/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad blev der af Laura Henriette Poulsen
Fra : 2601
Vist : 1726 gange
450 point
Dato : 30-03-10 09:16

Jeg søger Laura Henriette Poulsen født 04. nov 1855 i Vorup Sogn i Galten Herred, Randers Amt og døbt 21. dec. 1855 i Vorup Kirkei Vorup Sogn i Galten Herred, Randers Amt.
Hun får to brødre Sophus Poulsen født 30. maj 1851 i Fremlev sogn i Fremlev Herred, Århus amt og døbt 18. juli 1851 i Fremlev Kirke, Fremlev sogn i Fremlev Herred, Århus amt samt Johanne Marius Poulsen født 11. juli 1853 i Hornbæk sogn i Sønderlyng herred i Viborg amt og hjemmedøbt 14. aug 1853 i samme sogn.

Han skulle senere være propritær og Sophus være isenkræmmer i Odense.

Faderen er Lars Poulsen der dør som fordrukken fattiglem på Harlev Fattiggård og moderen Hansine Frederikke Mohr. De bliver gift i Skanderborg 15. aug 1850.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-03-10 10:06
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-03-10 12:20

Til grow

Tak for din hjælp, men hvis jeg viste hvilken sogn hun var efter 1855ville jeg kunde finde hende.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-10 13:39

Jeg finder hende i FS men ikke i folketællingerne.

"
LAURA HENRIETTE POULSEN
Christening: 21 DEC 1855 Vorup, Randers, Denmark
Parents:
Father: LARS POULSEN
Mother: HANSINE FREDERICHE MOHR
"
Måske står hun fadder eller bærer barnet ved nogen af Marius eller Sophus´ børns dåb?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-03-10 14:31

Til svendgiversen.

Tak for din hjælp. Jeg må skuffe dig men det gør hun ikke.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-10 14:32

Kan hun være død i ung alder?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-03-10 14:50

Til vith.

Det ved jeg ikke, men da hendes moder er familiens "sorte få" Hun stikke af med en fordrukken tjenestekarl som hun bliver gift med og får et nogle børn, som da de bliver voksne, og som har moderen boende hos sig, mens faderen ender sine dage på Harlev Fattiggård.

Så det er ikke noget der blev talt meget om derhjemme.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-10 15:12

Ved du hvor de flytter hen efter 1855?
Har du fundet dem i folketællinger?
Bor de andre børn hos moderen, mens de er små?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-03-10 16:52

Til Vith.

Jeg har en FT 1855.

I folketællingen 1855 for Hornbæk sogn i Viborg Amt, finder vi familien i Over Hornbek Bye på Gaard nr 17 beskrevet således:

Lars Poulsen, 36 år, gift, født i Fremlev sogn, Aarhus Amt, Gmd. og Huusf.
Laurikke Poulsen, 29 år, gift, født i Aarmslev sogn, Aarhus Amt, hans kone
Sophus Poulsen, 4 år, født i som faderen, deres børn
Johanne Marius Poulsen, 2 år, født i sognet

Derefter har jeg ikke mere på dem.

Laura skulle være Konfirmeret 1869, men ikke i Hornbæk Sogn ligesom Sophus i 1865 og Johanne Marius i 1867.

Jeg ved ikke hvor de flyttede hen. Rygterne i familien siger at Hansine Frederikke Mohr på sine gamle dage boede hos sine børn - men hvem og vor vides ikke.

Der blev ikke talt meget om hende blodt at sådan kunne det gå når man ikke hørte efter.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-10 19:12

Ifølge KB 1841-1860 Hornbæk (afgangsliste) opslag 57 nr. 36-40 flytter de til Tvede i 1855.

Har du fundet dem der?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-03-10 19:16

Til Vith.

Tak for din hjælp.

Nej jeg har ikke fundet dem der.

mvh

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-10 19:27

De står ikke i tilgangslisten for Tvede .... måske har de ombestemt sig?

Det er svært, hvis familien flyttede meget, men de må jo være et sted!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-10 19:32

Ved du hvornår faderen dør - så kan man måske følge ham "baglæns".

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-03-10 21:41

Til Vith.

Faderen dør 16. juli 1879 på Fattiganstalten i Harlev, Harlev sogn i Framlev herred, Århus amt og begraves den 21. juli 1879 på Harlev Kirkegård, Harlev sogn i Framlev herred, Århus amt.
Note:
Den Dødes Stand, Håndtering og Opholdssted:
Fattiglem i Harlev, Fattiganstalten i Harlev.
Alder:
61 Aar gammel.
Anmærkninger:
? L.
Harlev Kirkebog side 238 nr. 2/1879. Opslag 97 1876-1891.

På det tidspunkt skulle hans hustru have forladt han for flere år siden lyder det fra slægten.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-10 21:59

Der står at han er fraskilt!

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-03-10 22:12

Til Vith

Da laura bliver døbt den 21, dec. 1855 sker det i Vorup Sogn og der står at de boede i Arømmen der nok er Strømmen der ligger i Vorup Sogn.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-10 22:33

Har du brødrenes konfirmationer?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-10 23:28

Jeg tjekkede lige FT 1870 Harlev på AO, men fandt ikke Lars Poulsen - til gengæld fandt jeg lige min tipoldefar.

Der var også en del der hed Mohr på opslag 16!!

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-03-10 08:03

Til Vith.

Nej desvære så har jeg dem ikke.
Efter Laueas dåb forsvinder familien.

