/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Renovering af solur
Fra : Oldboston
Vist : 2949 gange
100 point
Dato : 12-04-10 18:10

I min have står et solur af ældre model, vel fra 1960'erne. I ved, en figur, det må symbolisere Atlas, løfter jordkloden op, ækvator er markeret med en bred metalbøjle og længdegraderne lkigeså. En lang pil peger mod Himmelrummet.

MNetrallet er godt rustent, men dog ikke direkte gået i stykker eller gennemhullet af rust. Kobberfladerne - det er især den indvendige side af ækvator - er godt irret. Også Atlasfiguren og pilen er grønne af ir.

Mine børnebørn er ret vilde med soluret, så nu vil jeg prøve at sætte det i stand, Jeg bør vel slibe alt det løse rust væk med sandpapir eller en stålbørste, men er der nogen, der har en god ide til resten af behandlingen. Skal der rustbehandles først og derefter maling? Eller maler jeg simpelthen med rustbeskyttende mailng? Mon kobberet kan pudses op med Brasso? Skal jeg udnlade at behande, hvor det er irret?

Håber på en god ide til 100 points. Gerne fra en, der selv har prøvet dette eller noget lignende.

På forhånd tak.
Oldboston

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-10 18:30

en blanding af fint salt, lidt citronsyre, vand til grødkonsistens. Smør det på, lad sidde et stykke tid og skrub af med neglebørste. Lad være med sandpapir, det kan altsammen gå af med lidt kemi, men brug gerne brasso bagefter.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 12-04-10 18:33

Citat
Husk at justere til sommertid.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-04-10 18:46

Hej med dig.
Citat
Mon kobberet kan pudses op med Brasso? Skal jeg udnlade at behande, hvor det er irret?

Du kan godt pudse det op med Brasso ...men det er et hårdt arbejde som dog lønner sig når det er færdigt.
Gi' det lak efter du har pudset og så slipper du for at pudse mere.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-04-10 18:49

Hov det havde jeg ikke lige set.
Citat
. Skal der rustbehandles først og derefter maling?

Du skal rustbehandle først og male til sidst.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-04-10 19:16

Citat
Du skal rustbehandle først og male til sidst.

I forhold til jern delene
Ja det jern og de rækværk og gelændere jeg har behandlet har jeg bare renset med en stålbørste inden jeg har malet med Hammerite. Det fungerer perfekt og er hele meningen med den maling.

I forhold til resten Kobberfladerne, har jeg ingen erfaringer.

mvh smuller54 og held og lykke med projektet

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 12-04-10 19:56

Jeg tror du er lidt gal på den ud i metallurgien.

Sådan et solur plejer at være støbt af bronze, som er en legering af kobber og tin. . Det kan ikke ruste, men anløbe med først en brun eller sort kobberoxid ,som med årene bliver grøn efter påvirkning af luftens CO2 ,så der dannes en patina af grønt ir.

De fleste værdsætter denne patina, og ville anse det for udannet vandalisme at fjerne den.

Hvis der også er dele af stål på dit solur kan der dog være dannet grimme ruststriber. Det er en grund til at gøre noget.

Et regulært syrebad hos en professionel vil være bedst.

Brug ikke sandpapir.

Send evt et billede - skarpt og tæt på - af uret, så kan vi bedre vurdere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-10 20:30

Jeg ville også foreslå et syrebad.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 13-04-10 14:44

Tak for svaret transor. Du har ret i, at matallurgi ikke er min stærke side, men dine og andres råd kan hjælpe en hel del. Tak for det.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 13-04-10 14:49

Og til Disken: Et solur kan ikke tage fejl af klokken. Når alle andre påstår, at klokken er en time mere, så er det deres problem. Undtagen hvis jeg skal nå færgen, så må jeg huske på, at færgeselskabet også er galt på den.