/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Dumme kælling
Fra : Reset
Vist : 1133 gange
100 point
Dato : 15-04-10 00:57

Så er den radikale kælling igen i gang med at svinge kniven over nogle af de lavestlønnede i samfundet. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/04/14/233451.htm?rss=true

Det er som om sm*tsoen tror, at det er selvvalgt, at folk er arbejdsløse.

For mit eget vedkommende, blev jeg for ca 10 mdr siden ledig, efter 40. år på arbejdsmarkedet, uden en eneste ledighedsdag.

Har netop været på et værdiløst aktiveringskursus, hvor ca 75% af deltagerne havde samme status som jeg: 50+ og arbejdsløs for første gang i deres arbejdsliv. Undtaget herfra, var de håndværkere, som har været ramt af sæsonbetonet ledighed. Men ellers; stabile skatteydere igennem årtier.

Bliver nødt til at tilføje, at det 4. uger lange kursus indbragte kosulentfirmaet 28.000,- pr deltager, og der kom nok en 10-15 nye til hver uge, og selvfølgelig lige så stor afgang pr uge. Et ufatteligt spild af penge på landsplan.

Margrethe Vestager; tror du det var med vilje jeg mistede mit job, og gik næsten 100% ned i indtjening.

Nu har MV og c/o igennem et par årtier inviteret mennesker fra den trejde verden til livsvarrig forsørgelse i Danmark. Det er der nogen der skal betale for. Det skal så, efter MV og de radikales mening, være os, der var med til, at sikre velfæren igennem en menneskealder.
Skam dig.

Lad mig blot afsløre, at jeg er 57. år gammel, og jeg havde planlagt, at arbejde til jeg var 62. år. Det fik jeg desværee ikke indflydelse på, og nu vil hun straffe mig.

Hvad mener i. Er jeg bare et tudefjæs, eller har jeg en pointe?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 15-04-10 01:10

Du er ikke et tudefjæs Reset. Kællingen er skingrende skør og fatter ikke en skid...men hun er ikke ene om sine asociale synspunkter. Det må skyldes manglende begavelse, hvad der jo netop generelt er kendetegnet for det parti og dets medlemmer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-10 03:42

Ja, det er spild af skatteydernes penge at fastlåse ledige på noget ubrugeligt.

Jeg arbejdede et sted hvor vi fyrede blev tilbudt et privat jobsøgningskursus, det var 4 dages intensivt og ret interessant, da jeg så meldte mig på "Jobcentret" fik jeg at vide at det kursus ikke kunne bruges til noget...... jeg fik så de der var var så nøjagtig magen til det jeg havde fået, og iøvrigt tog længere tid.
Nå, jeg flyttede til en anden kommune efter kort tid, der fik jeg at vide at jeg skulle STARTE FORFRA selv om jeg sagde at jeg lige havde været deres ubrugelige lort igennem måneden før.
Jeg påpegede så overfor den satans kælling...hun var VIRKELIG ubehagelig, at gentagne kurser ikke kunne skaffe jobs til 150.000 ledige, hun sagde bare: -Vi har vores regler !!

Når det er sagt er der nogle af de andre på holdene der virkelig skal lære fra bunden at skrive en ansøgning, og som også skal have hjælp til computeren, jeg hjalp endda selv et par andre med at sætte et CV sammen.
Vejlederne er såmænd gode nok og man hygger sig med dem, det er administrationen den er helt gal med.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-10 06:21

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad der ville ske hvis man gjorde noget helt andet med arbejdsløshedsdagpengene, nemlig brugte dem til at igangsætte de mange offentlige arbejder/opgaver, der ikke er blevet udført i mange år, fx vedligeholdelse af bygninger/veje, nye kloakker, energieffektiviseringer også hos private med tilskud osv.

Et hurtigt regnestykke siger der går små 30 milliarder/år i dagpenge til 150000 ledige til 3760kr/uge, dertil kommer milliardindustrien i mere eller mindre værdiløse kurser for ledige (hvis du var en fugl, hvilken ville du så være???), så vi er i niveau med en Storebæltsbro om året.

