/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Format hukommelseskort
Fra : PS.BMW
Vist : 750 gange
100 point
Dato : 15-04-10 19:43

Har læst i digital foto at man bør formatere sit kort midst 2 gange om året?
Er det korrekt og hvorfor?

Det er et Kingston Compact flash
4 GB 266x til Nikon

mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-10 19:57

Med mindre du har "halve" billeder eller andet snavs er der ingen grund til at formatere.

Dog gør jeg det en gang i mellem, fordi jeg bruger mit kort til andet end billeder.
Jeg har altid ladet mit camera formatere kortet, for at sikre mig det rigtige format.
Canon S50 med CF
Canon Ixus 950 med CD

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-04-10 20:32

Jeg formatere mine SD kort hver gang jeg har overført mine billeder til PC, så det er helt klart til brug igen. Og JA kortet som bruges til foto, bør formateres i det kamera som det skal bruges i.
Jeg blander aldrig mine SD kort, dem som jeg bruger til musik i bilen, bruges aldrig til foto.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-10 21:25

Jeg har aldrig gjort det ved mine kort, uanset hvor mange tusinde billeder de så er blevet brugt til, og har aldrig oplevet problemer af den grund.

Men hvis du vil formatere kortene, så skal du gøre det mens det sidder i kameraet og bruge kameramenuen.

Mange oplever problemer såfremt de lader computeren gøre det

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-04-10 21:43

Det er nemligt rigtigt dova, men det er da langtnemmere at formatere kortet, end skulle slette de mang tusinde billeder!

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 15-04-10 22:03

Pictureproject sletter billeder fra kortet når de er overført til PC via USB-kabel. Når kamaraet bruges næste gang er der 0 billeder på kortet så hvis det er grunden er der vel ikke behov for formatering eller?

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-10 22:20

Tror bare det en måde og rense kortet så man får en frisk start.
Hvis du nu har tage billeder og slette nogen og tage flere og slette nogen osv.
Så kan det måske være at billederne er spredt sådan lidt her og der på kortet og der er hukommelses huller som ikke bruges...

Så det bare sådan for at få en frisk start.
Ligesom med windows hvis du har installeret mange programmer og slette nogen og flyttet filer osv så kan filerne også komme til at ligger spredt på harddisken fremfor at ligger fint efter hinanden. Det går vistnok ud over læse skrive hastigheden...

Men altså det kommer jo nok også an på fil formatet.
Og på mit kamera er der 2 måder er formatere.
Du kan slette alle billerne... hvilket ikke har noget med formatering at gøre.
Også kan man LOW LEVEL formatere så er det der egentligt formatere kortet.

Godkendelse af svar
Fra : PS.BMW

Dato : 16-04-10 06:48

Tak for svaret scootergrisen.

Fortsætter som hidtil.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-04-10 06:50

På et kort hvor billederne er tømt over på en PC; her bliver nye billeder ikke lagt ind der hvor der ikke er nogen billeder. Næh, her er det biblioteket på kortet som bestemmer hvor den første ledige plads ligger på kortet. Nøjagtigt samme prncip som på et hvilket som helst andet lagermedie.

For at sikre at kortet er brugbart igen i kameraet, så formater i kameraet.
Det kunne nemt gå hend og gå galt hvis det bliver gjort på en PC, da et forkert format kan gøre kortet ubrugeligt i kameraet.
Hvis man får formateret i NTFS, så er den gruelig gal. - Formatet vil oftest være FAT eller FAT32.