/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
printer hjælp
Fra : ultra2
Vist : 828 gange
100 point
Dato : 13-04-10 21:03

lpt1 paralel printer

er der nogen forskel ?

det er et ur til reg og er lavet til dos

25 ben på hun stik hvad kan printe ud på dette stik

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-04-10 21:08

Kræver en PC med det pågældende stik, og et langt ældre operativsystem, måske windows 3.1 eller tidligere, der understøtter det.

Ellers glem det.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-04-10 21:18

Fuck mand tag lige et dansk kursus og skriv igen.

Citat
er der nogen forskel ?

Forskel på hvad ?

Citat
det er et ur til reg og er lavet til dos

Er det et ur ?
Hvad fanden snakker du om var det ik en printer ?

Citat
25 ben på hun stik hvad kan printe ud på dette stik

Ja print du bare ud på det stik.

http://www.columbia.edu/~em36/wpdos/parallel.jpg
http://www.ladyada.net/images/digg/mods/Parallel.jpg
http://www.horrorseek.com/home/halloween/wolfstone/Controllers/cbscon_PC_ParallelPort.jpg

Ser ud til man kan få en adapter til usb til....
http://gifts.hindustanlink.com/images/prodimg/large/DM0090_1lg.jpg

Så skal du ha en driver hvis du vil printe andet end tekst ud.
Hvis det en gammel printer som det nok er fordi den har parale port så det ikke sikker du kan få en driver med mindre du også har et gammel OS.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-10 21:37

Det kræver en PC med LPT stik bag på og jeg vil tro at den printer kan klares med Win 98 eller måske Win XP. Men find en PC med et gammeldags printerstik bag på eller du kan købe et kort til at sætte i dit motherboard med et LPT stik på.

Hvilken maskine har du og hvilket styresystem?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-04-10 22:05

bærebar win 7

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-04-10 22:12
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-04-10 22:13

Det kan du glemme ALT om.

DOS er DØD i Windows 7.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-04-10 22:21

Kablet understøtter åbenbart ikke Windows 7!!!

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-04-10 22:46

[I][B]altså lpt1 og paralet printer er det samme[/B][/I]

på uret sidder hun stik og ikke andet uret kan printe uden pc så hvor kan man købe en sådan printer. (uret er fra dos tiden)

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 14-04-10 00:08

Citat
bærebar win 7

En bærebar !!! - glem alt om det. En ny printer kan fåes til under kr. 500, fylder den kun en brøkdel af den gamle, og skriver 10 gange så hurtigt ud.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-04-10 00:19

Ja og så kører en ny printer enten trådløs eller via USB

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 14-04-10 01:02

Citat
Ja og så kører en ny printer enten trådløs eller via USB

Rigtigt granner01 - forøvrigt går noget af fidusen også væk ved en bærbar, hvis man skal slæbe en stor, gammel, tung og kabelbaseret printer med rundt i huset.
Vi er enige.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-10 16:38

Der findes stadig printerserver med parrallel forbindelse, som bare skal installeres på netværket, så har du endda adgang til printeren fra flere maskiner!

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 14-04-10 20:34

jeg skal bruge en lpt1 eller paralel printer

det har intet med pc at gøre eller noget lignende.

uret printer direkte ud til printer

det er et ur til reg og er lavet til dos

25 ben på hun stik hvad kan printe ud på dette stik
sådan begyndte det så hjælp med at afslutte det sådan

altså sæt lpt1 eller paralel printer til uret og print. hvor finder jeg en printer til det

slut

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-10 20:50

LPT er jo det samme som parallel (i modsætning til RS232 som er serielt)
De mange ben bruges til dataoverførsel, da der overføres et 8 bit signal samtidig, hvor det i USB og serielt RS232, overføres efterhinanden, altså serielt.
Her ud over har LPT forskellige signaler og stelforbindelser, som er med til at styre overførslen, og for at processoren kan vide, om printeren er klar til udskrivning.

LPT signalet bliver også brugt via et 36 benet Sentronic stik til mange printere af den gammeldaws type.
Så hvis du mangler diagrammer over trådfringen, så må du lige øffe om det!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-10 20:52

Så hvis du mangler diagrammer over trådføringen, så må du lige øffe om det!

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 14-04-10 21:18

det vil sige at lpt1 og paralel er det samme

så skal jeg jo bare finde en paralel printer for vores gamle nåle printer er stået af.

så hvor finder man lige en sådan måske lidt mere moderne end en nåleprinter

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 14-04-10 21:20

man kan vel ikke få så gammel en printer omformet til usb ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-10 21:41

Jo det findes et sådant convertersti, så man kan køre begge veje. Men det kræver en software der kan omsætte signalet.

Ellers har jeg et par nåleprintere til LPT, hvis alt andet mislykkedes!

Hvor tit skal denne printer bruges / udskrive ???

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 15-04-10 08:33

ca 100 sider om ugen men det var også for at printe lidt hurtigere vores nåleprinter
skriver kun den ene vej

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-04-10 19:38

Din nåleprinter er altså ikke en type, som kan køre bi-directionalt, og så har den sikkert heller ikke den helt store printer buffer!
Den køre sikkert også med tractor-feet papir?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 15-04-10 22:07

ja den kører traktor.

men hvad ligger der så i uret for det printer jo direkte

så det jeg ønsker er en forbildelse til pc fra ur og lade win styre print

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-04-10 06:55

Det bliver nok ikke så let. Hvis ikke der er andre tilslutningsmuligheder for andet udstyr på uret, så tror jeg ikke det kan lade sig gøre.
Og dog!
LPT porten er en tovejs kommunikationsport, så et kabel mellem PC og UR i LPT portene, og så lige en rigtig software, der kan opsamle de data, der afgives fra uret.
Så ville de data kunne lagres på PC'en til udskrivning senere.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-04-10 11:36

rigtig software, der kan opsamle de data, der afgives fra uret.

og hvor finder man så lige den for pc har ikke lpt port

så det skal være fra lpt til usb

jeg tror jeg går ud efter en ældre stationær pc så er det løst

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-04-10 15:50

Ja det vil sikkert være en god og brugbar løsning. Den behøver jo ikke atvære fyldt med GB ram eller have et hjerte som en super sportsvogn, når den kun skal bruges til dette formål.

Jeg har et par stykker på lager, hvis du ikke finder nogen andet sted. Den har både LPT og RS232, men ikke USB i sig.
Men det kan du vende tilbage med, hvis det skulle blive aktuelt!

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 23-04-10 11:24

Tak for svaret severino.

vi har købt i dyre domme en 3 86 til kr 50,00. så nu virker det.

men mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-04-10 11:46

Det væsentlige er at du har fået det til at virke!