/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ir under batteriet
Fra : Sunnyman
Vist : 4260 gange
50 point
Dato : 29-03-10 10:13

Jeg har lige taget batteriet ud af min bil da der var en del Ir rundt omkring det.

Hvordan fjerner jeg det overskydende IR fra aluminiumsboksen under batteriet ?
Og skal det derefter behandles med noget ?

Takker

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-03-10 11:49

Ir er noget der sker ved iltning af kobber, men måske mener du det snask der kan dannes især omkring batteripolerne.

Det kan vaskes af med varmt sæbevand. Når det er tørt kan det behandles med fx. tyndt lag textyl eller andet rustbeskyttende.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 29-03-10 15:24

kan det ikke komme af med vand og sæbe og en opvaske børste eller tandbørste ?
Du kan rense batteri terminalerne med en metal børste også sætter kablerne på og smøre en lag fedt uden på.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 29-03-10 15:42

Der er intet på batteriet eller terminalerne...

Det er på den metalplade som batteriet står på, samt under pladen som er irret temmelig meget.

Jeg har taget batteriet af og renset det, samt pladen og gjort den ren så godt jeg kunne, men er jo i tvivl om hvordan jeg gør det rigtigt for at forhindre at det breder sig... eller genopstår !

Iøvrigt virkede det med varmt vand.... men der skal vel efterbehandles ?
Både på pladen og aluminiummet ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-03-10 15:54

Som gammel metalarbejder, så ved jeg, at aluminium ikke irrer, men det ilter og hvis det får lov til at blive siddende, så beskytter det den underliggende plade.

Kobber og kobberlegeringer som bronce, messing og rødgods kan irrer.

Det som nok er dit problem, er syre som er kommet ud på kassen, måske i dampform til at starte med, og det er noget arrigt gris! Akku-syre kan næsten ødelægge hvad som helst af forskellige metaller. (Og hvis man får det på tøjet, så er skaden sket, selv om man skyller det med rigeligt med vand).

Behandel kassen indvendigt med noget rustbeskyttende, så syren ikke angriber kassen.
(Aluminium kan heller ikke ruste, der er ingen ferit i det!)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-10 18:29

Jeg må give severino ret.
Hvis der er grønt ir på kassen må det stamme fra noget med kobber i. Formentlig en kobberledning, som der er kommet akkumulatorsyre på.

Det Skulle vel ikke være dig, som ikke kenser forskel på ir og korrosion af andre metaller ??

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 29-03-10 21:38

Kom lidt minuskalk (der er fosfatbasseret, DER MÅ IKKE BRUGES EDIKKE- ELLER CITRONSYRE) på en grøn skuresvamp og gnid belægningen væk. skyl med koldt vand og tør efter med en klud med amoniak, som neutraliserer eventuelle sure rester. Vil du gøre det rigtig godt finder du en syrefast maling, renser kassen med den tilvarende fortynder og giver den et par lag af malingen. Når det er hærdet kan du da godt give den lidt tectyl eller pava, men det er noget fedtet stads, så klip et stykke plastic til og læg det under batteriet.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-03-10 00:56

Det er muligt, at der i den her forbindelse forveksles ir med det hvide sulfateringspulver.

Pulveret kan normalt fjernes mekanisk, men kan godt have groet sig fast i overfladen på stålet.
Umiddelbart lyder hjkofoeds opskrift som en vej ud af problemet.

Men jeg er lidt bekymret over hvordan problemet er opstået.
Det kunne tyde på, at batteriet har været - eller bliver - overladet.
Så vil det udlede meget vand, evt. med lidt af syren.

Du skal måle spændingen direkte over batteripolerne, med motoren i gang, mindst 5 minutter efter start.
Spændingen må under ingen omstændigheder komme over 14,4V.
Heller ikke selv om du gasser op på motoren, så generatoren snurrer hurtigere rundt.

Hvis spændingen på noget tidspunkt kommer over 14,4V så er generatorens lademodul defekt.

Godkendelse af svar
Fra : Sunnyman

Dato : 04-04-10 09:45

Det virkede perfect. det hele kom af, og kassen malet med beskyttelse.

Supert, Takker

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-04-10 23:49

Mig en glæde og ære. Dejligt med en resultatkommentar