/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Andelsboliglån fordel/bagdele
Fra : Nyx-x
Vist : 781 gange
100 point
Dato : 02-04-10 23:31

Jeg har øje for en andelslejlighed med en månedlig ydelse på 1900 kr
En andel på 290000.

Hvad type lån og hvor kan jeg bedst optage det?

Jeg har ikke rigtig andre end min bank at spørge. Så jeg ville høre om der er nogle af jer gamle ræve udi boligmarked ,der kan hjælpe mig?
Er der noget jeg skal kigge efter ved andelsboligen? For ikke at købe katten i sækken. Jeg går ud fra der er gode og dårligt forvaltet foreninger.
Og ville jo gerne nøjes med en huskat frem for den i sækken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-10 23:47

Det er en meget lav pris du opgiver. Enten er det noget elendigt gmmelt møg, eller meget småt.

I begge tilfælde kan det måske være svært at komme af med igen.

Faren er at den lave pris hænger sammen med at foreningen har lån til op i nærheden af skorstenen, men med udsættelse på ydelser, så der om kort tid kan komme en stor stigning i boligafgiften.

Du skal sikre dig hjælp af en kyndig for at se ordentligt på sagen.
Det kunne være en advokat med erfaring i andelsboligforeninger. Bed om sidte års beretning og regnskab, og lad ham se på det.

Lån i den størrelse burde ikke være svært at få i en bank, forudsat at du har en stabil indtægt og ikke har tidligere gæld, hvor du ikke har overholdt afdrag.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 03-04-10 00:55

Hvor bor du ???
Der er stor forskel på lån og priser i København, Brønderslev, Nakskov eller Åbenrå

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-10 07:28

1 Annuitetslån er at forestrække så ved du hvad du betaler og at der ikke kommer nogle ekstra regninger
2. en andelboligforening kan somregl stille garanti for 50-85% af købsummen
3. du skal bede om regnskabet samt referat af den sidste generalforsamlig og gerne 2 år tilbage og vedtægterne (vær obs. på om der står nået om fremtidig ombygninger så som tag faldstammer vandrør altaner mm disse vil give en huslejestigning ville også regne med en huslejestigning på ca 5 % pr år. (som er den normale inflation) er ejendommen eksporineret i forhold til kommende nye veje togforbindelser mv. som kan have indflydelse på værdien i fremtiden (har hørt om flere ejendomme i forbindelse med den nu ringstedbane eks.)

4. hvad koster den i varme er acontoen inkluderet i de 1900kr eller kommer det oven i
5. hvad koster tv/internet pakkerne i ejedommen er dette inkluderet i de 1900kr eller kommer det oven i
6. er huslejen inkluderet vand eller kommer dette oven i huslejen
7. er der arbejdsdage eller andre pligter så som rengøring at trapper mv som deles i mellem de forskellige beboer
8. www.andelsportal.dk er et godt sted at kigge og få lidt hjælp

Kommentar
Fra : christianrishoj

Dato : 03-04-10 23:46

Med et lånebeløb i den størrelse er en andelsboligkredit nok værd at overveje. Det er en simpel løsning, hvor din løn går ind på samme konto som lånet. En åbenlys fordel er, at du ikke betaler renter af de penge, du formår at indsætte på kontoen.

http://mybanker.dk/bank/nyt_laan/andelsboligkredit/ finder du et godt overblik over de forskellige bankers priser. Nøgletallet er de årlige omkostninger i procent.

Personligt vil jeg gerne anbefale Eik Bank, der også er en fornuftig og billigt bank i øvrigt. De er også flinke til at kigge andelsboligforenings økonomiske dispositioner efter før de bevilliger kreditten. Her har du et link: https://www.eikbank.dk/produkter/laan/AndelsPrioritet/Pages/default.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 08-04-10 07:35

Tak for svaret rotw.