge smykker. Smykkerne laver jeg i min fritid.
Hvordan står jeg hvis Told og Skat dukker op?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-04-10 16:20

Hvis du omsætter for under 50.000 (måske er grænsen forhøjet lidt), så skal du ikke moms registreres, men blot opgive dit CPR-nummer og så huske at opgive dit overskud på din selvangivelse.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-04-10 16:22

- hvis du ikke sidder ned, står du ganske almindeligt. Bare sørg for at have papirerne i orden...

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 16-04-10 16:26

Hvilke papirer?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-04-10 16:32

Hvis tolderne dukker op........?

Det behøver der ikke at være tvivl om, de har gjort mange fangster på kræmmermarkeder og vil fortsætte med at komme.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 16-04-10 16:33

Hej

Det er korrekt at du ikke skal momsregistreres ved omsætning under kr. 50.000

MEN - du er stadig skattepligtig af et overskud, der er ingen bundgrænse, så i princippet skal du beskattes hvis du har indtægter for kr. 10.000 og udgifter for kr. 9.990, så skal du skrive kr. 10 på selvangivelsen som overskud.

SKAT har kørt en del kampagner, hvor de "kræver" kasseapparat ved alle stande på kræmmermarkeder - og har i lind strøm udstedt bøder for overtrædelse.

Min anbefaling er at du tager kontakt til SKAT, for at høre hvad de kræver af din lille "hobby virksomhed".

Hilsen

Leo Lund
www.leolund.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-10 17:25

Og et godt råd er, at du slet ikke foretager dig noget i den retning hvis du er på overførselsindkomst, altså kontanthjælp, dagpenge fra A-kasse o.lign.
For så skal enhver indtjening opgives og modregnes

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 16-04-10 18:13

Jeg har et ganske normalt 37-timers job.

Men det vil sige at jeg skal gemme kvitteringer o.lign på alt hvad jeg køber.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-04-10 19:54

hvis du ikke har kvittering på alt hvad du køber, kan du heller ikke fratrække det i dit regnskab og så kommer du til at betale skat af det.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-04-10 23:47

Så viser du dem dine smykke og spørg om de vil købe nogen.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 21-04-10 23:09

Disse kvitteringer o.lign, er det noget man skal have med på kræmmermarkedet.?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-04-10 08:22

Nej, det er godt nok, hvis du har dem derhjemme, men du SKAL have dem.