/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skade på endnu ikke leveret bil.....
Fra : soren-v-jensen
Vist : 560 gange
200 point
Dato : 31-03-10 19:36

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg er stillet i følgende sag.

Jeg har netop købt en brugt bil ved en forhandler, lige efter han er kørt fra motorkontoret, hvor han har fået den omsregistreret i mit navn, er der en bil der kører ind i ham.

Så hvad nu - bilen er i mit navn, men jeg har endnu ikke betalt den, kan jeg ophæve handlen eller er jeg nødt til at få bilen, der godt nok bliver lavet på modpartens regning, men dog stadig er en skadet bil????

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 31-03-10 19:48

Har du skrevet papirerne under, er det din bil

Du kan kun fortryde handlen, hvis der er fejl og mangler, som ikke bliver udbedret indenfor rimelig tid

Du er blevet lovet at skaden vil blive udbedret, så der er ikke noget er gør at du kan fortryde handlen... du kan da prøve med et nedslag i prisen, men det er kun hvis forhandleren er venlig, for det er ikke noget krav

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-10 19:52

Snak med FDM - for du har jo købt en uskadet bil, og den købte bil er jo ikke den du får nu.
Jeg forudsætter at skaden er stor.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-10 20:30

Du kan ikke umiddelbart lade handelen gå tilbage selvom der skulle stå i din slutseddel at bilen aldrig har været skadet...

Skaden er jo sket EFTER du har overtaget bilen - at en anden kører i den kommer ikke sagen ved...

Omvendt er det DIG der har krav på erstatningen - så er skaden minimal ville jeg da tage pengene og betragte købet som en billigere bil...

Men er det en ordentlig forhandler er han nok til at snakke med...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 31-03-10 20:38

Skaden er sket i dit ejerskab, fordi den lige præcis er omregistreret i dit navn.

Det er derfor for din risiko og regning, at sælger (sælgers mekaniker) fragter køretøjet.

Spørgsmålet er nok, om bilen i den hér situation betragtes som indleveret på værksted, altså i samme situation som om den var indleveret til service på et værksted.
For så er det værkstedets forsikring der alene skal køre sagen.

Det er et grænsetilfælde du er ude i, men jeg tror bestemt ikke det er første gang en sådan situation er opstået.
FDM må derfor have for-tilfælde, hvorfra der kan hentes en afgørelse om forsikring og evt. nedslag pga. værdiforringelse.
Værdi forringelsen skal selvfølgelig betales af skadevolder, ikke af sælger, da det ikke er sælger der er skyld i skaden.

Jeg mener bestemt du kan få dit indmeldelses abonnement mangfoldigt tilbage hos FDM i den hér sag.

Godkendelse af svar
Fra : soren-v-jensen

Dato : 31-03-10 20:43

Tak for svaret Nordsted1.