/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Matematisk beregne strømtrekant
Fra : Ylwen
Vist : 4432 gange
200 point
Dato : 13-04-10 23:00

Hej
inden for navigation til søs, bruger man strømtrekanter til at beregne strømmens indvirkning på sejlretningen. Kan nogen fortælle mig hvordan man beregner disse to strømtrekanter matematisk?

Indtil nu har jeg kun benyttet mig af at tegne dem og derefter måle vinklerne, men det er ikke særligt præcist og lidt bøvlet, hvis man istedet kunne sætte dem ind i en formular.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-10 00:28

Det du henviser til er formentlig vektoraddition.

Den slag indebærer lidt elementær trigonometri hvis hastighederne opgives i fart (numerisk værdi) og retning i vinkelmål.
Det var før verden gik af lave barnemad for enhver skoledreng. Nu lærer man det ikke engang i gymnasium med matematik på såkaldt højnivau.

Det er for langt at forklare her . Få fat i en gammel matematikbog , eller en rigtig lærebog i navigation.

Jeres metode med vinkelmåler og lineal er for primitiv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-10 08:26

Med lidt håndelag og et tilpas stort stykke papir kan den grafiske metode give resultater inden for ½ % og ½ grad, men ellers er det, som skrevet står, klassisk vektoraddition.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 08:40

Det er samme beregninger som flytrafikken bruger.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 10:49
Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 10:52

Tag et kursus i navigation.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 14-04-10 11:30

>> brorteil
Det er jo lige præcis det jeg er i gang med, men her lærer man kun at tegne og måle ikke at beregne.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 14-04-10 11:31

"klassisk vektoraddition"
Og hvordan virker det så, kan nogen give mig et eksempel her.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 11:38

Du har valgt det forkerte kursus.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 12:01

Smut hen på biblioteket og lån bøger i emnet.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 14-04-10 16:02

>>brorteil
Det lyder på dig som om du ved alt om emnet, hvorfor forklarer du det så ikke istedet for at henvise mig til alle mulige andre steder. Jeg er da godt klar over jeg kan tage et aftenskolekursus i højniveau matematik, men det er altså bare ikke lige det jeg efterspørger her.

Jeg har selv prøvet at lede på nettet efter en forklaring og beskrivelse af måden man gør det på, men uden held.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 16:04

Skulle jeg undervise dig i trigonometri ?

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 14-04-10 16:09

Hvis du kender svaret på mit spørgsmål og du vil blande dig i denne forumtråd så er svaret Ja, ellers skal du bare lade være med at kommentere.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 16:15

Du er squ for dum

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 16:17

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 22
- Annullerede 13
- Slettede 2
Ialt 38

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 14-04-10 16:19

Hvad har dette med min tråd at gøre?
Find dog nogle andre mennesker at genere.

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 14-04-10 23:23

Hej Ylwen,
Det kan da umuligt være den almindelige duelighedsprøves krav til navigation du studerer, for så er dit spørgsmål alt for avanceret
To strømtrekanter danner tilsammen et strømparallelogram.
Sejlet kurs og sejlet fart udgør den ene vektor og den anden dannes af strømmens sætning og strømmens fart.
Kraften bliver så den beholdne fart og den beholdne kurs.
Kender du de 4 størrelser, kan de to ubekendte findes ved konstruktion.
Alt det ved du sikkert i forvejen
Prøv evt disse sider: http://www.sailingissues.com/navcourse5.html og
http://www.kannr.dk/strtrk/Default.aspx

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 15-04-10 07:04

>>NoQia
Ahh, det er jo lige det jeg leder efter. Tusinde tak for hjælpen.
Det er en Y3 og her lærer vi kun at konstruere trekanterne, ikke at beregne dem.