Men det vil sikkert være i strid med det hellige, almindelige skattestop, syndernes forladelse og regeringens evige liv

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-04-10 06:37

Hvis vi fik alle polakker, -tyskere o.s.v., ud af arbejdsmarkedet, så var der såmænd ikke nogen særlig arbejdsløshed.
Jeg har en ven, som er overværkfører på en større virksomhed. De værner om polakkerne, for det er en stabil arbejdskraft, som gerne arbejder mange overarbejdstimer, og tilmed week-endarbejde også.
Og så har det givet megen ro, -for der er ingen opbakning når der skal forhandles mere i lønningsposen.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 15-04-10 07:41

@Reset og @LuffeA: Det er nogle deprimerende historier. Jeg håber virkelig ikke I kommer til at hænge fast i dagpengesystemets forbandede kontrolhelvede.

@Reset: Hvor har du prisen 28.000 kroner fra? Det stemmer godt med min fornemmelse af hvor vanvittigt systemet er.

@vagnr: Jeg er fuldstændig enig. Man kan tilføje at nettoprisforskellen for det offentlige mellem at udbetale dagpenge og at ansætte de ledige i rigtige job er minimal, idet mindst 70 procent af pengene må forventes at komme tilbage i form af skat og moms.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 15-04-10 10:11

KLAG, KLAG og klag igen, og bed om en klagevejledning når du får afgørelsen. Du har 4 uger til at anke i.
Klag bl.a. over manglende opfølgning af din sag, om formålet med aktiveringen, om manglende ressourceprofil. Klag over alt hvad du kan komme i tanke om og som du finder urimeligt.
Bare klag. Det er den bedste måde at være med til at lægge systemet ned på. Det tager mange ressourcer at behandle klager, og det er Jobcentret slet ikke gearet til. Bare det at du beder om en klagevejledning da du mener at din retssikkerhed er alvorligt truet i systemet, kan få en sagsbehandler til at ændre mening.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-04-10 11:58

Stop en halv. Hvor skal pengene komme fra i vores gældsplagede samfund. Fra børnefamilierne?

Nu er det ikke en lov damen snakker om, det er et udspil til andre partier.

De rige pensionister vil jo ikke være med til at betale. Det er lige ved at give valg at det forslag kom frem.

Min personlige mening? Få en anden regering der vil sætte skatten op, inden vi får brugerbetaling hos læge, sygehus og bibliotek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-10 12:04

Med til historien hører at her er jeg kommet i pensionistservicen, vi tager rundt og ordner haver 3-5 timer dagligt.
Det "jiob" er faktisk dejligt, og så elsker jeg jo at få jord under neglene, og de gamle giver en kop kaffe eller en vand.

Hellere det end at blive tvunget til at sidde foran en computer og søge på jobs der ikke findes, det klarer jeg meget bedre hjemme hvor der er fred.

28.000 kr for et kursus lyder rigtigt, muligvis har det været prisen for det første arbejdsgiverbetalte jeg var på.
Det offentlige bruger enorme pengebeløb på privat konsulenthjælp til alt muligt. selv om deres egne medarbejdere for det meste kan lave tingene lige så godt.
De to kommuner hvor jeg har været turen igennem brugte de egne folk, men jeg har hørt at størstedelen af kommjnerne bruger dyre firmaer, og det mest brugte er også det dårligste viser en ganske ny undersøgelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-10 12:06

Gør som borgere i alle andre lande - flyt til et land der passer til det "system" du gerne vil have

Der er INGEN grund til at skyde skylden på de folkevalgte - du har selv været med til at vælge dem...

Jobcentrene udfører blot det der står i lovene de SKAL...

"Solidaritet" er når "naboen" IKKE bruger af dine penge - men i stedet bringer DIG brød på bordet hver dag...

De fleste gør sig vist ingen forestillinger om hvor svært det er at drive økonomien i et land hvor ALLE vil have mere.....

