/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fast pris
Fra : Nyx-x
Vist : 663 gange
100 point
Dato : 07-04-10 23:42

Mennesker med diagnoseret diabetes og nedgroet negle. Har mulighed for at få en henvisning fra lægen til brug ved en fodterapeut. Så det udløser et tilskud til behandlingen. Hvis de ikke ønsker at betale den fulde pris selv.
Nu er det så at staten har bestemt hvad de vil give i tilskud. Men samtidig bestemer de også ved lov hvad prisen for den givene behandling skal være.
Er det ikke karteldannelse? eller er det noget staten kan gøre/gør inde for alle behandlerfag? Og gør de det også i andre behandlerfag? Tandlæger, fys, læger mm.
Altså fast pris og tilskud som ikke er til debat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-10 23:46

Citat
Tandlæger, fys, læger

De omtalte har faste priser på den del... man tandlæger har ikke ens pris på f.eks bedøvelse eller røntgen, kroner eller broarbejder

Læger har ikke ens pris for gruppe 2 patienter, og det tror jeg heller ikke kiropraktorer har

Og jeg tror nu heller ikke fodterapeuter har fast pris på f.eks bøjlekorrektur, men kun alm. behandlinger??

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 07-04-10 23:51

Der er fast pris på diabetesbehandlinger og bøjlekorektur i dag. Pga prisfastsættelse fra statens side.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-10 23:57

Citat
Men samtidig bestemer de også ved lov hvad prisen for den givene behandling skal være.

Hvorfor tror du at det er staten der bestemmer prisen... det gør jeg nemlig ikke, jeg tror på at det er de forskellige læger/tandlæger/fodterapeuter's foreninger der forhandler sig til en pris på de alm. behandlinger, og de så selv bestemmer de øvrige takster

Jeg vidste godt at der var fast takst på diabetesfodbehandlinger (godt for folk med diabetes, ellers kunne de blive flået), men jeg vidste ikke at der var kommet fast takst på bøjlekorektur

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 08-04-10 00:06

Godt for folk med diabetes, på kort sigt. For som prisen er nu, er der ikke meget når skat har været der hos behandleren(de betaler oz skat og det er så ca 50%). Og det vil sige at vedkommenden enten skal "lege" florence nightengal, eller jage flere igennem.For at kunne have et rimeligt udkommende.
Så kan du spørge dig selv hvad du foretrækker.

Men det var så ikke spørgsmålet. Det var må staten dette? For de gør det.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 08-04-10 02:46

Meld dig ind i poletik hvis du vil ændre det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-04-10 14:47

Selvfølgelig må staten det, de bestemmer også at de indtil videre er gratis at gå på biblioteket, at komme på sygehus. At gå til læge, at vi sev skalbetale for at gå til tandlæge, men der kan de offentlige give et lille tilskud.

Der er en paragraf i bistandsloven der omhandler at merudgifter på grund af en kronisk sygdom kan dækkes helt eller delvis af kommune/stat.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 08-04-10 23:05

@granner
De ejer hospitaler og biblioteker.

Fodterapeuter er selvstændige og regnes for firmaer. Og firmaer der har samme pris kan anklages for karteldannelse. Så jeg har svært ved at se logikken.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-10 23:21

Citat
Og firmaer der har samme pris kan anklages for karteldannelse. Så jeg har svært ved at se logikken.

Så længe den offentlige sygesikring giver tilskud, tror jeg der er nød til at være en fast pris

og jeg tror stadigvæk også at det er de forskellige foreninger der fastsætter taksterne og ikke staten

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-10 10:52

Citat
@granner
De ejer hospitaler og biblioteker.

Branceforeningen for fodterapeuter bestemmer prisen, regionerne bestemmer tilskud.

Hospitaler er ejet af regioner og Københavns kommune og administreres af HS.
Bibliotekerne er ejet af kommunerne, men staten bestemmer hvis det skal koste penge at bruge dem.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 18-04-10 20:13

@Nordsted1
Ja jeg så fortælle at der er fodterapeuter dxer har vlagt at opsige den aftale med regionerne. Så de patienter de har der skal/kan få tilskud enten må betale fuld pris eller gå til en andend er har aftale med regionerne.
Det kan så være svært dae det er regionerne der bestemer hvor mange der må have aftale, da der skal et bestemt type nummer(en slags registringsnummer som komunen kan bruge til udbetaling.) Og de bestemmer helt suverænt selv om de vil udstede flere nummere/aftaler eller ej. Men til gengæld bestemmer den enkelte fodterapuet selv om han/hun vil søge dette nummer.
Og med den ny takst erdet ikke særligt intersant for personen, pengemæsigt. Og derfor kan det være lige meget at have det eller ej.
Og i forvejen er det svært for folk med sukkersyge at finde en fodterapeut i sit område der har dette nummer og vil tage flere ind. Jeg ved at der er fodterapeuter der simpelt´hen ikke tager sukkersygepatienter ind mere. Pga prisen.

Så det kan godt være på kort sigt at det er godt for sukkersygepatienter at der ikke er fri prisdannelse som i resten af samfundet. Men det betyder at det kan være svære og svære at finde en at gå ved.
Der kan så være nyopstartede fodterapueter der siger det er bedre end ingenting at have den prisklasse i kliniken. Og så have dem at starte op på. Fred med det.
Det er så ikke alle der siger stop, det er ret ureglmæsigt. Men besværligt nok for sukkersygepatienter.

Det spøjse er bare at gigt patienter kan få en henvisning. Der er fast tilskud men ikke pris, og i det store hele den smame type pateinter. Så der kan det lade sig gøre.
Gigt patienter kan hvis de opfylder nogle krav som er bestemt af sygdommens grad, få samme type henvisning for samme behandling.´

Men da der ikke er nogen der kan give et svar på hvorfor de kan tillade sig den forskel ud over at de er staten. Så anullere jeg spørgsmålet.

Annuller spørgsmålet
Fra : Nyx-x

Dato : 18-04-10 20:13

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål