/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Smalltalk
#NavnPoint
ans 29699
molokyle 27260
Nordsted1 27077
Klaudi 21338
o.v.n. 17081
dova 16181
3773 15982
refi 15492
miritdk 13786
10  Camillasm.. 12371
Er det rimeligt??
Fra : Krummen
Vist : 795 gange
10 point
Dato : 01-04-10 09:54

Hvor kan jeg undre mig over, at når man har givet en besked om at en forretning lukker kl. xx, at voksne og tilsyneladende forstandige mennesker øjensynligt ikke accepterer denne besked?

Når beskeden om at en forretning er lukket, så er den lukket. Det burde ikke komme som en overraskelse, da handlingen sker ca. 360 gange om året. Så min forundring går på, hvordan dette kan komme bag på nogen. Guderne må vide, om de samme mennesker også forventer at den lokale Matas, Irma, Casino Copenhagen osv osv også holder længere åbent, fordi man ruller lidt med øjnene og spørger et par gange eller tre mere; Eller at de selv, på deres egen arbejdsplads uden videre, bliver tildelt udvidet ulønnet arbejdstid

Jeg synes det er respektløst over for den person, som af en arbejdsgiver er sat til at varetage denne funktion, og i øvrigt ikke får løn for at holde længere åbent. Det er jo ikke en privat fest men en forretning.

Det er lidt komisk, at man stiller sig op og er tøsefornærmet, fordi man har fået besked om at "festen" ER forbi og og hvis man absolut skal tungekysse farvel starter lidt tidligere, samt at man for 5. gang er blevet anmodet om at forlade forretningen. Gud ved om det er det man kunne kalde seponationsangst

Ordet "RESPEKTLØST" er på sin plads, idet den ansatte har været på arbejde i 13 ½ time...ca. 6½ time mere end de fleste andre normalt har af timer på en arbejdsdag.

Jeg for mit vedkommende bliver irriteret, lidt ked af det og lidt gal, da det åbenbart er vigtigere for denne gruppe af personer at more sig, snakke, spille eller drikke videre på bekostning af min fritid.

Pudsigt nok er den forstandsbetonede forståelse for mit synspunkt stor, hvis man taler om det en time eller to før lukketid, men den samme forståelse falder åbenbart dobbelt proportionalt med tiden der er tilbage af åbningstiden....Tjaeeee, var der en jydesanger som sang "Rigtige venner"

Herligt at få bøvset af LOOOL God påske og nyd solen mens den er der.

 
 
Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 01-04-10 10:06



Ih hvor jeg forstår dig


Alle mine unger har arbejdet i forretninger, og det er et dagligt tilbagevendede problem, nogle personer synes at have ret til at komme et minut før lukketid, og bruge evigheder på indkøb... det er et godt tidspunkt at komme på siges det, for der er ikke så mange kunder i biksen.

Forretningsindehaverne reagerer ikke, for de vil nødigt miste kunder, men det er urimeligt for den alm. ansatte som ikke får fri til aftalt tid

Da jeg var dagplejer var det heller ikke ualmindeligt, (overtidstaksten var meget lav, så jeg var en billig barnepige), så det var jo dejligt nemt at lade børnene blive i dagplejen, så kunne forældre få handlet ind uden børn, så skidt pyt med at jeg måske også havde noget jeg skulle nå, f.eks tandlægebesøg har jeg måtte aflyse et par gange

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 01-04-10 10:32

Nej, det er noget fy

Den gruppe der står bagved og drikker skal også "lige ind" og have 2-3 genstande til, og det vel at mærke hver for sig og med returflasker også.
Jeg er nogle gange selv sidste-øjebliks-kunde, men så skynder jeg mig at hente det jeg har glemt, som regel kun 1-2 ting.
Står man inde i et supermarked hvor de over højttaleren meddeler at kunderne bedes trække til kassen da der er 5 minutter til lukketid er der heller ikke mange der reagerer.

Kommentar
Fra : Krummen


Dato : 01-04-10 10:48

SKØÆØØØØØØNT at få medhold!!!!! Tak.