Er man utilfreds stemmer man imod...

Protester og sure miner løser IKKE nogen problemer - det gør KUN stemmer....

Er der IKKE nok af dem der passer til ens forestilling må man søge andre "græsgange"....

Mange ting syntes urimelige for dem det går ud over - men det er desværre kendsgerningerne i et DEMOKRATI....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-10 12:10

Citat
28.000 kr for et kursus lyder rigtigt

ad vide HVOR de tal stammer fra

Firmaet får sgu IKKE 28.000 om måneden for en arbejdsløs på disse jobkurser....

Så det må være sagsbehandlerens løn der er indregnet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-04-10 12:30

Alle de arbejdsløse mennesker der tvinges til at tage kurser, jeg har selv været rumlen igennem. De kommer på kurser fordi reglerne siger de skal. Men reglerne er lavet i en tid hvor vi manglede arbejdskraft,og ingen har lyst til at lave dem om.

Statistikker har en del af skylden. En person der går på kursus eller er i praktik de figurerer ikke som arbejdsløse i kommunens statistikker. De ansatte i jobcentrene har en kvote som de skal have i arbejde. Og kan de ikke skaffe arbejde til folk, så sendes folk på kursus. Så fungerer systemet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-10 13:29

Du har helt ret, granner 01
Nogle af medarbejderne jeg har talt med giver udtryk for det samme.

Jeg har også mødt "gamle" ledige, altså nogen over de 60 der fik lov til at gå i fred, en enkelt havde aldrig rørt ved en computer og sagde at han altid har kunnet få job bare ved at snakke sig til det, det kneb bare nu, ligesom hos os andre.

Iøvrigt ligger der også noget kassetænkning i systemet idet kommunerne får refunderet en del af udgifterne til kurser fra staten når de sender x antal ledige i skole.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-10 13:44

Mere:
http://www.erhvervsbladet.dk/ledelse/ledige-spilder-tiden-paa-jobsoegningskurser

Og ydermere står der på kommunernes hjemmesider at den første dag på Jobcentret går med at finde ud af den enkeltes behov.
Gu`fanden gør den ej, folk bliver bare smidt på nogle hold, som regel groft inddelt i os gamle/erfarne og så unge under 25 år der skal et andet længere forløb igennem.

Iøvrigt havde de første gang lavet en fejl med mig, jeg kom ikke på noget hold de første tre dage men brugte så tiden på en ledig computer på centret på at lede efter arbejde.......og skrive her på Kandu.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-04-10 20:05

På den ene side: De Radikale er det eneste parti (måske med undtagelse af LA) der tør fortælle hvad de mener, og faktisk mener at der skal ske ændringer i vores samfund. De andre, først og fremmest VKO, lader som om alle problemer forsvinder af sig selv, hvis vi undlader at snakke om dem, og giver os selv lidt skattelettelser fra tid til anden.

På den anden side: At jagte rundt med folk der ikke har noget job, og ikke har nogen reel chance for at få noget, er meningsløst.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-04-10 20:48

Jeg har selv været i samme situation som spørgeren, jeg var sygemeldt efter alvorlig sygdom og regnede med at gå på efterløn som 60 årig. 2 år efter jeg blev syg blev jeg raskmeldt, og da jeg var godkendt til flexjob så skulle kommunen jo finde arbejde. Problemet var bare at jeg blev raskmeldt 2 måneder før jeg blev 60 og derfor skulle gå på efterløn.

Min sagsbehandler krævede at jeg gik i pratik som lærer (jeg er lærer og har undervist i 20 år) i
4 uger, det var 10 elever 1 lærer og 3 praktikanter. Det kostede kommunen min 10.000 at have mig i praktik på den voksenskole. Men som min sagsbehandler sagde: Jeg er selv på vej til 60 og jeg har en dårlig statistik. Vil du ikke nok gå i praktik. Og det gjorde jeg, manden var bange for at miste sit job. Og så gik jeg på efterløn.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-10 21:42

Den der med at nogle kun har kort tid til pension eller efterløn, måske endda er lidt syge og alligevel bliver tvunget i aktivering og kurser er set før, det er det glade vanvid.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 16-04-10 01:24

Citat
LuffeA :
Når det er sagt er der nogle af de andre på holdene der virkelig skal lære fra bunden at skrive en ansøgning, og som også skal have hjælp til computeren, jeg hjalp endda selv et par andre med at sætte et CV sammen.

