/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
tagine på induktion komfur
Fra : hannibals
Vist : 6218 gange
500 point
Dato : 05-04-10 16:04

hvordan bruger man en tagine på et induktionkamfur Hannibal

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 05-04-10 16:08

du kan stille den på en pande

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 05-04-10 16:27

På samme måde som på et almindeligt komfur. Hele fidusen ved en tagine er at holde på dampen og lede dampen (når den tætnes til vand) tilbage til retten. Det kræver selvfølgelig at du har købt en tagine der er specielt til induktion.

Du kan f.eks. lave denne marokkanske ret med oksekød og grøntsager:
½ kg oksekød i strimler eller tern
olie
smør
2 groft hakkede løg
4-5 fed hvidløg
1 tsk spidskommen
1 tsk safran
1 spsk hakket persille
1 tsk revet ingefær
1 lille håndfuld frisk koriander
½ kg skrællede kartofler skåret i tern
4-5 gulerødder skåret i strimler
1 dåse flåede, hakkede tomater
4-5 persillerødder skåret i strimler
slat & peber
__

Kom 4-5 spsk. olie og 1 spsk smør i din tagine. Brun kødet. Skru ned for varmen og tilsæt løg, hvidløg, spidskommen, safran, ingefær og persille. Lad det simre lidt. Tilsæt vand så det dækker. Kom kartofler, gulerødder, tomater og persillerødder i og lad det simre i ca. 1 time. Rør i taginen med mellemrum. Lige før servering smages til med salt og peber og den friske koriander drysses over.

Velbekomme og held & lykke med taginen :)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 510 point
Dato : 05-04-10 16:32

Tag en magnet med i lommen når du køber. (ej samme lomme som de elektroniske kort)
Hænger magneten fast i den plane bund så bør den også kunne bruges på induktionsplader.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-04-10 17:07

Citat
Le Creuset har re-designet den gamle nordafrikanske tagine, Det kegleformede låg er det samme, hvorimod keramikbunden nu produceres i Le Creusets speciale, nemlig støbejern dækket af et ultratyndt lag glasemalje, Det har flere fordele: hvor den traditionelle ler-tagine er forbeholdt folk med gasblus, kan støbejernstaginen bruges på såvel el, induktion, halogen eller keramiske kogeplader.

http://www.madlex.dk/frontpage.aspx?id=0&dbid=45dda5e4-7314-47ba-b249-326f61b8399b

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-04-10 17:08
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-04-10 17:16

ok- Ans svar er det rigtige, jeg kan se at Ikeas kan kun bruges til keramisk komfur og der står ikke noget om induktion.

Men - puha, det er også en høj pris le creuset tager.

Måske jeg skulle prøve det der med magneten.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-04-10 17:18

Magneten kan ikke hænge fast på Ikea modellen- beklager at jeg tog fejl af induktion og keramisk komfur.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-04-10 17:44
Godkendelse af svar
Fra : hannibals

Dato : 06-04-10 17:26

Tak for svaret Eyvind.
ja hvorfor ikke