/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nedgravningsspot i belægningssten
Fra : punkler
Vist : 5073 gange
100 point
Dato : 31-03-10 22:47

Hej!
Foråret er over os og vi skal have lagt nye betonsten på terrassen...

Vi kunne godt tænke os at få nedgravningsspots i belægningen, men kender ikke rigtig noget til det.
Belægningsstenene er firkantede og vi ønsker at lysene skal sættes ned i stenene, altså skal vi bore et hul.

Vi har kigget på følgende: http://www.nordlux.dk/Nedgravning-76.aspx?ProductID=22280034

Nu kommer så spørgsmålet: når lampen sættes ned, vil stål/glas-låget så være så lille, at det falder med ned i hullet? Dvs. har låget en større diameter end resten af enheden?

Hvilket bor skal jeg bruge?

Hvis de skal bruges til en sti, er der tommelfingerregeler for hvilken afstand de skal placeres i iforhold til hinanden?

På forhånd tak!

Thomas

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-10 00:14

http://www.nordlux.dk/Nedgravning-76.aspx?ProductID=22280034

På siden er der en tegning der viser hul på 8,9 det må være Cm. Og den øverste ring er angivet til 9,6 Så der er ikke mege krave.

Umiddelbart kender jeg ingen tommelfingreregler til dette andet end hvad i syntes der ser pænt ud.

Hvis det lige skal være denne model ville jeg fikserer den med fkiseklæber når huller er boret. Så den ikke ligger og vipper. Et kop bor på 90 mm er nok ikke så præcist at hullet ikke bliver for stort.

Tilgengælder er det let at fase kanten så lampen kommer helt i nivau med overkant af flisen, når kraven ikke er større.

vh ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-10 10:36

husk lige at tage din elektrikker med på råd inden du start på dette arbejde det er ikke gør det selv der er temlig mange regler for el i jorden hvilken type kabel der skal bruges medgravningsdybte evt. dåser/samlinger mm.
men som der står skrevet 89mm hulsav til beton (pt ville jeg spørger den lokale stenhugger / brolægger / diamantbore om at få lavet hullerne i X sten) det gør arbejdet nået nemmere at der er hul i stennene inden du begynder at lægge dem

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 01-04-10 13:21

Led lige lidt vidre på nettet/i aviser fra byggemarkeder, der er mange gange nogle i firkant, samme størrelse som en Herregårdssten, dvs, man erstatter en sten med en lampe... Ret let måde at gøre det på... Men har dog ingen erfaring med dem... Så snak med din elektriker om det og HUSK for guds skyld at grave ledningerne rigtigt ned, ikke noget med at trække dem i sandet....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 13:33

Ekspress105

Gud er da lige galde med hvor dybt kabler er nedgravet, det er kun sikkerhedstyrelsen http://www.sik.dk/, der sætter regler for nedgravning af kabler.

Vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 13:35

Irriterende at opdage stave fejler efter at have trykket på send...
Men god påske..
vh ben

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 01-04-10 17:48

tak for jeres svar... Vi er allerede begyndt at lægge stenene. De mindste sten i mønsteret 30x30 og de største 60x60, så at sætte en lampe ned i den størrelse er nok lige i overkanten

Selvfølgelig skal alle sikkerhedsregler overholdes... - har stor respekt for strøm!
Spots'ene skal sidde i de yderst sten på terrassen/stien. Det er så meningen, at den gennemgående ledning skal lægges ca. 20 cm. fra de yderste sten, sådan at den er let at komme til hvis det er nødvendigt...

det med stenhuggeren var nok ikke nogen dårlig ide... - vender lige tilbage...

god påske!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 01-04-10 21:00

Øh... Der var lige lidt begrebsforvirring... Sten kalder man ikke fliser i 30x30 eller større....

Så er det med herregårdsstenen jo ikke aktuelt... Men en anden mulighed kunne være fiberlys/lysleder... Afhængigt af hvor meget det skal oplyse eller være vejviser.... Og der er jo ingen risiko for fugt i en lysleder...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-10 06:07

så giver det jo sig selv 120cm i mellem

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-10 06:08

eller 150cm max

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-10 06:12

sludder er vist ikke helt vågen

180cm eller 240 cm

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 02-04-10 07:15

Citat
sludder er vist ikke helt vågen

Var du hvis stadig ikke

Med mindre du har set hvad mønsteret er????

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 02-05-10 21:50

Tak for svaret Benjamin.Hansen.