/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Glans Stær
Fra : onkelkeld
Vist : 1873 gange
50 point
Dato : 30-04-03 17:23

Jeg har en gang hørt at landmænd havde Glans Stærer i staldene, til at tage fluer, kan man få fat i disse fugle, og må/ kan man holde dem i et burd på samme måde som man f.eks. holder kanarie/undulater ?

Accepteret svar
Fra : bantam

Modtaget 60 point
Dato : 30-04-03 18:23

Hej

Måske dette kan bruges

Trefarvet Glansstær

Latinske navn: Spreo Superbus

Størrelse: ca. 21 cm

Farve:

Han: Sort hoved. hvid øjenring. Stålblå ryg og hale. Blågrønne vinger m. to rækker mørke perler på hver vinge. Blågrøn bryst som er afgrænset af et hvidt bånd. Rødbrun bug. Hvi undergump og underhaledækfjer. Sort hale, næb og ben. Rødbrune øjne
Hun: Ligesom hannen
Oprindelse: Afrika syd for Sahara

Udbredelse i Danmark: Indføres sjældent, men der er en del i landet

Føde: Sød frugt og insekter. Specielt melorme og græshopper. Desuden bær

Pasning: Denne fugl er aggressiv overfor andre fugle og bør derfor kun gå parvis. Kan gå ude i sommerperioden

Yngel: Sjælden

Boligforhold: En rummelig voliere

Pris: ca. 800 kr. pr. par

OBS: Klik her for at se en solstråle-historie om den Trefarvet Glansstær

Kopi fra: http://home.worldonline.dk/olmutz/trefarveglans.htm

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 18:31

kan du ikke gøre din stald indbydende for svalerne? De fanger utroligt mange insekter og fluer i luften.. det kræver bare at de kan komme ind og ud af stalden...

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 30-04-03 18:38

Ja jeg tror da også det er bedre, da jeg var barn på landet var der da altid mange svaler der kom i gårdenes stalde.

Jeg tror mere glansstære er til husfugle, og ikke kan bruges som det du mener

Bantam

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 18:42

hold da op...her står at eet landsvalepar kan fange 9000 insekter i døgnet...på med vanten onkel keld og gør din stald til en svalerede!!!
og undskyld jeg ikke fandt en glansstær...

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/docs/7d50a357143452f6c1256c01003ff499
Helene Kemp fra Dyrenes Beskyttelse beretter med henvisning til Dansk Ornitologisk Forening, at antallet af svaler i Danmark er faldende. Dette skyldes blandt andet, at mængden af de insekter, som udgør svalernes føde, er reduceret på grund af landbrugets anvendelse af sprøjtegifte. Desuden opfatter mange svalerne som skadedyr, fordi de sviner og i byerne placerer deres reder i kolonier på bygninger. Helene Kemp påpeger, at det ikke er så svært at fjerne de klatter, som svalerne efterlader. Man kan eventuelt sætte et bræt op under deres reder, som man efterfølgende kan vaske. Tidligere blev svaler opfattet som lykkebringere og de er desuden gode til at holde insekter væk, idet et landsvalepar med unger fanger cirka 9.000 insekter i døgnet. På Fejøfærgen Bukke Bruse har man, efter at man de to seneste år har fjernet svalereder fra båden, i år givet 12 par svaler lov til at holde til på færgen. Færgens besætning har modtaget et diplom af Dyrenes Beskyttelse for sin velvilje, fortæller Helene Kemp.
2. sektion, side 10
Frederiksborg Amts Avis 24-07-02

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 18:45

undskyld..lige en svalereklame mere!!!

Det gamle mundheld: "Når svalerne flyver lavt, bliver det regn" siger noget om vejrets betydning for svalernes liv. I forbindelse med regn flyver insekterne nærmere jorden end i tørt vejr, og bysvalerne, der under normale vejrforhold fanger insekter i ca. 20 meters højde, tvinges til at søge føde tættere ved jorden.
Hvis det i ungeperioden sætter ind med rigtig dårligt vejr i et par dage, og de flyvende insekter helt ophører med at flyve, kan ungerne gå i en dvale tilstand hvor kropstemperaturen sænkes 10 grader. Ungerne forholder sig helt i ro. Det mindsker energiforbruget betydeligt, og ungernes chancer for at overleve bliver derved større. For at ungerne kan blive flyvefærdige, hvilket tager tre en halv uge, skal der mad på bordet, endda rigtig meget mad. I fire uger fodres hver unge dagligt i gennemsnit 15 gange med 15 insekter ved hvert besøg. Man har beregnet, at en enkelt svalefamilie forbruger omkring 100.000 insekter i de sommermåneder den tilbringer i Danmark. I store kolonier med 40 par svaler er det ikke svært at forestille sig, at svalerne spiller en rolle for antallet af insekter i koloniens nærmeste omgivelser.

http://www.nathist.dk/web/historie/svale.htm

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 18:52

Og en fluereklame..

http://hjem.get2net.dk/s-189431/Fluemiddel.htm
Fluebekæmpelse med Miljø-Fluen

Miljøfluen bekæmper staldfluen ved hjælp af naturens fødekædeprincip.

Virkemåde:

Miljøfluen indsættes i svinestalde og kostalde med gylleanlæg, hvor de etablerer sig i gyllekanalen, hvorfra de bekæmper staldfluen. Efter opstartsperioden skal der i almindelige stalde kun indsættes miljøfluer ca. hver tiende uge, og arbejdet med miljøfluerne begrænser sig til at hænge poserne op ved modtagelsen – nemmere kan det ikke blive. Miljøfluen kan også bruges i stalde med linespil og skrabeanlæg. Her kan servicekonsulenten ved en gennemgang af stalden lave en indsætningsplan der passer til netop denne stald. Miljøfluens effektivitet er kendt og værdsat af mange svineavlere over hele Danmark.

Miljøfluen bliver fremavlet i et lukket laboratoriemiljø , og leveres i klare plastposer som dækker et areal på op til 100 m*2.

Er testet og bliver løbende kontrolleret på statsautoriseret laboratorium, og er SPF-Godkendt endvidere lever den op til Deres forventninger om kvalitet, sikkerhed og service. Derfor anbefaler kvalitetsbevidste kunder miljøfluens produkter til andre.

Vi forhandler kun biologiske produkter til bekæmpelse af myre, fluer, biller og andre insekter.

Bestilling:

Ved bestilling bedes De venligst sende en E-mail til fam.pedersen@get2net.dk med varen som de ønsker at bestille, og / eller spørgsmål omkring varer. Endvidere skal Navn, Adresse samt Telefonnummer oplyses

Godkendelse af svar
Fra : onkelkeld

Dato : 30-04-03 20:08

Tak for svaret bantam.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 30-04-03 20:18

I skulle tage og læse hvad det var jeg skrev:

(Jeg har en gang hørt at landmænd havde Glans Stærer i staldene, til at tage fluer, kan man få fat i disse fugle, og må/ kan man holde dem i et bur på samme måde som man f.eks. holder kanarie/undulater ?)
Og så måske svare på spørgsmålet.
Men tak Bantam, du forstod da i første omgang hvad det drejede sig om, men du nåede også at køre af sporet

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 30-04-03 23:04

Det kan jeg forstå, men godt du kunne bruge mit svar til noget.

De lyder spændende, og ser søde ud (Efter min mening ihvertfald)

mvh
Bantam