/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvad er det modsatte ord af "ekspandere"
Fra : ivanovic1
Vist : 11971 gange
10 point
Dato : 06-04-10 22:19

Hvad er det modsatte ord af "ekspandere"?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 06-04-10 22:23

Slankekur...............

Indskrænke

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-04-10 22:26

Implodere...men sjældent brugt. Oftest om f.eks TV-billederør som imploderer

Nahhhh nok nærmere det modsatte af eksplodere...hmmm ved det vist ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 22:29

Ordet betyder

ekspandere, (af lat. expandere, af ex- + pandere udstrække, udvide), udvide; udspile; strække.

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/e-ek/ekspandere

kan det modsatte så være - krympe??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 22:30

Det må vel næsten være - indskrænke, som Eyvind skriver??

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 06-04-10 22:32

Det skal bruges i forbindelse med ordet firma.

Man kan jo godt skrive. Firmaet ekspanderede, men hvis man skriver firmaet krympede lyder det ikke godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-10 22:35

Firmaer indskrænker deres virke / aktivitet / fyrer folk / producerer lidt mindre.

Kommentar
Fra : jomo

Dato : 06-04-10 22:36

Gået i stå

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-04-10 22:41

Citat
im-, (lat. im- foran b, m og p (fx imbecil, immateriel, imperativ), af in-), u-; ikke-; deri; ind-; in-.
Kunne måske være impandere, (men kan ikke finde det i ordbog) hvis samme terminologi skal følges, men ellers vil "indskrænke" i forbindelse med et firma nok være korrekt

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 06-04-10 22:43

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 06-04-10 22:47

Du kunne måske også bruge rationalisere - (omlægge en produktions- eller arbejdsmåde så man opnår et større resultat med samme eller mindre indsats).

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 06-04-10 22:57

Tak til alle for hjælpen :)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-04-10 23:35

Det var nu Krummens ord som var det rigtige svar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-10 23:59

Muligvis men indskrænke bruges nok mest i daglig skrift.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-04-10 00:44

Jeg vil give Eivind ret i, at man i daglig tale bruger ordene ekspanderer og indskrænker, men spørgsmålet var jo oprindelig, hvad det modsatte af ekspandere hedder...og det er ikke indskrænke.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-04-10 23:33

Antonymet til ekspansion er sammentrækning eller reduktion

Opvarmes en gas, vil dens volumen ekspandere - under afkøling vil volumenet reduceres, da gassen sammentrækkes.

Et firma der udvider, ekspanderer. Når det går den modsatte vej, er der vel i reglen tale om en reduktion.

Indskrænket ... bruges det ikke mest om personer ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-10 16:02

De firmaer jeg har arbejdet hos...........................indskrænkede altid.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-10 07:02

Jeg syntes lige for ordens skyld, at jeg så ordet implodere som udtryk for "falde sammen".

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-04-10 00:26

En implosion er det modsatte af en eksplosion. Altså en PLUDSELIG og MEGET HURTIG sammentrækning (kollaps).

Implosion kan være ødelæggende f.eks. i centrifugalpumper.

Jeg har set sådan en pumpe indvendigt... grimt grimt syn.

Du kan læse mere her om kavitation (eller implosionsskader) http://www.brighthub.com/engineering/marine/articles/60561.aspx