Kommentar
Fra : Krummen


Dato : 01-04-10 11:12

Forleden blev jeg tosset på en kunde som (igen igen igen)5 min efter lukketid bad om en at gå på. Jeg tog et glas hvidvin og gik på den anden side af baren og hældte lortet ud på gulvet. Måbende spurgte "patienten" hvad jeg dog lavede...Jeg svarede, at nu havde han fået en lille een at gå på...og at han nu skulle skride ud af værestedet LOOOL

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 01-04-10 11:17



Gik din patient så??

Jeg sagde til et forældrepar, at hvis det skete igen, ville jeg tage barnet med til tandlægen, for jeg ville ikke aflyse endnu engang... de var fløjtende ligeglade



Kommentar
Fra : Krummen


Dato : 01-04-10 11:19

Brokrøven kender man osse. Havde en kunde som klagede over at en pæn håndskænket Gl. Dansk ikke holdt målet (underforstået var for lille). Okay...jeg tog målebægeret og en ny svinger og hældte den håndskænkede op i målebægeret. Der var selvfølgelig mere end der kunne være i målebægeret....Jeg sagde ...Du har ret og smed resten i vasken LOOOL IDIOTER Så kan de sgu lære det...ja

Kommentar
Fra : Krummen


Dato : 01-04-10 11:20

Ja Nordsted...Det var for meget for patientens psyke...så han skred (men havde heller ikke noget valg lool)

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 01-04-10 11:47



Hvis de ikke vil lære, må de føle


Jeg havde også flere forældrepar, der ikke kunne fatte at barnet skulle være "indleveret" inden kl. 9, eller i det mindste ringe og sige at de var forsinket

Efter flere påtaler, gik jeg simpelthen når klokken var ni, så kunne de blive nød til at holde en fridag med barnet - det hjalp - ... det var inden mobiltelefoner var alm. idag ville de så kunne ringe, og se om de kunne finde mig i skoven

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 01-04-10 12:10

Kender den type kunder
Når man så begynder at slukke edb og lys, tage jakke på osv.. Har de STADIG ikke forstået det!
Nå har du fri nu? "Ja!"Jamen jeg skal bare lige, bla bla bla...

Hvis det er lige før lukketid handler jeg et andet sted eller venter med mine indkøb!

Jeg er en gang blevet gjort opmærksom på at der var lukketid nu, så skyndte jeg mig at blive færdig og undskyldte. Ville jo selv være træt af det!

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 01-04-10 17:29

....og det samme gælder, hvis man synes, at det er ok at ringe fem min. i lukketid med et besværligt spørgsmål (lægehus, apotek eller hvad som helst).
respekt for hinanden i dagligdagen gør underværker.
go' påske. og hvem drager så til cypern på lørdag?????

Kommentar
Fra : vil.du


Dato : 01-04-10 18:06

ARGH....historier om at respektere lukketiderne, dém kan jeg godt nok nogle stykker af - FØJ!

Det er for galt! Alt ALT for galt og nu, adskillige år efter, kan jeg tænke tilbage og UNDRE mig over at 'man' ALTID var sød og rar og høflig overfor disse forbistrede kunder som 'baaaare lige skal ha'....årrrrhhh.....liiiige har glemt......' og derefter stormer forretningen for at få fyldt en stor indkøbsvogn op til randen med alt det de lige 'havde glemt'
ALTID agerede man som man havde lært - høfligt og pænt!

Da jeg senere blev bestyrer, tillod jeg mig selv at begynde at håndhæve lukketiden en hel del mere striks, for nu gjaldt det at ansvaret for at mit personale kunne gå hjem til tiden og ikke risikerede at skulle blive for at ekspedere sendrægtige kunder, var MIT ansvar.
Men ak - jeg har ført rigtig mange verbale slagsmål med kunder som slet ikke kunne se noget som helst rimeligt i at vi ansatte gerne ville hjem til vore familier, f.eks. en fredag aften hvor vi lukkede forretningen kl.20:00 - herefter et kvarter til opgørelse af kasser (hvis opgørelsen ellers var problemfri, for hvis der var problemer så kunne det skam sagtens tage en halv til en hel time). Jeg selv, skulle med både tog og bus for at komme hjem og det var ganske normalt for mig, at lande hjemme ved 21-22tiden fredag aften, nåhja og så skulle jeg jo selvfølgelig være klar når min forretning lukkede op igen lørdag morgen kl. 8:00 - altså KLAR, hvilket ville sige at alle de friske varer skulle være klar til salg kl. 8 - mælk, brød, frugt og grønt, disse ting skulle selvfølgelig ligge klar så kunderne kunne købe friske varer fra åbningstid

Så derfor - RESPEKTÉR DOG LUKKETIDEN OG DERMED DE ANSATTE!

