/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Gave i form af dyr bil!
Fra : PhanTomY
Vist : 627 gange
200 point
Dato : 30-04-03 16:25

Hvis en rig person tilbyder mig en bil til 1 mio. kr. er det så lovligt for mig at tage i mod den - hvis det er hvordan er reglerne med skatter osv.
Håber nogen kan svarer på mit spørgsmål. Og vær venligt at tage det seriøst tak!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-04-03 16:39
Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 30-04-03 16:55

Ja, det forstår jeg så ikke så meget af. Han er ikke fra danmark og han er ikke beslætede! Og hvis bilen koster 1 mio hvad skal jeg/han så betale i afgift. Og hvornår skal den afgift betales?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-04-03 17:00

Hvis I ikke er nært beslægtede, skal gaven beskattes som personlig indkomst.
Er bilen en million værd, skal du således betale ca. 650.000 kr. i skat.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-04-03 17:02

Pengene skal betales det efterfølgende skatteår.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 30-04-03 17:05

og den skat kan han ikke betale?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-04-03 17:09

Så må han sige nej til gaven.
Man skal virkelig være ved muffen for at have råd til at modtage milliongaver fra ikke nært beslægtede.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-04-03 17:11

Men måske kan han vælge at få pengene i stedet for?
Så bliver der dog LIDT til overs til ham selv.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 30-04-03 17:11

Dvs. der er ingen måde jeg kan modtage en bil til en million hvor han betaler alt også skatten?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-04-03 17:18

Det må jeg indrømme, at jeg ikke helt har styr på.
I teorien er det jo sådan, at hvis han betaler din skat, modtager du disse penge som ekstra gave, som der så også skal betales skat af. Og så fremdeles...
I praksis vil jeg dog tro, at det er muligt, men for at få fuld vished vil jeg foreslå, at du forhører dig hos Told & Skat. Det kan klares med en telefonopringning.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 30-04-03 17:41

Dvs. der er ingen måde jeg kan modtage en bil til en million hvor han betaler alt også skatten?
Jammen så skal du jo også svare skat af det beløb ikke .
Danmark er skattemæssigt det grådigste land jeg kender til. Som tidligere udenlandsdansker kan jeg i dag kun spørge mig selv hvorfor jeg overhovedet returnede hertil. Nu sidder jeg fast i klemmen.

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 30-04-03 18:19

Hvis vi antager skatten er 65 % som Rellom anfører, er værdien af en gave efter skat 35%. Hvis man sætter 35% = bilens værdi (altså en million), skal den samlede gave være på 2.857.143 kr. Dvs. bilen og 1.857.143 kr til at betale skatten med. Så det kan lade sig gøre, det er bare ret dyrt

Du må hellere undersøge om så stort et beløb kan indføres uden problemer. Og hvis bilen skal indføres fra udlandet er der vel også spørgsmål om den danske bilafgift. Er bilens værdi før eller efter denne?

Hilsen Blomsterfreaken

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 30-04-03 18:28

Der er tale om en bil som skal købes i danmark! Er det ikke muligt at han betaler bilen til en million og også skatten på 65%, altså 1.650.000 kr i alt??

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 30-04-03 19:11

Nej pengene til skatten er også en gave, desværre.

Han er ikke din arbejdsgiver vel, for så kunne vi måske regne på noget "fri bil" og måske en gave til skatten af denne i stedet?

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 30-04-03 19:48

nej det er han ikke... der må da være andre muligheder?!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-04-03 20:25

Hvis du forhører dig hos Told & Skat, orienterer de dig om mulighederne.
Der er ikke noget at være bange for - og så får du et helt præcist svar.
Jeg føler mig stadig ikke sikker på, at den anden part ikke kan få lov til
at betale skatten.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-05-03 00:13

det er faktisk skruen uden ende, for hvis han betaler skatten, bliver det beløb også betragtet som gave, og det skal der så betales skat af, og det beløb er også gave , og så videre.......

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 01-05-03 05:58

Men i realiteten er der jo ingen som kan se hvor pengene kommer fra, så mon ikke der findes en "kringelvej" rundt om den? (IKKE for at oprordre til skattefusk, men det er jo èn af danskernes største hobbies)

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 01-05-03 06:27

Det er jo en ganske klar ting at betaler en person en skat eller afgift for en anden person så er denne sidste nu pligtig til at betale en arveafgift af dette samt at indregne dette i samlede totale indkomst.

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 01-05-03 09:37

Når der er tale om gave mellem to ikke beslægtede hedder det indkomstskat - personlig indkomst.

Det er helt andre regler end mellem familie, hvor det hedder gave/arveafgift.

Hvis du har læst i den lille folder fra told og skat om gaver,
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=163646&ov_id=200265&i=2&top=133793&action=vis#i163646
har du læst, at giveren kan betale afgiften, men det er som sagt helt andre regler end for beslægtede.

Det der med skruen uden ende er ikke rigtigt - se mit tidligere indlæg:

Vi tager den lige igen, denne gang med 66,67% i skat, så bliver det lettere:

Gave: Bilværdi 1.000.000
Kontanter 2.000.000

Gave i alt 3.000.000
Skat at betale (66,67%) 2.000.000

som betales med kontanterne - rest = bilen.

Læs her i LV-
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=103920&ov_id=200069&i=201&top=103450&action=vis#i103920
- hvad skattevæsenet mener om disse gaver.

Hvis du vil, kunne du fortælle lidt mere om hvorfor denne person vil give dig en bil til 1.000.000, du må dog have et eller andet forhold til vedkommende - måske kunne det give en idé.

Det vil de nok også spørge om, hvis du ringer til skattevæsenet, altså - hvad motivationen er for at yde gaven.

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 01-05-03 09:39

Ups - trykfejl - gavefolderen omhandler regler mellem beslægtede. Helt andre regler end for ikke-beslægtede. (linie 5)

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 01-05-03 14:20

Personen er skam bare en ven som ønsker at give mig og to af mine venner en meget dyr bil hver...

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 01-05-03 16:33

Oldwiking> fint nok,men hvordan he..... kan de se HVOR pengene kommer fra. I realiteten kunne det jo være en anonym giver (nogle ER faktisk så dumme,og har pengene til det)

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 01-05-03 16:35

OK - men så kommer vi nok ikke længere med det. Hvis der ikke er andre omstændigheder, er der efter min mening ingen tvivl om, at det er personlig indkomst (også betalingen af skatten) - som før nævnt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-06-03 21:14

Han kunne jo købe bilerne til sig selv, og så låne jer dem resten af deres levetid. Men har du/i råd til forsikringerne på dem??????????

Kommentar
Fra : mahir

Dato : 30-06-03 07:39

Kære PhanTomy.
Glem alt hvad du har fået af vide med at du skal betale skat. f... skatte far.
snak med en revisor, du kan stole på eller en som har forstand på de har ting tro mig, der er masser sf mulihheder at hente og masser af fidusser, bare vær lidt tålmodig, jeg kan desværre ikke nævne hvilke fidusser der er ang det med bilen , men tro mig de her regler med skat der er altid en løsning du skal bare tænke på at det er et menneske der står bag reglerne og da mennesket er begrænset vil et andet menneske altid finde en anden mulighed.
TÅLMODIGHED:

Held og lykke.