/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Svag efter motorvejskørsel
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 1317 gange
145 point
Dato : 13-04-10 08:34

Jeg har lidt problemer med min Nissan 100 nx ga16ds motor. (samme som sunny og primera)
Når bilen har kørt ca. 50 km på motorvejen begynder den at blive svag, og svær at få over 120 km/t..
jo længere jo kører, jo værre bliver det. Samtidigt virker tomgangen konsekvent meget ustabil.
Jeg har imidlertid fundet 4 utætte slanger, alle forbundet til indsugningsmanifolden.
Efter at de disse slanger er skiftet fungere tomgangen helt fint, men problemet med motorvejskørsel er der stadig,
og efter motorvejskørsel er det somom tomgangsproblemet også vender tilbage, indtil bilen har stået lidt.. på
landevej og i by er der ingen problmer og motoren trækker fint.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-04-10 09:25

Udluftningen af den tank???? Suger den undertryk, så det kniber med "føden".

Kør på motorvej, når problemet viser sig, ind på en rasteplads, og løsn dit tankdæksel. Er der undertryk er du på sporet.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-04-10 09:53

Sidste gang jeg tankede og tog benzindækslet var der undertryk og det sagde SVUP!.. men i morges da problemet fremkom, stoppede jeg op og tog dækslet af (ingen svup lyd denne gang) og tog dækslet på ingen, det hjalp intet, den var stadig svag da jeg kørte videre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-10 10:15

Citat
Når bilen har kørt ca. 50 km på motorvejen begynder den at blive svag, og svær at få over 120 km/t..

Den bliver nok træt

Nej, spøg til side og så alligevel:

Nu ved jeg ikke hvor mange kilometer din bil har på bagen.

Men højhastighed, motorvej over længere strækning, det gør jo som bekendt, at motoren bliver belastet til det yderste, motoren bliver varmere, olien bliver varmere og hvis det er dårlig olie, lige så tyndt som P**.
Og hvis motoren (stempler/ringe) så også er ved at være noget slidt, så forsvinder kompressionen og ydeevnen daler.

Hvis det var justering/brændstof/tænding/luftfilter el.lign. , så ville du ikke kunne køre 50 kilometer med høj hastighed før symptomerne viser sig.
Og symptomerne ville ikke bare være en opfattelse af svag motorydelse, men derimod udsættere, ujævn motorgang

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 13-04-10 10:32

Bliver kompressionen ikke netop bedre når bilen bliver varm, da stemplerne så vil udvide sig?

Kommentar
Fra : iccy99nn

Dato : 13-04-10 11:09

Bare en ide', Benzinpumpen har vel haft en del at se til med alt det undertryk, så måske lige tjekke tryk m.m. varm + kold

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 13-04-10 13:10

Kompressionen skal være ualmindeligt ringe, før det har betydning ved arbejds omdrejninger 2500 - 3500 rpm.
Så ringe at der også ville opleves udpræget alvorlige startproblemer og tomgangs problemer.

Det skyldes at gastrykket SKAL bruge meget tid til at fise ved siden af en utæthed, og det kan det ikke nå på hver forbrændingscyklus i cylindrene.

Jeg tror ikke at manglende kompression er et problem.
Men det er i hvert fald uden nogen som helst tvivl et problem, hvis der kan opstå undertryk i tanken.
Det er et vink med en vognstang om at noget er helt galt i tank udluftnings systemet.
Også selv om det kun er en gang i mellem der opleves et "svup" når dækslet pilles af.

Undertrykket bygges typisk op over et stykke tid, f.eks. som du oplever det i løbet af 30-50km, hvorefter benzinpumpen får brystproblemer og ikke længere kan levere en fed stråle til fødning af indsprøjtningen.
Og så opleves bilen kraftløs, pga benzinpumpens prostata problemer.
I grelle tilfælde kan symptomet opleves allerede efter få km's kørsel.

I tilgift er der stor risko for, at tanken suges ud af facon eller direkte flad, den klapper bogstavelig talt sammen indefra, og dermed ikke længere kan indeholde samme benzinmængde.
Dog selvfølgelig mest udpræget med en ståltank.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-04-10 17:28

Et moderat over -eller undertryk i tanken er helt normalt for moderne biler. De er tætte for ikke at forurene med benzindamp.
Der skabes først udluftning via en automatisk ventil , hvis trykket varierer for meget.

