/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
pladsproblem
Fra : anjasp20
Vist : 711 gange
20 point
Dato : 07-04-10 23:26

hejsa
Jeg har problemer med pladsen på min PC. Når jeg ser størrelsen via treesize siger den at c drevet er 29 GB fyldt, men under min computer står der at der kun er nogle få GB fri ud af de 90 GB jeg har. Jeg har næsten ingenting installeret (programfiler fylder ca 3 GB, windows ca 18 GB). Hvad er det der fylder og hvordan får jeg frigjort plads??
Har prøvet ccleaner, disoprydning og defragmentering uden held...

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 08-04-10 05:51

I diskoprydning, skal du have slettet gamle gendannelsespunkter...

På første side - Fjern hakker i alle punkter undtagen papirkurven.
Under fanen: Flere indstillinger, vælg nederste punkt Gendannelsespunkter.

Så OK

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 20 point
Dato : 08-04-10 09:58

Hvis du har en hardisk på 90 GB så kan den være delt op så du har et drev c på måske 30 gb og et drev d på 60 gb.

Prøv og check om det ikke er delt op.

Citat
hvordan får jeg frigjort plads??

Ved at slette noget.

Det kan også være at dengang harddisk blev partiontioneret eller hvad det hedder at så blev den ikke sat til at bruge alle 90 GB....

Hvis du går ind og ser på dine drev hvad står der så ved harddisken ? for eksempel 3,66 GB ledig af 45 Gb ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 08-04-10 10:22

Se i kontrolpanel og der, mappeindstillinger- vælg vis skjulte mapper og filer.
Slet alle skjulte mapper og filer.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 08-04-10 11:04

Citat
Se i kontrolpanel og der, mappeindstillinger- vælg vis skjulte mapper og filer.
Slet alle skjulte mapper og filer.

...LAD VÆRE MED DET...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-04-10 11:07

Citat
Se i kontrolpanel og der, mappeindstillinger- vælg vis skjulte mapper og filer.
Slet alle skjulte mapper og filer.

Nu skal du lige passe på med at slette skjulte mapper og filer.
Operativsystemet bruger netop skjulte filer, med den begrundelse at du ikke skal kunne slette vigtige filer, så systemet ikke kan køre.

Men en god viden om diskens deling og om oprydning, vil være en god hjælp for dig, så giv dig god tid til at lære din PC at kende.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 08-04-10 19:34

Du kan helt sikkert finde et godt program her.

http://www.freewarehome.com/index.html?http%3A//www.freewarehome.com/System_Utilities/File_Management/Duplicate_Files_t.html

Mange filer bliver duplikeret og gemt som ? backup i tilfælde af nedbrud.

Citat
Har prøvet ccleaner, disoprydning og defragmentering uden held...

Der er noget galt, hvis du defragmentere, det kræver normalt 15% diskrådighed
for at kunne gennemrføre, UDEN problemer.

Jeg kunne tænke mig at du muligvis er kommet til at sige ja;
til sletning af filer, men som ikke er blevet udført = alligevel ? system fejl

Prøv at gå til
start
højreklik på denne pc
administer
logbog
system
--
se efter røde bemærkninger
---
ellers, samme sted, gå til diskhåndtering og se efter hvad der er.
af diske/ partitioner.
Stedet opgiver den nøjagtige disk størrelser.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 08-04-10 19:36

Jeg bruger metoden med skjulte filer med godt resultat.
Bare man ved hvad der slettes, så er det effektivt.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 08-04-10 19:38

Citat
Jeg har problemer med pladsen på min PC

Hvis du mener at der kommer en POPUP med manglende disk plads
findes der et crack, der fjerner den meddelelse, uden at skade din pc.

Men den kan andre sikkert komme med.

Men pas på hvem der kommer med svaret...

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 08-04-10 20:22

Kør en F-disk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-10 20:49

Start > h-klik på computer > vælg administrer > diskhåndtering.
Nu kan du se hvad din harddisk indeholder.

Lad høre hvad du kan se af størrelser.

Der kan måske laves mere plads med et gratis specialprogram som kan hentes på nettet.
Men vi skal først lige vide hvad du har af plads på den harddisk.

Godkendelse af svar
Fra : anjasp20

Dato : 12-04-10 20:42

Tak for svaret scootergrisen.

der står nu 1,10 GB af 86,4 GB. Hvis jeg skal slette mere, er jeg ude i microsoft word osv, ellers har jeg intet på computeren (som er fra julen 2007)

Kommentar
Fra : anjasp20

Dato : 12-04-10 21:00

Start > h-klik på computer > vælg administrer > diskhåndtering.
Nu kan du se hvad din harddisk indeholder.

Lad høre hvad du kan se af størrelser.

så står der "Disk O basic 93,16 GB", ud for står "6,71 GB healthy (EISA configuration)" i første bjælke og "SW_preload (C:) 86,45 GB NTFS healthy (system, boot, page file, active, crash dump, primary partition)"

den føste har 6,71GB free space, den anden nu 978 MB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-10 21:52

Det er jo ikke så meget fri plads der er tilbage.

Jeg går ud fra at det ser sådan ud:

[ (...............C: som har 978 MB fri space.........) ( ............D: eller E:..6,71 GB fri space ........) ]

[ ] selve harddisken
( ) partition på harddisken

Data som dokumenter og billeder kan flyttes over på D/E

Men ellers kan D/E krympes og C: udvides.

Det kan gøres med det gratis program gparted (linux) som hentes og lægges på en CD
Gparted fylder ca. 10O MB og kan midletidig lægges på D/E inden det brændes på CD

Kommentar
Fra : anjasp20

Dato : 26-04-10 11:14

Ja det ser sådan ud. Jeg har hverken videoer, musik, billeder eller dokumenter på computeren mere, det hele er på en extern disk. Har kun de normale programmer som word, excel osv. Fatter ikke hvad pladsen er brugt på...