Ak ja - *bøws*

Osse rigtig god påske til alle jer! Lige nu, kl. ca 18:00 dukkede SOLEN FREM? Hold da helt op - bare det kendetegner vejret i morgen, så kan jeg endelig komme ud og få nydt lidt jord under neglene igen Hmm....ja ja....men jeg går ikke i haven når der kun er 6 grader, hader forårsforkølelser og synes absolut at livet er sjovere indendørs med en god bog, end udenfor i næsten frostvejr - med en rød næse

Påske-cyber-knus til jer!
vh Dorthe

PS. Jeg beklager på forhånd evt. stave og -tyrkfejl, min korrekturlæser er taget på påskeferie

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 01-04-10 19:32

Bare for at være modsat så stiller jeg mod spørgsmålet: Er det rimeligt med lukketider? Lad dog butikkerne og instutioner have døgn åbent så man kan handle og få passet ungerne når man har lyst og behov

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 01-04-10 19:37




Citat
få passet ungerne når man har lyst og behov


Du ville blive chokeret, hvis du så hvor mange børn der bare ville blive anbragt i døgndrift

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 01-04-10 20:53

Vores Kiwi marked holder åbent til 22.00 på hverdage.

Fem minutter i tid er der lange køer ved kassen........

En dag brækker jeg mig altså virkelig over folks evindelige "jeg skal liiige"!

Hvad er det for en egoisme!!!! Det skulle lige være omvendt, hva'!!!!

Jo mere samfundet indrettes, så det er nemt og hurtigt at klare hverdagens dont og forfærdelige pligter og deslige - som jo er SÅ umanerligt svære at klare for friske og raske danskere mv. - des værre bliver det! Mere vil have mere, for hvor ER livet dog hårdt, når der ikke er nogen til at fjerne stenene fra min vej, såsom vasketøj, madlavning og affald..........

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 01-04-10 21:03



Vi har aldrig haft så kort en arbejdsuge som nu, selv førhen hvor forretningerne lukkede kl. 17.30 var der ingen der døde af sult, men nu hvor det er muligt at handle ind lige til kl. 19.00 kommer folk alligevel i sidste øjeblik..

Jeg synes det er synd for familielivet, at butiksansatte skal arbejde på de tidspunkter, og ønsker bestemt ikke at vi skal ændre på lukkeloven, så vil der næsten heller ikke mere være noget der hedder week-end

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 01-04-10 21:21

Jeg kan heller ikke huske, at vi på nogen måde sultede, dengang alt lukkede kl. 12.00 lørdag, og alt var lukket om søndagen.

Da kunne man mærke forskel på hverdag og weekend!

Og butikspersonalet få en mere hel weekend.

Tror ikke på en positiv virkning af at afskaffe lukkeloven!

Kommentar
Fra : Asbjørn2


Dato : 01-04-10 23:50

Citat
Jeg synes det er synd for familielivet, at butiksansatte skal arbejde på de tidspunkter

Hov, hov - nu spiser vi lige brød til. Hvad så med dem der arbejder på RIGTIG skæve tidspunkter for at få samfundet til at hænge sammen, og sørge for at folk har deres behov dækket til enhver tid. Her tænker jeg på politibetjente, bagere, sygeplejesker, hjemmehjælpere, folk der sørger for at der er strøm i stikkontakten, varme i radiatoren, vand i vandhanen, ambulancefolk der rykker ud når der sker uheld / sygdom. Der er mange, mange flere f. eks dem der rydder sne, rensningsanlæg der SKAL køre - ja, vi kunne blive ved.
Selv har jeg vel haft en hel påske fri sammen med familien ca. 2-3 gange de sidste 40 år, jul har der kun været få af, når man tager helligdagene med. Forøvrigt er en juleaften lidt "kort" når man skal møde på arbejde kl. 22 eller 23, og hvem gider holde en rigtig nytårsaften når arbejdet kalder kl. o7 om morgenen.
De fleste i den slags job, synes da også at det er dem med de almindelige arbejdstider, der er de forkælede.

