/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ukrudt
Fra : Dieter
Vist : 2389 gange
100 point
Dato : 08-04-10 13:11

Vi har en mark på ca. 2000 m2, som er fyld med brændenælder og andt ukrudt.
Det er jo noget dyrt at bekæmpe med Roundop eller lignende.
Er der nogen der har erfaring med brug af eddikkesyre ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 08-04-10 13:21

Jeg bruger enten salt ... det er dejligt billigt

Nu prøvede jeg at søge på ukrudt og eddikesyre, og kan se at det er der andre der bruger, men det ser nu ud til at de fleste foretrækker salt eller eddike, når nu det skal være

http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/30.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-10 13:21

Enten salt... hold da op hvor jeg kan ... der skulle bare stå salt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-10 13:38

Hvad er der galt med ganske almindelig knofedt? Brændenælder kan du ikke bekæmpe med RoundUp i almindelig dosering og naturen er i forvejen hårdt plaget af have ejeres umådeholdne kemikalie forbrug.
Køb en fræser og hold jorden sort fra nu og indtil midt på sommeren så er det værste væk og 100% bekæmpelse når du aldrig, der er milioner af frø i jorden som først spirer når der er gro betingelser, nogle frø kan ligge i over 100 år uden at spire for så at blive til planter når de rigtige betingelser er der

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-10 14:13

Fræsere hjælper rodukrudtet ved at dele jordstænglerne så én skvalderkål bliver til 22.
Eddikesyre er dyrt men dejligt. Den fra supermarkedet (32%) fortyndet med lige dele vand funker fornemt, men til 2000 m^2 ville jeg foreslå at låne en flok får eller sort plastic dækket af klar plastic, så krudt og ikrudt bliver kogt. Eddikesyre er fint til gruslagte terrasser, mellem fliser og stuelejligheds-jordstykker vandet ud med kande og spredebom. Til 1/5 hektar tror jeg, det bliver dyrt i kemikalier. Jeg brugte selv 5 liter til at nedlægge 150 kvadratmeter - muligvis overkill, men effektivt.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-04-10 20:55

Altså har du overvejet at købe en plæneklipper????? Det ville klare det problem let.... DU kunne jo flotte dig og bruge kemikalie bugettet til en havetraktor...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-10 21:16

seneste forslag ser uhyre fornuftigt ud! Næsten alt ukrudt opgiver gejsten, når toppen bliver cuttet ned til 4 cm bare en gang hver tredie uge.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 08-04-10 21:23

Jo , jo, men vi har gravhunde til at gå på dette stykke jord. Kan i forestille jer, hvordan "landskabet" ser ud ?!?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-10 21:25

Så bestik en nabo til at pløje og harve!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-10 21:27

Brug du bare saltvand, som sagt er det billigt/effektivt og du har ingen lugtgener, som med eddikesyre

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-10 21:34

til gengæld svider det i poterne

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-04-10 22:44

Jeg har nu hørt, at man absolut ikke bør bruge salt til at fjerne ukrudt med, heller ikke i mindre stil.

Det er værre omgang miljøforurening.

- og så til 2000 m2 !!!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-04-10 23:15

Citat
Jo , jo, men vi har gravhunde til at gå på dette stykke jord. Kan i forestille jer, hvordan "landskabet" ser ud ?!?
En dynge hundelort klare en plæneklipper også... Men mener du at du bruger dine gravhunde som gravere?? Men hvordan pokker ka du overhovedet komme i tanke om at bruge syre til det så??? Du ka jo også hegne det ind og få et par frilands grise....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-04-10 07:41

2000 m2 er jo meget så hvis det er til køkkenhave så få en aftale med landmanden-han har noget gift som nakker tidsler brændenælder og næsten alt. Så kløver og vent så med med at få dem pløjet ned til efteråret. Til foråret får du harvet og så kan du starte , her kan du så fræse da alle de der rodstumper der hakkes over jo er døde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-04-10 12:00

Salt og eddike er slet ikke godkendt til ukrudts bekæmpelse og det er ingen god ide at eksperimentere med den natur som vore børnebørn skal arve engang, hvis den ikke er ødelagt inden
hvis du vil bruge kemi så brug godkendte og afprøvede midler, det er jo ikke uden grund at der er en hær af laboranter og kemikere i miljøstyrelsen til at undersøge hvilke langtids og korttids virkninger der er på det omgivende miljø
at holde jorden sort i en periode enten med fræsning eller som en foreslog: Frilandsgrise er en god løsning, påstanden om at rødder bliver til mange små planter gælder kun hvis der er tale om en eller to fræsninger, nej hold jorden sort og uden bevoksning i nogle måneder, der skal fræses mindst 10 gange så blive de delte rodstumper udsultet og måske også udtørret og kan ikke gro, det er den metode os øko bønder bruger til ukrudt bekæmpelse

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-10 19:32

Hej ovn
Økologer benytter dække af jorden; de ved nemlig, at jorden hader at ligge nøgen, og kvik har det altså med at formere sig uhæmmet, hvis man skarer dens jordstængler (de hvide "rødder") over. Det samme gælder skvalderkål og i ringe grad brændenælder. Eddikesyre er et organisk stof, som er 100 % nedbrydeligt i modsætning til salt og RoundUp. Det kan endda fordøjes af mennesker i form af spegesild og agurkesalat for ikke at nævne rødkål og rødbeder og salatdressing.
Men eddikesyre er dyrt til jobbet, og hvis der en ønsket afgrøde som græs eller brøndkarse, kan det sås umiddelbart efter pløjning og harvning. Så bliver jorden hurtigt dækket, og alle er glade. Man kan sgu ikke ikke lade sine planter lide under, hvad der er "godkendt bekæmpelsesmidler". Hvad med en sammenrullet avis - er den godkendt mod fluer? eller en rød elastik?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-04-10 07:11

ovn
Holde jorden sort til midt på sommeren !
Hvad er det du så dyrker/sår efter fra midt på sommeren ? vinterafgrøder? -jeg er bare nysgerrig da jeg også helst undgik for meget sprøjteri

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-04-10 11:09

Det er et forslag til total bekæmpelse, ikke hvordan jeg selv gør jeg holder jorden sort fra efter høst cirka sidst i august og indtil vinter, gentagne harvninger holder ukrudtet nede, hver gang rødderne er blevet revet op skal planten til at danne nye grønne skud og det tager af plantens næring, til sidst dør planten når den aldrig får ro til at sætte rødder, også skvalderkål og kvik hvor rødderne er blevet hakket i mange stykker bekæmpes på den måde, de skal bare ikke have ro til danne grønne skud.
Muligvis at økologiske have ejere kan klare problemet med overdækning, på større arealer er det uoverskuelig så her kommer plov, harve og fræser frem.
Eddikesyre og andre køkken kemikalier er altså ikke noget bare går og hælder ud i naturen, det hører hjemme i køkkenet
tænk bare hvis vi alle gik og eksperimenterede med diverse flydende og faste stoffer, hæld lidt på her og grav noget andet ned der, måske virker det på et eller andet om ikke andet så kan det da forurene

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 18-04-10 11:17

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-04-10 13:21

Brændnæller på 2000m2 bekæmpet med salt????

Er sgu spændt på at høre om resultatet, både det fysiske og det økonomiske....