/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
solcelle/batteri
Fra : tronddk
Vist : 1737 gange
98 point
Dato : 01-04-10 21:34

jeg har en solcelle med laderegulator men er der nogler der ved om et Ni-MH batteri bedere kan holde til gentagene opladninger og tæt på helt "flade".
Havde overvejet at købe nogle 1.2v 400 mAH og så serie forbinde 10 så det bliver 12 v 4a , for har et veliholdning fri batteri på 12v4a og det er næsten brændt sammen nu, har holdt i ca ½ år (i starten kunne det holde til at holde hele natten og så stadig ikke var hel tom men nu dør det ud ca ved 23 tiden ved godt at det er vinter og der derfor er midre støm men har prøvet at oplade batteriet manuel og så fylde det helt op men den dør stadig ud ca ved 23 tiden ) og det er ligt dyr hvis de kun holder i ca ½ år og det koster ligt mere med NI-MH men hvis de kan holde i et år så er det jo billiger i den siste ende nogle det ved noget ??
Reply With Quote

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 22:08

Jeg tror dit problem er at du forbruger i for lang tid. Det vil sige forbrug til under under cellens minimumsspænding. Det har de ikke godt af.

Hvis det er det der er årsagen til problem, er det lige meget hvilken celletype du anvender.

Jeg ved jo ikke hvad du bruger energien til. Men måske var det bedre at øge antal antal af solceller i stedet for at ødelægger dine batterier.

vh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-10 22:15

10 stk 1,2 V 0,4Ah celler lagt i serie giver kun et 12V 0,4 Ah batteri .

For at få 12 4 Ah skal du bruge 100 elementer .

Blybatterier er langt billigere og tåler større variation i ladestrøm, samt i nogen grad overladning.

Men ingen batteritype, og slet ikke blybatterier har godt af gentagne fulde afladninger.

Det er ikke opladningen, men mangelfuld opladning og dyb udladning, som har taget livet af dit batteri.

Køb et større blybatteri og regn ikke med at det kan lades med solceller svarende til dit behov i vintertiden.

Hvis du ser dig om vil du finde blybatterier til små priser.
Jeg mener Aldi lige har haft nogle billige bådbatterier på ca. 80 Ah.
Det der sælges som bådbatterier eller fritidsbatterier er bedre egnet og tåler bedre op/og afladning end startbatterier.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-04-10 22:36

har opgrader mine solceller fra 12v2a batteri for et halv år siden (til 12v4a) fordi jeg havde tænkt mig sener at opgradere fra Mini solcelleanlæg 5W/12V til den jeg har + 30W/12V solceller så jeg kunne få få "gratis " lys i stuen og gangen (12v spare pære på ca 1-3 W ca 4-5 stk) (bruger den til luftfordeling lige nu men blæser i 2 luft kanaler ud af 4) ( 2x1.1 kw blæser ) men kan godt være at jeg bare skal købe et bilig bly batteri indtil jeg får opgrader til støre anlæg men men den 5W/12v + 30W/12 v

(alså 35W i alt ved fuld sol på)

men med de 2 andlæg hvor stor et batteri torg i/du jeg skal bruge til det så det ikke er for lille men heller ikke så stor at det ligger med halv støm - flad vær dag

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-04-10 22:48

ups det er et 12v7W solcelle jeg har lige nu

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-10 23:57

Du skal passe på at skrive korrekt. Nu skal man gætte lidt på hvad der menes . Men gættet kan være forkert.

Det med 1,1kW blæser kan umuligt passe.
12V4a kan heller ikke være korrekt.

Symbolet for ampere er A. Amperertime angives ved Ah. a er meningsløs i forbindelse med batterier. Hvis en forhandler skriver sådan, afslører hab kun at han iikke ved hvad han handler med.

En solcelle som yder maksimalt 7W i fuld solskin, kan du ikke få meget lys ud af i vintertiden. med 4 lamper på hver 2 W bliver dit forbrug 8W . Med tab i regulator og batteri, skal du ikke forvente at få lys om aftenen i mere end havdelen af den tid, hvor der har været fuld solskin på solcellerne.
Det bliver ikke til ret meget i vintermånederne.

Med en stor akkumulator ,kan du engang imellem få den ladet et andet sted. det store batteri vil så holde en uges tid.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 02-04-10 09:12

Jeg vil tro at hvis du investere i de nye led pære der køre på 230v og forbruger 3.2w , vil spare meget mere på milijøet end når du skal af med alle de batterier du har brugt og tid man har brugt på projektet.

Men set ud fra en anden vinkel er det jo også sjovt at opfinde noget selv......

Bassebo...

Annuller spørgsmålet
Fra : tronddk

Dato : 02-04-10 22:52

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
grundet ikke brugbar svar fra nogle af de tilstedeværene !!!!!!
da man glemmer at skrive ah i steden for a og w er rigtig nok
og det var ikke for at spare det vilde for det vel ta mange år at få det tjent ind med så høje priser solceller der er store nok og batterier der kan holde i lang tid som ikke bliver "udpint"
men for at ha glæden af det er "gratis på et tidspunkt " havde også tænk mig at bruge afaringer til at når jeg fik hus engang så få store solceller på taget og så på el-netværket og ved at der skal en elektiker til støre strøm styrker derfor havde jeg valg at starte i det små for "sjov" ved godt det var biliger og bedre for "milijøet"

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 02-04-10 22:55

Om det er noget TV SHOP lignende fup ved jeg ik..........

http://www.battery-reconditioning.com/?hop=rclewis02