Problemet med butikkernes lukketider og folk der ikke kan få sig snosket sammen til at blive færdige, kan jeg da selvfølgelig godt se, men det kunne jo løses ved at lukketiden blev sat til ½ time før. Så havde de sidste kunder lige tid til sluthandelen, og de ansatte havde så en halv time til en smule oprydning og en "god weekend" hilsen til hinanden. Det kunne jo være en sag for fagforeningerne at få den slags i hus.

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 01-04-10 23:58



Asbjørn, jeg kan godt se hvad du mener... men det jeg mener er, at forretningerne ikke skal have ændret deres lukkelov, vi kan sagtens nå at handle indenfor de tider der allerede er... de jobs du omtaler er traditionelle nattevagter mm, noget man ikke kan undvære


Citat
men det kunne jo løses ved at lukketiden blev sat til ½ time før.


Nope, det vil intet løse, der vil altid komme nogle i sidste øjeblik, som går og dasker rundt... sådan er det med lukketider kl. 19 og det var det også dengang der blev lukket kl. 17.30... manglende respet for andre medmennesker


Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 02-04-10 10:08

uanset lukketider kl. 12 - 16 - 22 søndage eller andre dage, så handler det vel kun om at respektere de fastsatte tider for forretningen.
lur mig, om ikke der er mange gengangere, som "ska' bare liiige"....

tænk lige på mig i morgen tidlig - bliver hentet kl. 6!

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 02-04-10 10:19




Citat
tænk lige på mig i morgen tidlig - bliver hentet kl. 6!


Tja... nogle vil bare være forrest i køen... så godt at være i god tid


At handle ind i morgen bliver et mareridt, danskerne handler ind som om der skal til at være hungersnød... det var det samme i onsdags

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 02-04-10 11:27

jaja lille mai-britt, vi skal være der inden kl 6.30 og der er ca. 20 min. kørsel OG jeg skal ikke ha købt ind, dearest

Kommentar
Fra : Asbjørn2


Dato : 02-04-10 16:01

Citat
Nope, det vil intet løse, der vil altid komme nogle i sidste øjeblik, som går og dasker rundt...

Helt korrekt, men det jeg mener er, at dørene for "IND" lukkes ½ time før personalet har fri ("UD" dørene kan kun åbne indefra). Så er der ½ time til færdighandlen for kunder, og et pænt farvel til kolleger, men som det er i dag, så tror jeg at forretningsejeren sætter grænserne så tæt for at få "mest ud af folk". Her nævner jeg også fagforeningerne - så har de noget fornuftigt at forhandle i stedet for at sidde og bevilge hinanden en himmelhøj pension.

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 02-04-10 16:50

rigtig god ide, asbjørn. den må da kunne effektueres.

Kommentar
Fra : Krummen


Dato : 02-04-10 23:46

Det var da i al sin enkelhed en god idé Asbjørn. Men på et værtshus er det ikke så meget nyankomne der er problemet, men de som er i huset, når der annonceres at det er lukketid.

Så må de jo bare have af grovfilen, så de kan fatte det. I går stoppede jeg udskænkning til en enkelt gæst ½ time før normalt. Det forstod han ikke, men jeg forklarede ham, at jeg erfaringsmæssigt vidste, at han netop altid skulle bruge en ½ time mere til at nosse sig færdig end de fleste andre, så på den måde havde jeg udlignet. Han blev pissesur LOOL, men har måske lært af det....time will show.

Han "truede" med at gå et andet sted hen og indtage sin daglige dosis på 15 - 20 gst. Jeg sagde han var velkommen...i det jeg ved, at det nærmeste andet værtshus ligger 3 - 4 km. væk og hans aktionsradius er ca. 500 m LOOOL Kom igen makker

Kommentar
Fra : Asbjørn2


Dato : 03-04-10 00:24

Citat
I går stoppede jeg udskænkning til en enkelt gæst ½ time før normalt. Det forstod han ikke, men jeg forklarede ham, at jeg erfaringsmæssigt vidste, at han netop altid skulle bruge en ½ time mere til at nosse sig færdig end de fleste andre,

Hæhæhæ, ja-erfaring tæller til enhver tid, også på et udskænkningssted.