Det kunne være at der kommer falsk luft ind i indsugningen når motoren bliver rigtig varm og alu- stål dele giver sig lidt i forhold til hinanden. . Når pakninger med tiden bliver hårde, kan de ikke mere tætne for de små forskydninger.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-04-10 18:05

Og endelig er der også en lille mulighed for, at katalysatoren kan være kokset til. En af mine kammerater havde samme problem med en Hyundai: Når den havde været på motorvej tabte den "pusten". Ville næsten ikke trække, og accelleration var nærmest en vittighed. Vi prøvede næsten ALT tænkeligt: Tændrør, kabler, luftmængdemåler, luftfilter, måling på kold og varm motor, men det afslørede ingen fejl. Da udstødningen skulle skiftes pillede vi "katten" af og fik banket et solidt lag koks ud af den. Minsandten om ikke den pludselig fik "vejrtrækning" igen......

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-04-10 22:06

Jeg har nu lært at man ikke må slå på en katalysator, så tager den skade.. Heldigvis har jeg ikke en så moderne bil
Nå, sidespor..

Jeg er enig, har en enkelt gang oplevet en "død" motor, hvor katalysatoren var problemet. Heldigvis på så gammelt et køretøj at katalysatoren kunne fjernes.

Problemet med undertrykket i tanken har jeg løst et par gange ved at bore et hul på 1mm i tankdækselet. Det virker og er en gratis løsning

Men ja, tanken på en Polo jeg havde blev noget deform af undertryk, og når måleren var lige under halv fuld, så var det på tide at tanke

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-10 16:57

Har du haft kaburatoris i tankerne, det er gerne ved denne årstid det kan komme!
Når du har holdt stille en kort stund, er den så normal igen?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 15-04-10 07:20

Har lagt mærke til at problemet kun opstår om morgnenen, når jeg kører hjem igen om eftermiddagen er der ingen problemer.. og ja når jeg har holdt ind til siden lidt, så kan den køre et stykke tid igen.. har i går prøvet at hælde karburatorvæske i, men uden effekt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-10 12:26

Hej Severino

Der e ikke karburatoris i en bil uden karburator.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-04-10 20:24

Hvis der ikke er en karburator, så kan den ikke danne karburatoris. Det lyder som om det er meget fornuftigt!
Men der er så nogle indsprøjtningsdysser, og de kan da også fryse mere eller mindre til.
Der sker jo en underafkøling, når brandstoffet slippes ud af dysserne.
Om det så kan afhjælpe problemet, hvis man kan sænke trykket på dysserne, vides ikke???

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 16-04-10 11:43

Det er en karburatorbil

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-04-10 08:11

Fejlen er 100% afhængig af temperaturen, jo koldere der er, jo svagere bliver motoren. De morgener hvor der ikke har været frost er der ingen problemer. Hvis jeg holder ind til siden i 5 min er fejlen væk igen i et stykke tid. Har prøvet karburatorvæske uden held. andre ideer?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-04-10 14:10

Du bliver nødt til at foretage dig noget aktivt, for at finde en indikation på problemet.

Først skal vi have helt på det rene hvilken type motorstyring du har.
Der er ret stor forvirring om begrebet karburator.
Den gammeldags sugestyrede dyse karburator på biler uden katalysator, er det vi normalt kalder en karburator motor.

Den moderne afløser, med elektrisk styret dyse til fødning af benzinen, er helt anderledes, idet den er udstyret med elektroniske følere og en styreboks.
Den hedder mere korrekt en monopoint indsprøjtning.
Den har kun et eneste punkt til fælles med den gamle karburatorstyring : nemlig et enkelt dysefødet punkt af benzin.
Trods de ydre ligheder, er funktionsprincipperne væsentligt forskellige, og dermed også fejltyperne.

Man kan sige at den gamle karburatortype selv drikker benzin efter behov (vakuum), mens monopointen får en præcis afmålt benzinmængde på grundlag af følernes tilbagemelding på motorens øjeblikkelige tilstand.

Prøv først at lade motoren køre i tomgang i lang tid hjemme i indkørslen.
Det er vigtigt at motoren bliver så varm, at køleblæseren begynder på sin afkølings cyklys (kører et stykke tid og holder pause et stykke tid).
Læg nu mærke til om motorgangen stille og roligt forværres, som du tidligere skrev om tomgangen.
Hvad sker hvis du prøver at give motoren lidt gas på gasspjældet ?

Kommentar
Fra : iccy99nn

Dato : 20-04-10 14:31

Hvordan og i hvilken tilstand har forvamer slangen fra udstødningmanifoldet det, den sørger jo for at indsugningluften er varmet op, der kan være SOMMER/VINTER. indstilliger.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 20-04-10 19:56

Bilen er med monopoint, jeg syntes ikke motorgangen forværres i tomgang efter lang ventetid. og slangen fra varmeskjoldet er netop skiftet da der var hul på den gamle.. men desværre uden effekt.