/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Skovflåt-sæson
Fra : Provsten1
Vist : 2207 gange
200 point
Dato : 01-04-10 12:42

De første flåter er fanget på hundene, så der er grund til at være opmærksom på "kræene". Spørgsmålet er, om der ud over de kendte midler findes gode råd om bekæmpelse/beskyttelse mod dem, både hos hunde og mennesker ? Jeg ved godt emnet er behandlet før, men det kunne være der er dukket ny viden op !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 01-04-10 12:44
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 01-04-10 12:45

Tror ikke du skal bruge det selv

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-04-10 12:46

- den har fået sin egen hjemmeside:

http://www.skovflaaten.dk/

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-04-10 12:47

- troede du var i kirke Provst...

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 01-04-10 13:06

Kære Stouenberg.

De kirkelige pligter blev for min del klaret med Højmesse kl. 09.00, så jeg var hjemme igen i præstegården ved 11.45-tiden.
Men tak fordi du spurgte

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 01-04-10 13:08

Kære Provst
Jeg har hørt det kunne hjælpe, hvis hunden fik hvidløg i dens mad, men jeg tror ikke rigtig på det.
TRD

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-04-10 13:25

Kunne en facebookgruppe gå ind og hjælpe her.?

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 01-04-10 13:31
Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 01-04-10 15:22

Jeg er principielt modstander af de forskellige gift/hormonstoffer man kan sprøjte i nakken på ens hund. Det er nok mig der er mistroisk, men ingen skal bilde mig ind at den gift/hormon man påfører en hund og som går i hundens blodbaner, er sundt !!
Man kan jo så spørge, hvorfor man ikke benytter samme metode hos mennesker, måske med andre midler, men i teorien identisk ? Det er nok fordi man ikke kender langtidsvirkningen af stofferne og det ønsker jeg heller ikke udsætte mine gode venner for (hundene).
Det er en opgave at undersøge ens hund for disse bæster, som jo i nymfestadiet ikke er større end et knappenålshoved - men jo oftere man prøver, jo flere finder man og til sidst bliver det til en sport at finde dem, både de der ikke har sat sig endnu og de har bidt sig fast.
Vrid de fastsiddende af og hold øje med at bidstedet ikke rødmer og hæver unaturligt - i langt, langt de fleste tilfælde sker der ikke noget.
I princippet gør man det samme hos sig selv - få hustruen til at checke dig hvor du ikke selv kan nå og så ellers vær opmærksom - ved tvivl om hvorledes du synes bidstedet ser ud, kontakt læge eller skadestue.
Man kan vistnok blive vaccineret mod følgerne af flåtbit, men der er mig bekendt ikke mange der benytter sig af det.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-10 15:53

..Der er nogen, der siger, at hvidløg i større mængder kan holde flåterne på afstand.
Men hvidløg i større mængde kan være skadelig for hunde. Så det er kun til mennesker.

Hunde har jo gavn af nogle af de midler, der kan dryppes i nakken mod lopper. De kan også have en effekt mod flåter.

Jeg bruger selv at smøre mine fødder og underben ind i kopattesalve med eucalyptus. Jeg køber det i Netto til kun 22 kr for 200 ml. Så det er ikke så dyrt at bruge hver dag i sæsonen. Og flåterne bryder sig ikke om den stærke lugt af eucalyptus.

--Men Silke må nøjes med at få pillet flåterne af med flåttang. For jeg har ikke lyst til at dryppe hende med kemikalier hver 4. uge bare for at slippe for at bruge tangen. Og dråberne virker alligevel ikke særlig godt på hende fordi hun svømmer næsten hver dag om sommeren.

Hunde bliver sjældent syge af borreliose eller ehrliciose, så jeg synes det er sikkert nok bare at bruge en tang hver dag.
OG så skal man jo lige tænke på, at hvis man drypper sin hund mod flåter, så vil flåterne godtnok forlade hunden, men det kan de altså godt gøre derhjemme i sofaen... -Og så hopper de gladeligt på det NÆSTE offer, der viser sig..

Der er nogen, der bruger et specielt skilt til at hænge i hundens halsbånd. Det skulle virke ved hjælp af magnetisk stråling... Men såvidt jeg kan se, så vil også de flåter forlade hunden og flytte over på dens mennesker.. HVIS altså skiltet har en virkning..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-10 16:01

Marinerede hvidløg er sagen - og det virker.
Løgene æder vi selv til diverse retter - og lagen hældes i mindre mængder ud over tørfoderet.

I de nu 16 år min gamle jagthund har levet, har jeg aldrig fundet flåt på hunden - efter jeg overgik til at lade hunden (hundene) få glæde af den velsmagende marinade.

Og om hundene kommer hvor der er flåter?? Det gør de - til overmål. Det mærker jeg selv.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-10 16:10

Øjenvidne, du kan ikke blive vaccineret mod borreliose. Kun mod ehrlichiose, som længe har været at finde på Bornholm, men som nu også er konstateret i Nordsjælland.

Og vaccinationen mod ehrlichiose skal gives med tre stik med bestemte intervaller. Det koster omkring 1000 kr......... Og man skal revaccineres ca. hver 3. år..

http://www.ssi.dk/sw68937.asp

Ehrlichiose menes at kunne smitte fra det øjeblik flåten sætter sig fast, mens borreliose (vistnok) først smitter efter et døgn...

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 01-04-10 16:54

Tak for et ærligt svar fra Øjenvidnet4.

Jeg vil ligeledes takke de øvrige for gode råd - det kan godt lade sig gøre med seriøse debatter på KanDu - tak for det !

De venligste hilsner
Provsten1