/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Fjerne fortinning fra kobber.
Fra : lukas2502
Vist : 2357 gange
100 point
Dato : 15-04-10 19:53

Hvordan fjernes fortinning bedst fra kobber, når det er ret kompliceret at fjerne det mekanisk?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-04-10 20:16

Prøv at bruge en roterende stålbørste. Jeg tror ikke man kan fjerne det kemisk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-04-10 20:57

Brasso og knofedt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-10 21:02

Og hvis det er varmfortinnet, får du ikke fjernet det helt, da der i grænselaget dannes en tin-kobberlegering (bronze!), som du skal slibe ret dybt for at fjerne. Jeg vil fraråde det, for du får en overflade, som er lysere end ren kobber, og som lettere end kobber bliver irret og oxideret. Hvis det er køkkentøj, så behold endelig tinnet, da det beskytter maden mod forgiftning med visse sure kobbersalte.
mvh
pbp.

Hvis det er køkkentøj, hvor tinnet delvis er brændt væk på grund af overophedning, så få det hellere genfortinnet - endelig ikke med almindelig loddetin, som indeholder bly, men tin til lodning af vandrør, som i stedet er legeret med kobber og/eller sølv. og til den ende skal du rense af til blankt metal. Bruge hellere fint ståluld end roterende stålbørste. Den laver dybe sår.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 15-04-10 22:03

Da prisforskellen på fortinning og forsølvning er minimal, foretrækker jeg forsølvning, jeg havde håbet på en ikke mekanisk fjernelse af fortinningen, det meste har jeg fået væk, men som det fremgår af mit spørgsmål er det ikke bare lige. Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi drømme om at bruge en stålbørste på kobber

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-10 23:44

Hvis du varmer jævnt og forsigtigt op til tinnet smelter, kan du viske det meste af med en stor tot twist. Husk tykke handsker! Når det meste er gnedet af, er resten lettere at gå til med fin ståluld, benyttet vådt - gerne sæbe-ståluld. Tør ståluldsrensning kan give nogle slemme rivninger.
mvh.
-men snak eventuelt med forsølver-manden. Kan være, han har fiduser ud over de her nævnte.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-04-10 13:46

pbp_ets metode tror jeg ikke på. Med en klud fordeler du bare tinnet bedre over overfladen.

Det klæber så godt til kobber at det på ingen måde bare kan tørres af.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-04-10 14:02

Citat
pbp_ets metode tror jeg ikke på

Det gør jeg heller ikke, det drejer sig om de sidste rester tin, som er vanskelige at få væk. Jeg er opmærksom på, at det kan fjernes ved hjælp af elektrolyse, men det fordyrer det hele.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-04-10 16:17

Der blev skrevet "det meste". Jeg har arbejdet professionelt med fortinning i 47 år

Annuller spørgsmålet
Fra : lukas2502

Dato : 17-04-10 19:17

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål