/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
lysdæmper.
Fra : ara
Vist : 667 gange
50 point
Dato : 01-04-10 15:57

Jeg har en lampe med 4 halogenpærer i.

Her vil jeg gerne have monteret en Fuga afbryder med lysdæmper.
Jeg kan se at der er to forskellige slags.
En til elektronisk transformer, og en til jernkerne transformerer.

Hvordan finder jeg ud af hvad der er i min lampe?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-04-10 16:14

det er jernkernetrafo

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 16:15

Det kan du hvis du kan klare at beskrive din lampe og lægge beskrivelsen her på siden.

Ved du om der er sat en stor tung klods imellem det hvor lampen er tilsluttet og de 4 lamper ?

En transformator er en Jernklods med en hel masse kobber viklinger, gemt i en plastikkasse. Denne bliver ofte varm når lampen er tændt.

vh ben

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-04-10 16:15

energisparepærer er elektronisk

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 16:17

Man kan også få elektronisnk (switsmode) transformator, til halogenlamper. Disse har næsten intet tomgangsforbrug.

vh Ben

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-04-10 16:25

Jeg har desværre ikke noget på lampen, da det er hos mine forældre at det skal laves.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-04-10 16:25

LK har lavet en ny lysdæmper, der også kan bruges med fjernbetjening. Den har den fordel at den kan klare alle typer belastninger.

Køb den, og du er fri for at spekulere i hvilken type lamper du sætter på den.

MVH

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 01-04-10 16:26

jeg ville havde sagt du vælger at køre i harald nyborg her køber du TOUCH LYSDÆMPER UNIVERSAL fuga 469 det er den rigtige til dig den er lige glad med om det er en elektronisk eller jernkerne transformer glødepære 230v halogen

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 01-04-10 16:51

Tak for svaret rotw.

Havde faktisk tænkt på at købe denne, men fandt istedet en til 269,
Men når man ikke ved hvilken transformer der er i lampen køber jeg
den i HN.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-10 05:36

jeg anbefaler altid uni modellen af flere grunde
1. hvis folk skifter lampe fra jern til elektronisk eller omvendt så skal de ikke også skifte dæmper
2. unimodellen kan tåle 20-350 W glødelamper, 20-350 VA jernkernetransformer eller 35-350 W elektronisk transformer hvilken er mere ind de andre modeller som max kan klare 180W
3. der kan sættes kip tryk på hvis man ønsker flere betjeningsteder
4. som lir kan man tilkøbe en fjernbetjening til en 100kr seddel
selv tak god påske