Korrekt. Holdene er spænder lige fra nørder til pc mongoler. Det ændrer dog ikke på "undervisningen". Konsulenten havde , for det meste ikke tid (han skulle ofte tage sig af administrative ting), derfor var den grundliggende pc undervisning overladt til os, som havde lidt viden derom.

Citat
jqb:
@Reset: Hvor har du prisen 28.000 kroner fra? Det stemmer godt med min fornemmelse af hvor vanvittigt systemet er.

Det er heller ikke et vidnefast beløb. Der var bare nogle kursister, der mente at vide prisen.
Andre mente, at prisen var for lav. De skønnede/vidste, at det var 40.000 for 4. uger.
Jeg tør ikke garantere for rigtigheden af nogl af beløbene. Men det burde der kunne findes ud af. Og uanset, hvilke af beløbene det drejer sig om, er det vanvittigt.

Citat
refi:
Gør som borgere i alle andre lande - flyt til et land der passer til det "system" du gerne vil have

Nu er det jo nemt nok, at gøre grin med os der er blevet fanget i systemet, især hvis man har sit på det tørre.

En stor del af os der sidder i klemmen, er folk tæt på de 60.år. En generation der er kendt for stor stabilitet, og som har passet vores job upåklageligt igennem 40-45 år.

Du har helt sikkert ikke været i samme situation, hvad dine tåbelige smileys tyder på. Men anviser emigration som løsningen. Come on.
Hvis det er takken / løsningen, må jeg dømme dig som radikal (skældsord)

Citat
LuffeA:
Den der med at nogle kun har kort tid til pension eller efterløn, måske endda er lidt syge og alligevel bliver tvunget i aktivering og kurser er set før, det er det glade vanvid.

På mit hold var der en der efter en uge indsendte anmodning om efterløn. Men han skulle fuldføre kurset alligevel.

Citat
BertelBrander:
På den anden side: At jagte rundt med folk der ikke har noget job, og ikke har nogen reel chance for at få noget, er meningsløst.

Absolut. De fleste annoncerede job, bliver idag bestormet med 300-500 ansøgninger, og det er temmelig naivt, at tro det er de 55-60 årige der løber med dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-10 07:55

Citat
Du har helt sikkert ikke været i samme situation

Du har fuldkommen ret

Men du kan IKKE tage få ord ud af en sammenhæg...

Problemet er jo netop "os selv" - vi har SELV valgt de folk der laver de problemer "vi" ikke bryder os om...

"Vi" lader blot vores "frustration" gå ud over de forkerte mennesker (dem der er nærmest)....

Løsningen er stadig , enten at følge trop eller finde en anden "tropsfører"...

Thats life - take it or "leave it" (det sidste kan du så omskrive til) få det bedste ud af det eller flyt

Godkendelse af svar
Fra : Reset

Dato : 16-04-10 23:11

Tak for svaret vagnr.

Lidt svært, at finde en vinder blandt mange gode indlæg.

En var jeg dog sikker på det ikke skulle være.

refi.
Mage til selvfed type, uden indlevelsesevne, skal man sku lede længe efter. Hans forslag til utilfredse danskere er; rejs, ud af landet, eller find jer i tilstandene, i / vi har selv valgt politikerne.

Fat det dog: jeg har aldrig nogenside stemt på det radikale blålys, og vil absolut aldrig komme til det.

Eneste begrundelse for, at flytte fra mit elskede Danmark, ville være , at slippe væk fra typer som dig, men jeg gætter på, at der findes idioter som dig overalt i den øvrige verden. Nar.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-04-10 06:41

Selv tak, Reset.