/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er min højtryksrenser færdig??
Fra : billebie
Vist : 3966 gange
87 point
Dato : 07-04-10 21:16

Hej

Jeg har en højtryksrenser, model Alto Triton 1000 Plus.

Den er magen til denne: http://webparts.nilfisk-advance.com/pdf/um-triton_da.pdf

Da jeg brugte den idag, stoppede den pludselig med at køre. Der sidder et lille glas, som indikerer olienveauet, - det var "poppet" ud.
Er det tegn på at noget i motoren er ødelagt eller kan det poppe ud pga. varme?

Hvad tror i?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-04-10 21:25

Jeg syntes da det lyder meget alvorligt, for så er der ingen olie på, og det i sig selv er ikke godt. Prøv at isætte glasset på den ene eller anden måde, og påfyld motorolie, og se om der kunne være en indikator der har stoppet din motor. Det ser man jo til tider på små benzinmotorer.
Held med foretagenet.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 07-04-10 21:27

Hej igen.

Tak for svaret. Jeg kan se i instruktionsbogen at der skulle være en termosikring, som skulle slå fra hvis den har været varm, som man jo må forvente hvis den har kørt lang tid ( og specielt uden olie )
Er en termosikring en trykknap eller en decideret sikring?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-04-10 22:26

En thermosikring kan være en som skal aktiveres for at gå i indgreb igen, men det kan også være en som, når maskinen igen er afkølet, går i indgreb automatisk. -Men det må du kan finde ud af ved at læse instruktionen, - hvis ikke du ellers kan finde knappen visuelt.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 07-04-10 22:34

Ok. Har du et bud på olie til såden en fætter?

Der står det skal være Alpha - Synt, men kan ikke finde den ved at google.

Kan jeg bruge andet?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-04-10 23:07

Den er højst sandsynlig død. Jeg har efterhånden oplevet det et par gange eller 3 Hvor gammel er den ? har den stået med vand i her i vinterens løb ? Har den været udsat for hård frost ? kan den kører uden dyse på ?? Hvordan stoppede den ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-04-10 23:34

Citat
Er en termosikring en trykknap eller en decideret sikring?

I instruktionsbogen står der at den selv slår til after ca. 5 min.

Citat
Ok. Har du et bud på olie til såden en fætter?

Der står det skal være Alpha - Synt, men kan ikke finde den ved at google.

Du kan bruge en helsyntetisk 10w-40 olie, dan kan du købe alle steder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-10 20:42

Husk altid at sørge for der er "vand i gennem systemet" før du starter den.
De kan ikke tåle at køre uden vand.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 08-04-10 21:14

Hej igen.

Jeg har idag skilt den forreste del af motoren og var derefter ikke meget i tvivl...

Det væltede ud med metalstumper og lugtede fælt - så den er kasseret...

Jeg har købt en "ny" brugt Kärcher som yder 200 bar.

Tak for hjælpen.