/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
psykolog hjælp/bistand
Fra : Dext
Vist : 610 gange
20 point
Dato : 02-04-10 23:56

Hej.

Håber der er nogen der kan fortælle mig mulighederne for økonomisk hjælp til psykolog eller hvad det helt præcist er jeg skal bruge, da jeg selom jeg har alm. indkomst sidder stramt økonomisk.
Jeg har i længere tid følt at jeg har brug for en proffesionel til at tale med om mine problemer som ingen andre kender til, da jeg ikk føler jeg kan fortælle det til mine venner/familie, selvom vi har et godt forhold. Det handler om bla. angst, mørke tanker, generthed og andet.

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 03-04-10 00:06

Hvis du skal have økonomisk hjælp, så skal der vist henvisning til fra din læge. Så er det nok bare at opsøge en. Så yder "Danmark" også tilskud http://www.sygeforsikring.dk/Default.aspx?ID=265

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 03-04-10 00:07

Undskyld tastefejlen. Jeg mener, at det er IKKE nok bare at opsøge en selv.

Kommentar
Fra : Dext

Dato : 03-04-10 00:12

altså bare gå til min egen læge, så jeg bliver henvist.. er det gratis så eller hvordan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-10 00:14

Hvis din læge giver dig en henvisning til en psykiater, så er det gratis

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-10 00:16

Sygeforsikringen "danmark" yder kun tilskud til gruppe 2 medlemmer -- og giver ikke tilskud til psykologer heller ikke selv om man er gruppe 2 medlem

Gruppe 2, er til dem der også selv betaler for at gå til alm. læge bare til info

Kommentar
Fra : Dext

Dato : 03-04-10 00:27

spørger måske dumt, men hva er forskellem på en psykolog og en psykiater

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-04-10 00:33

En psykiater er en læge med en specialuddannelse indenofr psykiatri, de er blandt andet i stand til at udskrive medicin.

En psykolog er en helt anden uddannelse, psykologen har ingen lægelig baggrund, og benytter samtaleterapi som behandling

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-04-10 00:33

I grove træk, den ene -psykiateren-, må udskrive recepter det må den anden ikke

Kommentar
Fra : Dext

Dato : 03-04-10 00:34

okay.. takker

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-10 03:04

Nogle læger kan faktisk også hjælpe menneskeligt og gør det, samt kan udskrive pshykopharma hvis der er behov.

Jeg kender en der kom igennem en svær depression ved hjælp af egen læge der gav sig god tid til at hjælpe udover den tid der kun skulle bruges på en dårlig fod.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-04-10 03:56

Citat
I grove træk, den ene -psykiateren-, må udskrive recepter det må den anden ikke
Nu var det jo en psykolog der blev spurgt om, ik Nordsted?? og det med recepterne er det mindste af det...Det er 2 forskellige uddannelser - Det er 2 forskellige indgangsvinkler og behandlingsmetoder . Den ene bedøver problemerne den anden løser dem... og jo, en kommune kan tildele en person et antal psykologtimer på anbefaling / henvisning fra læge

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-04-10 10:57

Jeg ville selv foretrække en psykiater, mange af dem har videreuddannet sig til terapeuter, så de kan tage sig af alm personlige problemer og de kan se om der er behov for behandling. De er lægeuddannet, så de må udskrive medicin.

Psykolog kan tage sig af problemer i barndommen, groft sagt, og andre menneskelige problemer , men har de mistanke om sygdom, så henviser de til psykolog. De må ikke selv udskrive medicin.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-04-10 11:00

Hov det gik for stærkt, det er gratis at få en henvisning af sin læge til psykiater, men skal du til psykolog så må du selv til lommen. Med mindre du har været udsat for et traume, for så kan du få enkelte behandlinger gratis hos psykolog. Det kræver lægehenvisning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-10 13:07

Og så er der laaaaang ventetid, lige når der er allermest brug for de lærde.

Tag en snak med lægen, bare det at "komme af med noget" hjælper.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 03-04-10 15:05

Hvad med at fremlægge og drøfte det virkelige problem her.

Det er "næsten" gratis!

Du undgår at belaste samfundet.

Du lærer evt. at selvhjælp er noget der virkelig hjælper dig.

Medicin er - tit /næsten altid - en slags låg der bliver lagt på problemet, og låget koster penge,
og samtidig medvirker det til at problemet så kan få lov til at ligge og "ulme",
og sandsynligvis bryde ud i lys lue på et senere tidspunkt,
samt give nogle uhensigtsmæssige bivirkninger.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-10 16:18

VRØVL! DkwM327

Man får kun krisehjælp her på kandu hvis man selv er af en sådan natur at man ikke er bleg for at offentliggøre sit allerinderste! Og hvis man har hård hud på de vigtigste dele af sjælen.

Ellers vil man meget hurtigt kunne føle sig voldtaget af alle de dårlige og smarte svar, der OGSÅ dukker op!

Dext skal snakke med sin egen læge. Det er det eneste rigtige at gøre i den situatiuon.

Måske kan du få en henvisning af din læge, Dext. Kombineret med samtaler hos din egen læge indtil en psykiater har tid til dig.

I min optik er forskellen mellem psykolog og psykiater som forskellen mellem sygeplejerske og sundhedsplejerske.
Psykolog og psykiaters fagområder overlapper hinanden, men egentlig sygdom hører til hos psykiateren, mens normale problemer (f.eks. kriser) hører til hos psykologen. Angst og fobier kan høre til begge steder.

---Psykiateren koster ikke noget. Så forsøg at få en henvisning til psykiater fra din læge.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-04-10 19:41

Nu kender jeg jo ikke dine arbejdsforhold, men nogle arbejdspladser har aftaler med f.eks. Falck så det kan du jo også tjekke om din arbejdsplads har en sådan aftale.

Eller kan jeg kun tilslutte mig at du starter meden fornuftig snak med din læge. Hvis du ike har den form for tillid til din læge, kan det være en god idee at starter med at bytte lægen ud...

vh Ben

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 05-04-10 17:19

Tak for din "fine" bedømmelse Birgitta.

Du påstår at man kun kan få en meget begrænset krisehjælp her på kandu hvis man selv
er af en sådan natur at man ikke er bleg for at offentliggøre sit allerinderste!

Og hvis man har hård hud på de vigtigste dele af sjælen.

Ellers vil man meget hurtigt kunne føle sig voldtaget af alle de dårlige og smarte svar, der OGSÅ dukker op!

Så skulle du vel være den rette person til at hjælpe Dext med at undgå de dårlige og smarte svar, så han kun får forbindelse med de "rette personer" når det er nu Dext ønsker hjælp.

Der er jo flere valgmuligheder end bare at bruge alle de dårlige "forbindelser" her på Kandu.

mvh.
DkwM327