/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
OPUS til indbygning?
Fra : århushansen
Vist : 1700 gange
50 point
Dato : 01-04-10 18:22

Jeg har valgt at få opsat OPUS kontakter og afbrydere i min garage, men vil lige høre om de modeller som Harald Nyborg sælger er til indbygning eller om de skal skrues fast 'på' væggen?

Modellen som jeg har kig på kan ses på dette link:
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=opus

Jeg kan ikke gennemskue om man kan/må bruge denne model til indbygning?

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 18:55

http://www.sik.dk

Her kan du finde oplysninger om hvad du må lave som læmand.

Veljedning i montage, skal du have ved den EL-instalatør der står inde for abejdets udførsel.

vh Ben

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 01-04-10 20:26

Jeg skal ikke selv udføre arbejdet - spørgsmålet gik på om denne model (som vist på linket) kan bruges til indbygning.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 20:35

De viste modeller er nogle man skruer op på vægen, da de har underlaget som del af komponenten.

Hvis det skal indmres, skal du have fat i indmuringsdåser, de er grønne.

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=indmuringsd%E5se

Til den endelige montage

anvendes FUGA
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=fuga

vh Ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-10 05:25

den viste model er som der stå skrevet til at sætte uden på væggen
den fåes også som indbygning opus74 med gul indmuringsdåse eller blåforfradåse alt efter hvilken type væg det er
hvor skal sen side ?

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 02-04-10 08:41

De skal sidde i min garage med murstensvæg.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 02-04-10 09:00

Er det en lukket garage kan du jo bruge alm.fuga kontakter der er ingen krav om at bruge stænktæt kontakter, eller er det et vognly skal du bruge stænktæt kontakter og der er jo lidt forskel i prisen.....Blot et lille indspark....

Bassebo...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-10 11:40

som sagt det er muligt at købe indmuringsdåse til opus 74 men eller som der er skrevet en lukket garage så kan du bruge fuga eller opus66 alt efter smag

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 03-04-10 07:14

Vil man kunne bruge den viste model til indbygning med de grønne indbygningsdåser og bare fjerne underlaget? Grunden til at jeg gerne vil bruge denne model er at jeg har fået nogle stykker gratis

Og tak for de allerede givne svar.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-04-10 09:54

Nej det passer ikke sammen .... Grønnedåser til opus 74 er noget større end dem til fuga kontakten.
Men hvorfor lave det i vandtæt i en lukket garage, der er ikke krav om dette , og hvorfor gør det dyre end nødvendig og det bliver heller ikke bedre af det...!!!!!

Bassebo...

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 03-04-10 10:45

Hej Bassebo - grunden til at jeg gerne vil bruge OPUS 74 er at jeg har fået dem (= gratis).
Hvis jeg nu fjerner underlaget, hvilke indmuringsdåser skal jeg så benytte? Jeg skal jo gerne lave hullerne i den rigtigt størrelse.
Tak.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-04-10 17:16

Nu er det bare en tilfældig side jeg fandt alle de dåser til indmuring og de hedder opus 66 dåser og hvis du kikke på dem kan du finde en måleskitse i pdf format inde under hver dåse.... det må være det du mangler for at kunne lave de huller ....
Klik på linket:

http://www.el-grossisten.com/pl/V%C3%A6g_og_loft_d%C3%A5ser_Opus_indmuringsd%C3%A5ser_1466.aspx

Bassebo...

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 04-04-10 10:30

Mange tak for hjælpen

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 50 point
Dato : 04-04-10 14:15

Husk nu og lukke tråden efter dig

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 05-04-10 07:40

Tak for svaret Bassebo.