/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bochbüchsflinte
Fra : Sandhedsvidnet
Vist : 4483 gange
500 point
Dato : 01-04-10 13:17

Jeg er i syv sind, jeg har tænkt mig at købe en BBF - ikke at forveksle med BB1 - MEN der er et hav af muligheder i forskellige prisklasser
Hvilket mærke skal jeg vælge? er den billige BBF lige så god og driftsikker som den dyre BBF? håber der er hjælp at hente

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-04-10 13:42

Hej sandhedsvidnet2

Der er en del muligheder alt afhængig af hvor meget du vil ofre på sagen.

Tikka laver en 12/76 x .308win til omkring 10-12.000 kr. Har fritliggende riffelløb !!

Winchester laver også en i gængse kalibre til ca. 15-17.000 kr

Heym og Blaser er begge kendte for solid kvalitet - priserne er derfor derefter fra 30.000 kr og opefter.

De billige våben der her er nævnte, behøver man ikke være bange for kvalitetsmæssigt, men......?
Kender du ikke en uddannet bøssemager der kan vejlede dig - ikke en tilfældig cykel/kompressor-mekaniker ?

Øjenvidnet4€

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-10 15:54

Hej Sandhedsvidnet.

Der findes lækre BBF`ere fra Heym, Blaser og Merkel, men hvis du vil undgå at skulle låne op i ejendommen, så er der også en yderst brugbar løsning for os andre - dødelige.
Tag nu f.eks. den helt igennem udødelige Brno ZH 304, som man kan købe for ikke over 4.000 kroner - af den danske slags. Du kan være heldig at finde et kombisæt, bestående af følgende kombinationer:
7x57R +12/70
eller. .
7 x 65 R + 12/70
eller. .
5,6 50 R + 12/70
eller et o/U haglløb i 12/70

og endelig kan du - til samme baskule - anskaffe dig et o/U dobbeltriffelløb i de ovennævnte kalibre.

Summasumarum:
Til samme kolbe/blok/baskule kan du anskaffe dig ovennævnte løbskombinationer - og den slags sparer plads i våbenskabet.

Endelig kan jeg varmt anbefale netop Brno som et fremragende våben - som teknísk ikke står tilbage for selv de dyreste mærker. Især 7x57R`eren ligger fantastisk godt i næverne.

Russerne laver også noget der ligner Brno`en - nemlig Baikal, hvor du på samme "håndtag" kan anbringe BBF-løb, Dobbeltriffelløb i alle gængse kalibre + (naturligvis) o(U-løb i 12x70 eller magnum.

Og hvordan kan jeg så anbefale Brno`en?

Jeg ejer selv en BRNO, som jeg har haft i snart 30 år. Den har aldrig fejlet og står stadig med al brunering intakt. Men det er mest pga. den perfekte balance i det kort BBF-løb der gør mig "Ferliebt" i skyderen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 01-04-10 16:07

Tonganeser der det sådan forstået at jeg både kan få en kombi af riffel, hagl og hagl, hagl til samme pris????? vi kan vel godt kalde det et "pibeskifte"

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 500 point
Dato : 01-04-10 17:02

Hej Sanshedsvidnet:

Typisk kan du anskaffe dig en BRNO BBF inklusive 0/u vekselhaglløb til cirka 4.500 kroner - i god stand. Dertil kommer dobbeltriffelløb (vekselløb) til cirka 2.500,- kroner.
Investerer man altså i omegnen af 7.000 kroner, har man et våben til så at sige alle formål, og du kan veksle mellem de løbskombinationer du har brug for.
Gennem de sidst forløbne 3 uger på Lauritz har jeg set adskillige BRNO`er solgt til under de beløb jeg har opgivet.

Jeg er naturligvis ikke blind for, at fornemmelsen af at eje en BBF (Merkel) til 35.000 kroner gør noget ved jægeren - altså den rene og skære glæde over at ejen noget så dyrt, men tjekkerne har altid lavet våben af ekstrem høj kvalitet - og derfor kunne jeg aldrig drømme om at bruge kroner på noget, som en ZH 304 kan klare på akkurat samme måde. Og på mange måder føles en BRNO BBF som værende en naturlig forlængelse af skulder, arm og øje.

Anskaffer man sig også en dobbeltriffelpibe, har man noget meget, meget fornemt og smukt fungerende. Du burde prøve fornemmelsen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-10 17:05

. . . endvidere vil jeg fremhæve tjekkerns bruneringsteknik. Jeg har aldrig set en tjekkisk våben, hvor bruneringen ikke har været af højseste kvalitet.

Godkendelse af svar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 01-04-10 18:16

Tak for svaret Tonganeseren, du ved meget om våben, tak for dine konstruktive svar