/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hvordan er regler ved forældrebilkøb
Fra : janjuul
Vist : 843 gange
50 point
Dato : 29-03-10 09:31

Hej.
Min far har tænkt på, at sælge sin 4 år gamle bil (billig) til mig.
Er ser noget i arveloven der siger, at det ikke er tilladt ?

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-03-10 09:43

Din far kan sælge sin bil til hvem han vil for hvad han vil - indenfor rimelighedens grænser. Vurderingssummen er et udmærket udgangspunkt, men lidt billigere vil sandsynligvis også kunne accepteres.
Er det vildt billigt kan man risikere, at der beregnes gaveafgift af differencen op til vurderingssummen.

Nu kender jeg jo ikke forholdene, men I kan jo f.eks. lave et gældsbevis som du så arver til næste år

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 29-03-10 09:58

hej myg

Forholdene er at jeg modtager max beløb af ham. men hvorfor skulle skat komme efter min far eller mig ? der skrives jo ikke pris på bil i registreringspapirer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-10 10:01

Din far må gerne sælge sin bil til dig, han må også sæge den billigt.
Det har arveloven ikke noget med at gøre

Men, en ting skal I være opmærksom på.

Du må ikke eje en bil der står registreret i din fars navn.

Mange har gjort det gennem tiden fordi forsikringer på biler er meget dyre for nystartede bilejere.

Men det er altså ulovligt og I kan begge komme i spjældet for det.

Så hvis du køber bilen skal den omregistreres i dit navn og du skal selv tegne forsikring på den.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 29-03-10 10:12

Tak dova.

Det er klart at jeg omreg. den til mit navn. og så (køber) jeg den af ham
Mente nok at arveloven ikke gjaldt bilsalg.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 29-03-10 10:49

dova.
nu kan jeg se du ligger nr 2 på toplisten, nu svarer du vel kun fordi du ved det ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-03-10 11:53

Uanset om der er opgivet salgspriser, købspriser, handelspriser osv. nogen som helst steder, gælder loven om gaveafgift altså, og det er én selv, der er pligtig til at opgive forholdet til skat !
Om det så kan spores, hvis ikke det bliver gjort er en helt anden sag

Hvis du lige pludselig køber en Ferrari af din far for 20.000 kr. skal der ikke den store Sherlock Holmes til hos skattefar for at regne ud, at der nu nok er en eller form for gave impliceret - og den er skattepligtig !

Hertil er det overhovedet ikke arveloven det handler om, men afgiftpligtige gaver.

Arveloven kommer ind, hvis I laver et antal gældsbeviser á f.ex. 57.000 som din far så forærer dig et af hvert år fremover som arveforskud. Det kan gøres uden arveafgift når det er under ca. 57000 p.t.
De første 57000 kan jo så være udbetalingen på bilen

Køber du bilen - skal du selvfølgelig passe på, som dova skriver, men hvis bilen bliver stående i din fars navn og forsikring er det lovligt at du bruger den, bare du står anført som som registreret bruger i papirerne.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 29-03-10 12:01

Citat
Du må ikke eje en bil der står registreret i din fars navn
Hmmm er det ikke vedkommende som figurerer på registreringsattesten som ejer bilen??

Men den anden vej er ikke ulovlig. Altså at bilen ejes (registreret i vedkommendes navn) af en ung søn / datter og faderen står som primærbruger og forsikringstager. Efterfølgende er det vel ikke ulovligt at udlåne bilen til den ejer

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-03-10 12:28

Krummen
Det er vel dybest set, den der har DEN ORIGINALE INDREGISTRERINGSATTEST i hånden, der ejer bilen!
Uanset, hvad der står på attesten kan han så få den omreg. i eget navn!

Det er derfor man aldrig skal køre rundt med originalen - men derimod en kopi - i handskerummet, for at kunne dokumentere lovligheden af anhængertræk, ved en razzia.

Men nok med det - vi er ved at komme langt væk fra det oprindelige spørgsmål

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 29-03-10 13:16

Er "vores" samfund virkelig ved at udvikle sig til en "bunke" svindlere der derefter beklager sig over at de ikke får nok for de skattepenge de IKKE betaler

Citat
Min far har tænkt på, at sælge sin 4 år gamle bil (billig) til mig.

Køb den dog - jeg køber også ind hvor det er billigst

Er det FOR BILLIGT er det fordi man forsøger at snyde en/et eller andet....

Er bilen DIN og det er DIG der bruger den, er du også forsikringstager - ALT ANDET er et forsøg på omgåelse af lovgivningen - og straffes - før eller siden...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 29-03-10 15:12

AhhhRefi...Nu har du ikke ubetinget ret.

Case.
En ældre herre har ikke så mange penge - er på pension - Sønnen vil gerne have at faderen har en bil så faderen kan besøge familie og venner. Sønnen køber en ældre kasse til faderen, men skal betale en formue for at få den forsikret. Da det er faderen, som er primærbruger og i øvrigt har plads i sin økonomi til at betale forsikringen, som for hans vedkommende er væsentlig lavere, er det vel rimeligt at han - brugeren - betaler forsikringen, når sønnen er så betænksom at bekoste bilen.

Sønnen har nogle griske brødre, som når faderen sætter træskoene vil flænse alt for at få del i bilen, så derfor vælger sønnen at lade den stå i hans eget navn. Så er der ingen problemer når faderen smutter...Capice...Det er ikke svindel, det er ikke en gang en omgåelse af gældende regler.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 29-03-10 15:25

Tak for alle svar, nogle mere brugbare end andre, og nej jeg er ikke en svindler, kun en fattig arbejdsløs, der prøver på bedste vis at få økonomien til at hænge sammen

Jeg køber den og omregistrerer den i mit navn. og ser hvad der sker.

Jeg gir refi point men tak for hjælpen til i andre også

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 15:26

Citat
AhhhRefi...Nu har du ikke ubetinget ret

Jo jeg har

Læs lige igen HVAD du selv skriver....

Sønner ER ejer
Faderen ER forsikringstager (da han er bruger)

Det var IKKE det jeg kaldte "svindel"

Svindelen ville komme ind i billedet hvis sønnen kunne få den billigere forsikret selvom han IKKE er bruger......

Det er jo ikke forbudt at eje en bil man IKKE bruger og heller ikke svindel

Det er det leasingfirmaer lever af

Godkendelse af svar
Fra : janjuul

Dato : 29-03-10 15:28

Tak for svaret refi.
Der er jo ingen der ved hvad jeg giver for bilen, så jeg handler.

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 29-03-10 15:55

Citat
Men den anden vej er ikke ulovlig
Som jeg skrev.....

Ja for fa...... køb den dog. Der ikke en levende mors sjæl, som aner hvad du giver for bilen.