Ja i Harlev er de fleste Mohr mine og dem har jeg. Det er min tipoldefar og hans familie.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-03-10 11:57

Er der noget system i den måde de flytter rundt på - Skanderborg - Framlev - Hornbæk - Vorup?

Har de familie i disse sogne?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-03-10 13:02

Til Vith.

Nej bortset at Manden Lars er født i Fremlev.
Jeg har en formodning om at da han var fordrukken skylte de penge og det var derfor at de flyttede. Min Oldemor hvis mand var broder til Hansine Frederikke Mohr har da jeg var 5 til 9 år flere gange fortalt at hun blev aveløs og i min tipoldefars skifte står der at hun er aveløs. Så der var ikke noget at komme efter.

Min oldemor døde i 1945.

Der er ikke på AO en tilgangs-eller fragangsliste for Vorup Sogn.

Jeg har søgt efter dempå FT i hele landet uden at finde dem.
Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-03-10 13:40

Jeg har ledt lidt hist og pist, men de kan jo være næsten hvorsomhelst.

Mon der er til- og afgangsliste i den originale kirkebog?

Er det muligt at finde deres skilsmisse?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-03-10 14:58

Til Vith.

Om der er en til-og afgangsliste på Landsarkivet ved jeg ikke og at ffinde deres skilsmisse så skal jeg til Landsarkivet i Viborg da jeg går ud fra de er skilt i Jylland og så skal jeg også hvide hvilken retskreds de er skilt.

Jeg har prøvet at se på AO i FT 1860 i Vorup, men jeg kan ikke få den frem.

Jeg har en CD med FT fra 2004 men der er kun FT Vorup 1834 og 1845.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-03-10 16:10

Jeg kan heller ikke få Vorup frem på AO, men folketællingen 1860 er på ddd.dda.dk - og der kan jeg ikke finde dem.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-03-10 16:29

Til Vith.

Det er mærkelig at de helt forsvinder. Jeg vil nu prøve igen at søge dem i hele landet på FS. De må være et sted.

MVH

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-03-10 18:26

Til Vith.

Se AO Sct. Knud kirkebog side 121 nr. 60. , det er opslag nr 121.

Men hvor er det Johannes bor???

Mvh.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-03-10 21:04

Det er et godt spørgsmål

Stenbjerggaard?
Fluebjerggaard?
Pleubjerggaard?
Ilenbjerggaard?

Jeg kan ikke læse det

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-03-10 21:30

Til Vith

Jeg mener der er nogle bøger der heder "større danske gårde" der vil jeg i næste uge se efter på biblioteket.

Nu har jeg et par navne at gå efter. Jeg vil også se på FT 1890 Odense.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-03-10 23:33

Hvis du har en ide om hvor gården måske lå, kan det være, der er nogle vejnavne, der er opkaldt efter gården.

De første 4 bogstaver er de sværeste. Du kan jo prøve at taste forskellige kombinationer ind her

http://slaegtsgaardsforeningen.dk/database/search.asp

og se om der kommer noget.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-04-10 10:27

Til Vith.

Der kon kun en gård frem og det var Stenbjergsgård der lå i Stenstrup Sogn. Sunds Herred, Svensborg Amt. MEN jeg så alle børn født fra 1886 og frem og der var infen ej heller ikke i FR og der var ingen i Slægtsgårde.

Jeg søger vidre.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-04-10 18:35

Hvorfor tror du gården ligger i Svendborg?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-04-10 19:44

Til Vith.

Der kom kun en gård frem da jeg søgte på nettet og det var Stenbjerggård og den lå i Stenstrup Sogn der ligger i Sunds Herred i Svendborg Amt. Stenstrup Sogn ligger ca. 25 km syd for Odense.

Mvh.

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 450 point
Dato : 02-04-10 00:57

Det kunne jo også være, at den lå i Odense. F.eks. denne:

Fladbjerggård, Fladbjerggårdvej 9, Odense SV

Fundet på historiske kort her:

http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=&searchType=c_ADDRESS&serviceName=DTK_Skaermkort_10&inputSogedata=fladbjergg%E5rdvej

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-04-10 01:01

Okay, det link virkede så ikke helt efter hensigten. Under "Vælg kort" skal du vælge "Historiske kort", så vil du se, at den gård, der i dag hedder Spurvelund engang hed Fladbjerggård.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-04-10 10:01

Til Vith.

Jeg har nu set Ubberud Sogn igennem men der er ingen Poulsen født der. Jeg har også set Fluebjerggård i Stenløse på Sjællabd igennem uden at finde dem samt i søndersø i Skam Herred.

Jeg opdager lige nu at der også er et sogn Stenløse i Odense Herred. Det vil jeg se efter nu.

mvh og tak for din hjælp.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-04-10 12:38

Til Vith.

Jeg har nu også set efter Sophus Poulsen i FT. 1890 i Odense, men han var der ikke.

Samtidig har jeg set efter i Sanderum Sogn hvor der lå en gå Fruelsegård men der var ingen.

Jeg vil nu stoppe, men jeg vil sige dig mange tak for hjælpen

God Påske.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 02-04-10 12:38

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-04-10 12:46

Selv tak.

Hmmm! Du giver hurtigt op

God påske til dig

vith

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 04-04-10 09:50

Til Vith.

Så er Johannes Marius Poulsen fundet i Søsum på Sjælland i Stenlille Sogn. Den 30. juni 1887 får han en søn og her er hans onkel Sophus Poulsen Kjøbmand i Odense, men jeg kan ikke finde han i FT.

Jeg leder stadig efter dem.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 04-04-10 10:56

Aj, hvor godt!

Fandt du så ud af hvad gården hed?