/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rognoncini
Fra : svendgiversen
Vist : 952 gange
100 point
Dato : 06-04-10 20:58

På førende italienske restaurenter i Europa kan man få Rognoncini Senape.
Jeg gætter på at Senape er sennep, men hvad er Rognoncini?

Anbefalet af en ven der skriver:
Retten ser dødkedelig ud, men det smager himmelsk.

Inden vi bestiller vil jeg godt vide hvad det er...

Accepteret svar
Fra : Krummen

Modtaget 110 point
Dato : 06-04-10 21:04

Nyrer i sennepssauce

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-04-10 21:08

Hvis du har ret, så skal jeg ikke nyde noget...

Nyrer af hvad?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-04-10 21:17

Rognons = Nyrer på fransk kan være af kalv, lam, eller gris, rognoncini er det samme

Smager, selv efter kraftig udvanding i eddike, af pis

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-10 21:19

Citat
Nyrer af hvad?

Nyrer fra især unge dyr er en delikatesse.(Lam, kalv og sommetider svinenyre)

italiens klassiske nyreret er trifolati - vil du have opskriften ???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-10 21:29

Tænk, jeg synes kallun er værre. Det ligner små slangeskind.

Jeg kan godt huske, at jeg købte kallun, til min første hund, som skulle tøes op og koges - puha og jeg kan slet ikke tænke på andet - når jeg hører ordet kallun.

Men det er også nærmest en nationalret i Italien, med hver sit touch i den enkelt region. Og rigtig mange grøntsager i . Velbekomme

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-04-10 21:30

Smag og behag...det er heller ikke lige mig Men som din ven skriver, så smager det himmelsk i hans mund

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-04-10 21:32

Man kan ikke dele en smag - Hvad der er godt for den ene, kan være skidt for den anden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 22:16

For mange år siden hvor jeg var i Italien første gang, var vi også ude at spise.. to danskere og to italienere, og det var italienerne der skulle bestille en typisk god italiens ret

Hold da op hvor var jeg glad/lettet, da jeg fandt ud af at det var kalvehjerner - og de var udsolgt

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-04-10 22:33

Tak for svaret Krummen.

Jeg fandt selv lidt på tysk og troede/tror det var/er kalve nyrer?
Men det fremgår tilsyneladende ikke af betegnelsen...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-10 22:36

lammenyrer er på størrelse med kidney bønner - så det kan være du kan bedømme det på størrelsen :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-10 22:41

Rognone: nyre

Rognonicini: små nyrer (unge dyr)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-10 22:44

kidney bønner - hvor mon det navn kommer fra