/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rust i panelerne...
Fra : Caam2
Vist : 2677 gange
200 point
Dato : 05-04-10 19:29

Hvor godt skal man lave rustarbejdet i panelerne på en kassevogn for at synsmanden vil godkende det... Det er på ydersiden af panelerne at hullerne er, altså på den runde del hvilken cirka er 1/4 af en cola dåse... Spørg da jeg ikke ved hvor dyrt, det er at lave og om det kan betale sig, eller om bilen bare skal skrottes....

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 05-04-10 19:49

Som regel skifter man hele panelet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-04-10 19:57

Som regel er det ikke dyrere at skifte hele panelet, frem for at lappe det, og så ved man at det er i orden.
Men du skal så lige se på, om det kan betale sig, for resten af bilens tilstand skal også være hæderlig, ellers er der kun skrotpræmien tilbage!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-04-10 19:59

Du kan bare svejse ind det stykke der er dårlig.Det er det nemmeste.Er det bare et lille stykke så skrotter man da ikke bilen af den grund. Gør du det selv så koster det ingen ting.
alimak

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 05-04-10 20:02

Den skal bare køre 2 år mere så jeg vil ikke ofre det vilde på den... kører højest 5000 km om året...
Har lidt overvejet at fuske noget med noget glasfiber....

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 05-04-10 20:05

Hvordan det ser ud er jeg ligeglad med, men hvad siger synsmanden og hvad krav stiller han til den slags arbejde....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-04-10 20:18

Det siger synsmanden ikke det helt store til når det ikke er en bærende del af bilen.

Blot må der ikke være skarpe kanter o.s.v., så lap det bare med noget glasfiber.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-10 20:44

Paneler er da vist bærende på en ikke rammevogn.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 05-04-10 20:45

Citat
Det siger synsmanden ikke det helt store til når det ikke er en bærende del af bilen
Blot må der ikke være skarpe kanter o.s.v., så lap det bare med noget glasfibe

Glasfiber bruges normalt af sælgere af udenlandsk herkomst. I DK bruger vi Metal og svejser.

Kør til syn og få dommen, og ta den derfra. Koster ikke en formue at svejse en lap på

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-04-10 20:51

Jeg mener du ikke kan bruge glasfiber på bærende og paneler er vel bærende?
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-04-10 20:52

Det kommer an på hvad slags bil det er.
alimak

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 05-04-10 21:19

Den har en bærende ramme så panelerne bærer ikke det store... Det er en hyundai h1 fra 98... Og de ruster som bare f.....
Hvis det er lovligt med glasfiber, så tror jeg det bliver løsningen da jeg ikke er den store smed....

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 05-04-10 21:30

Ja et panel er afslutning på en kasseprofil, og styrker den med min 40 % og på Cabrioer over 60%

På mange ældre biler revner frontrude/døre hænger, grundet tæring i bærende dele.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 05-04-10 21:40

Hvis det er selvbærende chassis, er synsmanden ligeglad, bare der ikke er skarpe kanter folk kan komme til skade på, når du kører dem over. ( men de må godt have små skarpe i inderlommen så vi andre punkterer)

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-04-10 00:53

Paneler og stolper må som udgangspunkt ikke repareres med plastik, glasfiber eller lignende. Det er heller ikke fagligt korrekt, og synsmanden vil ikke godkende det på en bil med selvbærende karrosseri.
Rusten fortsætter bare under udspartlingen, så hvis du ikke selv kan svejse et stykke i, kan du sikkert finde et værksted, der vil gøre det for en rimelig pris. Hvis du selv renser af, og evt. klipper et stykke plade til på forhånd, kan det gøres på få øjeblikke. En sjat grundfarve, og synsmanden kan se, at der er lavet en reparation. Hvis han derimod banker i en gang plastik, bliver han sikkert mistroisk og slår overalt i det bærende.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 06-04-10 22:11

Sorry, måske mig der har formuleret forkert. På biler med chassic ramme er karosse monteret løst på. feks. firhjulstrækkere og lettere ladvogne, og er ikke bærende.