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 03-04-10 16:36

Just hjemkommet fra indkøb i Superbest har jeg fået bekræftet 2 ting:
1. Du har ret Krummen, tidspunktet var med vilje valgt i slutningen af åbnings tiden for at se om der var kunder, det var der og de havde ikke spor travlt med at komme til kassen selv om der var sagt at varehuset lukker om 10 minutter, jeg gik ud af butikken 5 minutter i og mens jeg læssede over i bilen kom der 3 nye som lige skulle ind inden døren smækkede, respekten for lukketider kan vist ligge på et meget lille sted
god påske til alle i tråden

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 03-04-10 21:13



Citat
Helt korrekt, men det jeg mener er, at dørene for "IND" lukkes ½ time før personalet har fri


Jeg er ret så sikker på, at folk så bare vil vente på at nogen går ud, for så kan de skynde sig ind af "udgangsdøren"


Citat
respekten for lukketider kan vist ligge på et meget lille sted


Ja, desværre, stakkels personale

Sønnen fortæller at der også er en kunde der er så fræk at komme sent lørdag, så sent at tilbudsskiltene er kommet op for den næste uge, han krævede at få tilbuddene, fordi skiltet jo var der... han har lavet ravage et par gange, og han er en af de meget få, der har fået forbud mod at komme i forretningen

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 03-04-10 21:35

Hvor er der mange dumme mennesker til.................... og især egoistiske ditto....

Men jeg tror, at den vattede holdning, diverse myndigheder udviser er med-årsag.

Der er altid nogle, der bliver ved med at presse citronen - uanset hvad.

Regler og love skal overholdes - hver gang. Hvis der ikke er en konsekvens, kan man jo i princippet vælge, bare at være ligeglad.......

Tankevækkende, at krig kan få folk til at holde sammen og hjælpe hinanden - i fred, er de gennemgående ligeglade med andre...........

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 03-04-10 22:19

@Camillasmoster
Hvor har du dog ret.

Jeg har noget til salg, så blev ringet op og det passede køber at det kunne hentes idag. Så jeg flytter noget planlagt for at efterkomme det ønske. Køber dukker aldrig op, jeg ringer flere gange for at høre om der evt er sket noget. Intet svar, ikke nogen tilbagemelding. Oplevede det samme for få dage siden, men blev dog svaret at der var fundet anden løsning, men jeg havde stadig været hjemme for at efterkomme købers ønske.
Jeg syntes det er respektløst at være sådan over for andre, man kunne i det mindste give besked så.

Jeg tvivler på at dem der er så ligeglade selv ønsker den behandling, kan ikke forstå at man ikke bare kan respektere aftaler, lukketider, være hensynsfuld i trafikken og så videre. Jeg tror da på at vi skal være gode ved hinanden, ikke bare være så ligeglade som der desværre oftere og oftere ses idag

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 04-04-10 00:01



Vi lever kun en gang (siges der), så det er bare så irriterende at skulle bruge livet på en gang venten

Engang jeg søgte job, ville jeg blive ringet op med et svar, vi aftalte både dato og tid, men jeg hørte ikke noget

Efter et par dage blev jeg så ringet op, og fik jobbet, men svarede at nu ville jeg slet ikke have det, når de kunne være så sløsede

Citat
diverse myndigheder udviser er med-årsag.


Det må vel nærmere være butikcheferne der ikke passer godt nok på sit personale, men hellere vil tjene lidt ekstra


Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 04-04-10 03:17

Også dét, Nordsted1...

Ja, det skulle liiige foregå den anden vej rundt... så burde de læredet, men kande lære det???

Forleden kunne jeg næsten ikke dy mig:

Et ungt forældrepar cykler henad fortovet med de små i hhv trailer og stol. Jeg var liiige ved at sige til dem, at når børnene bliver cyklister, så er det dem, som forældre, der har lært børnene unoderne

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 10 point
Dato : 04-04-10 08:38



Et af agumenterne for at ændre lukkeloven er... turisterne ikke kan forstå vi lukker så tidligt

Så kan jeg dælme heller ikke forstå de skal holde siesta, hvis det er pga af varmen, så har de da aircon snart sagt allesammen

Godkendelse af svar
Fra : Krummen


Dato : 04-05-10 22:00

Tak for svaret Nordsted1. Skulle lige bøvse af. Intet har ændret sig. Godt det snart er slut

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407849
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste