/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
vedr facebook
Fra : huelya87
Vist : 13808 gange
50 point
Dato : 28-03-10 21:21

hej er der nogen der ved hvor længe facebook har eksisteret:) ???

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 21:22
Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 21:24

Fra ovenstående link:

Facebook blev oprettet i februar 2004 af Mark Zuckerberg, der studerede på Harvard, med støtte fra Andrew McCollum og Eduardo Saverin. I starten var der kun adgang for studerende med en college- eller universitets-e-mail-adresse. Siden er Facebook gjort tilgængelig for alle. Man kan vælge at indmelde sig i et eller flere netværk såsom skoler, arbejdspladser eller geografiske regioner. Siden giver brugerne mulighed for at samle sig i grupper og udveksle tekst og billeder, som man kan sætte på sin profilside. Samtidig kan man kommentere andres profiler ved at efterlade noter på deres sider. På Facebook kan anvendes diverse applikationer, fx quizzer, spil og filmanmeldelser. Applikationer kan sendes til ens kontaktlistepersoner, og man kan sammenligne eventuelle resultater. Siden april 2008 har man desuden kunnet chatte med de venner, der er online.

Facebook er verdens næstmest besøgte website [3]. Over 2,5 milliarder fotos bliver uploadet om måneden[4].

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 28-03-10 21:26

Facebook har eksisteret siden 26. september 2006. Siden bygger videre på Thefacebook og Facemash der blev oprettet i 2003.

Læs mere på http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 21:29

i Linket som jqb står der flg.

Citat
On February 4, 2004, Zuckerberg launched "Thefacebook", originally

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-10 21:31

Og her står der 2006

Facebook er et social networking website, der drives og privat ejet af Facebook, Inc. [1] Siden september 2006 er alle over 13 år med en gyldig e-mail-adresse kan blive en Facebook bruger. Users can add friends and send them messages, and update their personal profiles to notify friends about themselves. Brugere kan tilføje venner og sende dem beskeder, og opdatere deres personlige profiler til at anmelde venner om sig selv. Additionally, users can join networks organized by workplace, school, or college. Derudover kan brugerne tilslutte netværk, arrangeret af arbejdspladsen, skolen eller college. The website's name stems from the colloquial name of books given to students at the start of the academic year by university administrations in the US with the intention of helping students to get to know each other better. Hjemmesidens navn stammer fra den dagligdags betegnelse af bøger, som studerende i begyndelsen af det akademiske år ved universitetet administrationerne i USA med det formål at hjælpe studerende til at kende hinanden bedre.

Mark Zuckerberg founded Facebook with his college roommates and fellow computer science students Eduardo Saverin , Dustin Moskovitz and Chris Hughes while he was a student at Harvard University . [ citation needed ] [ 5 ] The website's membership was initially limited by the founders to Harvard students, but was expanded to other colleges in the Boston area, the Ivy League , and Stanford University . Mark Zuckerberg grundlagde Facebook med hans kollegium bofæller og kolleger datalogi studerende Eduardo Saverin, Dustin MOSKOVITZ og Chris Hughes, mens han var studerende på Harvard Universitet. [Redigér] [5] På hjemmesiden medlemskab var oprindelig begrænset af grundlæggerne til Harvard studerende, men blev udvidet til andre skoler i Boston-området, Ivy League, og Stanford University. It later expanded further to include (potentially) any university student, then high school students, and, finally, to anyone aged 13 and over. Den senere udvidet yderligere til også at omfatte (potentielt) alle universitetsstuderende, så er gymnasieelever, og endelig, at alle fra 13 år og derover. The website currently has more than 400 million active users worldwide. [ 6 ] Hjemmesiden har i øjeblikket mere end 400 millioner aktive brugere på verdensplan. [6]

The original concept for Facebook was borrowed from a product produced by Zuckerberg's prep school Phillips Exeter Academy which for decades published and distributed a printed manual of all students and faculty, unofficially called the "face book". Det oprindelige koncept for Facebook er lånt fra et produkt fremstillet af Zuckerberg's prep skole Phillips Exeter Academy, som offentliggøres i årtier, og distribueret en trykt håndbog for alle studerende og fakulteter, uofficielt kaldet "face book".

Facebook has met with some controversy . Facebook har mødtes med nogle kontroverser. It has been blocked intermittently in several countries including Syria, [ 7 ] China, [ 8 ] Vietnam, [ 9 ] and Iran. [ 10 ] It has also been banned at many places of work to discourage employees from wasting time using the service. [ 11 ] Det er blevet blokeret intermitterende i flere lande, herunder Syrien, [7] Kina, [8] Vietnam [9] og Iran. [10] Det er også blevet forbudt på mange steder, der arbejdes på at afholde medarbejdere fra at spilde tid på at bruge tjenesten. [11]

Privacy has also been an issue, and it has been compromised several times. Privatlivets fred har også været et problem, og det har været misbrugt flere gange. Facebook settled a lawsuit regarding claims over source code and intellectual property. [ 12 ] The site has also been involved in controversy over the sale of fans and friends. [ 13 ] Facebook afgjort en retssag vedrørende fordringer på kildekoden og intellektuel ejendomsret. [12] Det er også blevet inddraget i polemik om salg af fans og venner. [13]

A January 2009 Compete.com study ranked Facebook as the most used social network by worldwide monthly active users, followed by MySpace . [ 14 ] Entertainment Weekly put it on its end-of-the-decade 'best-of' list, saying, "How on earth did we stalk our exes, remember our co-workers' birthdays, bug our friends, and play a rousing game of Scrabulous before Facebook?" [ 15 ] En januar 2009 Compete.com undersøgelse rangerede Facebook som den mest anvendte sociale netværk af verdensomspændende månedlige aktive brugere, efterfulgt af MySpace. [14] Entertainment Weekly sætte det på sin end-of-the-årti 'best-of' liste, siger, "Hvordan i alverden har vi forfølge vores exes, huske vores medarbejdere«, fødselsdage, bug vores venner, og spille en medrivende spil Scrabulous før Facebook? "[15]

There have recently been reports of Facebook proposing an initial public offering (IPO), ie issue equity shares as stock to investors. Der har for nylig været rapporter om Facebook foreslå en børsintroduktion (IPO), dvs udstede aktier som lager for investorerne. However, Zuckerberg stresses that it will not be for a few more years, and the company is in no need of additional capital. [ 16 ] [ 17 ] Also, some analysts fear the Facebook IPO might be a particularly weak one. [ 18 ] Men, Zuckerberg understreger, at det ikke vil være for et par år mere, og virksomheden er på ingen behov for yderligere kapital. [16] [17] Der er også nogle analytikere frygter Facebook IPO kan være en særligt svag en. [18]

Contents Indhold [hide]
1 History 1 Historie
1.1 Facemash 1,1 Facemash
1.2 Thefacebook 1,2 Thefacebook
2 Financials 2 Financials
3 Website 3 Website
3.1 Interface evolution 3,1 Interface evolution
3.1.1 Facebook Lite 3.1.1 Facebook Lite
3.2 Features 3,2 Features
3.3 Platform 3,3 Platform
3.4 Facebook on smartphones 3,4 Facebook på smartphones
3.5 Server infrastructure 3,5 Server infrastruktur
3.6 Downtime and outages 3,6 nedetid og udfald
3.7 URL shortener 3,7 URL Shortener
4 Effect on politics 4 Effekt på politik
5 Reception 5 Modtagelse
5.1 Use by courts 5.1 Anvendelse af domstole
5.2 Criticism 5,2 Kritik
5.3 Lamebook 5,3 Lamebook
6 Controversy 6 Kontrovers
6.1 uSocial 6,1 uSocial
7 Litigation 7 Litigation
7.1 StudiVZ 7,1 StudiVZ
7.2 Grant Raphael 7,2 Grant Raphael
7.3 Adam Guerbuez 7,3 Adam Guerbuez
8 See also 8 Se også
9 References 9 Henvisninger
10 External links 10 Eksterne links

History Historie
Facemash Facemash

Mark Zuckerberg created Facebook in his Harvard dorm room. Mark Zuckerberg skabte Facebook i sit Harvard kollegieværelse. Mark Zuckerberg invented Facemash on October 28, 2003 while attending Harvard as a sophomore. Mark Zuckerberg opfandt Facemash den 28. oktober 2003, mens deltage Harvard som sophomore. The site represented a Harvard University version of Hot or Not, according to the Harvard Crimson. [ 19 ] That night, Zuckerberg was blogging about a girl who had dumped him and trying to think of something to do to get her off his mind: [ 20 ] [ 21 ] [ 22 ] Webstedet repræsenterede et Harvard University udgave af Hot or Not, ifølge Harvard Crimson. [19] Den nat, var Zuckerberg blogging om en pige, der havde dumpet ham og forsøger at tænke på noget at gøre for at få hende ned af hans sind: [ 20] [21] [22]

I'm a little intoxicated, not gonna lie. Jeg er lidt beruset, ikke gonna løgn. So what if it's not even 10 pm and it's a Tuesday night? Så hvad hvis det ikke engang 10 og det er en tirsdag aften? What? Hvad? The Kirkland [dorm] facebook is open on my desktop and some of these people have pretty horrendous facebook pics. Den Kirkland [kollegieværelse] facebook er åben på mit skrivebord og nogle af disse mennesker har ret forfærdelige facebook billeder. I almost want to put some of these faces next to pictures of farm animals and have people vote on which is more attractive. Jeg næsten ønsker at lægge nogle af disse ansigter ved siden af billeder af husdyr og har folk stemme om, som er mere attraktive.
—9:48 pm -9:48 Pm
Yea, it's on. Ja, det står på. I'm not exactly sure how the farm animals are going to fit into this whole thing (you can't really ever be sure with farm animals...), but I like the idea of comparing two people together. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan de husdyr kommer til at passe ind i det hele (du kan ikke rigtig aldrig være sikker med husdyr ...), men jeg kan godt lide tanken om at sammenligne to mennesker sammen.
—11:09 pm -11:09 Pm
Let the hacking begin. Lad hacking begynde.
—12:58 am -12:58 Am
According to The Harvard Crimson , Facemash "used photos compiled from the online facebooks of nine Houses, placing two next to each other at a time and asking users to choose the 'hotter' person". Ifølge The Harvard Crimson, "Facemash anvendes fotos indsamlet fra online-facebooks af ni huse, placere to ved siden af hinanden på et tidspunkt og beder brugerne til at vælge den" varmere "person". To accomplish this, Zuckerberg hacked into the protected areas of Harvard's computer network and copied the houses' private dormitory ID images. For at opnå dette, Zuckerberg hacket sig ind i de beskyttede områder i Harvard's computernetværk og kopieret husene private sovesal ID billeder.

Harvard at that time did not have a student directory with photos and basic information and the initial site generated 450 visitors and 22,000 photo-views in its first four hours online. [ 23 ] That the initial site mirrored people's physical community—with their real identities—represented the key aspects of what later became Facebook. [ 24 ] Harvard på daværende tidspunkt ikke havde en studerende mappe med fotos og grundlæggende oplysninger og den oprindelige hjemmeside genereret 450 besøgende og 22.000 foto-synspunkter i sin første fire timer online. [23], at den oprindelige hjemmeside spejlet folks fysiske lokalsamfundet med deres virkelige identitet -repræsenterede de centrale aspekter af, hvad der senere blev til Facebook. [24]

"Perhaps Harvard will squelch it for legal reasons without realizing its value as a venture that could possibly be expanded to other schools (maybe even ones with good-looking people...)," Zuckerberg wrote in his personal blog. "Måske Harvard vil slubre det af juridiske grunde, uden at indse sin værdi som et venture, der eventuelt kunne udvides til andre skoler (måske endda dem med gode udseende mennesker ...)," Zuckerberg skrev i sin personlige blog. "But one thing is certain, and it's that I'ma jerk for making this site. Oh well. Someone had to do it eventually..." [ 25 ] The site was quickly forwarded to several campus group list-servers but was shut down a few days later by the Harvard administration. "Men én ting er sikker, og det er at jeg er ryk for at gøre dette site. Oh well. Nogen måtte gøre det i sidste ende ..." [25] I stedet blev hurtigt sendt til flere campus gruppe list-servere, men blev lukket ned et par dage senere ved Harvard administration. Zuckerberg was charged by the administration with breach of security, violating copyrights, and violating individual privacy, and faced expulsion, but ultimately the charges were dropped. [ 26 ] Zuckerberg blev pågrebet af administrationen med brud på sikkerheden, der krænker ophavsrettigheder, og krænke privatlivets fred, og står over for udvisning, men i sidste ende afgifterne blev droppet. [26]

Zuckerberg expanded on this initial project that semester by creating a social study tool ahead of an art history final by uploading 500 Augustan images to a website, with one image per page along with a comment section. [ 24 ] He opened the site up to his classmates and people started sharing their notes. Zuckerberg udvidet på dette første projekt, semester ved at skabe et socialt studie værktøj forud for en kunsthistorisk endelig ved at uploade 500 augustæisk billeder til en hjemmeside, med et billede pr side sammen med en kommentar sektion. [24] Han åbnede stedet op til hans klassekammerater og folk begyndte at dele deres notater. "The professor said it had the best grades of any final he'd ever given. This was my first social hack. With Facebook, I wanted to make something that would make Harvard more open," Zuckerberg said in a TechCrunch interview. "Professoren sagde, at det havde de bedste kvaliteter af en endelig nogensinde, han havde givet. Dette var min første sociale hack. Med Facebook, jeg ønskede at gøre noget, der ville gøre Harvard mere åben," Zuckerberg sagde i et interview TechCrunch.

Thefacebook Thefacebook

Thefacebook on February 12, 2004 Thefacebook den 12 februar 2004 The following semester, Zuckerberg began writing code for a new website in January 2004. Følgende semester, Zuckerberg begyndte at skrive kode til en ny hjemmeside i januar 2004. He was inspired, he said, by an editorial in The Harvard Crimson about the Facemash incident. Han blev inspireret, sagde han, som en leder i The Harvard Crimson om Facemash hændelsen. "It is clear that the technology needed to create a centralized Website is readily available," the paper observed. "Det er klart, at teknologien er nødvendige for at skabe en central hjemmeside er let tilgængelig," papiret observeret. "The benefits are many." [ 20 ] On February 4, 2004, Zuckerberg launched "Thefacebook", originally located at thefacebook.com. [ 27 ] "Everyone's been talking a lot about a universal face book within Harvard," Zuckerberg told The Harvard Crimson. "Fordelene er mange." [20] Den 4. februar 2004, Zuckerberg lancerede "Thefacebook", som oprindeligt placeret på thefacebook.com. [27] "Everyone's talt en masse om en universel ansigt bog i Harvard, siger Zuckerberg The Harvard Crimson. "I think it's kind of silly that it would take the University a couple of years to get around to it. I can do it better than they can, and I can do it in a week." [ 28 ] "When Mark finished the site, he told a couple of friends. And then one of them suggested putting it on the Kirkland House online mailing list, which was, like, three hundred people," according to roommate Dustin Moskovitz . "Jeg synes det er slags fjollet, at det ville tage universitetet et par år at komme rundt til det. Jeg kan gøre det bedre, end de kan, og jeg kan gøre det i en uge." [28] "Da Mark færdig stedet, fortalte han et par venner. Og så en af dem foreslog at sætte det på Kirkland House online postliste, som var, ligesom tre hundrede mennesker, "ifølge værelseskammerat Dustin MOSKOVITZ. "And, once they did that, several dozen people joined, and then they were telling people at the other houses. By the end of the night, we were, like, actively watching the registration process. Within twenty-four hours, we had somewhere between twelve hundred and fifteen hundred registrants." [ 29 ] "Og når de gjorde det, at snesevis af mennesker sluttet, og så fortalte folk på de andre huse. Ved udgangen af natten, var vi ligesom, aktivt se registreringen. Inden for et døgn, vi havde et sted mellem tolv hundrede og femten hundrede registranter. "[29]

Just six days after the site launched, three Harvard seniors, Cameron Winklevoss , Tyler Winklevoss , and Divya Narendra , accused Zuckerberg of intentionally misleading them into believing he would help them build a social network called HarvardConnection.com, while he was instead using their ideas to build a competing product. [ 30 ] Bare seks dage efter site lanceret tre Harvard seniorer, Cameron Winklevoss, Tyler Winklevoss og Divya Narendra, anklaget Zuckerberg for bevidst at vildlede dem til at tro, at han ville hjælpe dem med at opbygge et socialt netværk kaldet HarvardConnection.com, mens han i stedet var at bruge deres ideer at opbygge et konkurrerende produkt. [30]

The three complained to the Harvard Crimson and the newspaper began an investigation. De tre klagede til Harvard Crimson og avisen begyndte en undersøgelse. Zuckerberg used his site, TheFacebook.com, to look up members of the site who identified themselves as members of the Crimson. Zuckerberg brugte sin hjemmeside, TheFacebook.com, at se op medlemmer af webstedet, der identificerede sig selv som medlemmer af Crimson. Then he examined a log of failed logins to see if any of the Crimson members had ever entered an incorrect password into TheFacebook.com. Så han undersøgte en log over mislykkede login-forsøg for at se, om nogen af de Crimson medlemmer nogensinde havde indtastet en forkert adgangskode i TheFacebook.com. If the cases in which they had entered failed logins, Mark tried to use them to access the Crimson members' Harvard email accounts. Hvis de tilfælde, hvor de havde indgået mislykkede login-forsøg, Mark prøvede at bruge dem til at få adgang til Crimson medlemmernes Harvard e-mail-konti. He successfully accessed two of them. [ 30 ] The three later filed a lawsuit against Zuckerberg, later settling. [ 31 ] Han opnået adgang til to af dem. [30] De tre senere indgav en retssag mod Zuckerberg, senere afregning. [31]

Membership was initially restricted to students of Harvard College , and within the first month, more than half the undergraduate population at Harvard was registered on the service. [ 32 ] Eduardo Saverin (business aspects), Dustin Moskovitz (programmer), Andrew McCollum (graphic artist), and Chris Hughes soon joined Zuckerberg to help promote the website. Medlemskab var oprindelig begrænset til studerende på Harvard College, og inden for den første måned, mere end halvdelen af bachelor-befolkning på Harvard blev registreret på tjenesten. [32] Eduardo Saverin (forretningsmæssige aspekter), Dustin MOSKOVITZ (programmør), Andrew McCollum (grafisk kunstner), og Chris Hughes snart forenet Zuckerberg at bidrage til fremme af hjemmesiden. In March 2004, Facebook expanded to Stanford , Columbia , and Yale . [ 33 ] This expansion continued when it opened to all Ivy League and Boston area schools, and gradually most universities in Canada and the United States. [ 34 ] Facebook incorporated in the summer of 2004 and the entrepreneur Sean Parker , who had been informally advising Zuckerberg, became the company's president. [ 35 ] In June 2004, Facebook moved its base of operations to Palo Alto , California. [ 33 ] The company dropped The from its name after purchasing the domain name facebook.com in 2005 for $200,000. [ 36 ] I marts 2004 udvidede Facebook til Stanford, Columbia og Yale. [33] Denne ekspansion fortsatte, da det åbnede for alle Ivy League og Boston området skoler, og efterhånden de fleste universiteter i Canada og USA. [34] Facebook er indarbejdet i den sommeren 2004 og iværksætteren Sean Parker, som havde været uformelt rådgive Zuckerberg, blev selskabets præsident. [35] I juni 2004 flyttede Facebook sin base for operationer til Palo Alto, Californien. [33] Selskabet faldt fra sit navn efter købet af domænenavnet facebook.com i 2005 til $ 200.000. [36]

Facebook launched a high school version in September 2005, which Zuckerberg called the next logical step. [ 37 ] At that time, high school networks required an invitation to join. [ 38 ] Facebook later expanded membership eligibility to employees of several companies, including Apple Inc. and Microsoft . [ 39 ] Facebook was then opened on September 26, 2006 to everyone of ages 13 and older with a valid e-mail address . [ 40 ] [ 41 ] In October 2008, Facebook announced that it was to set up its international headquarters in Dublin, Ireland. [ 42 ] Facebook lancerede en high school udgave i september 2005, som Zuckerberg kaldte det næste logiske skridt. [37] På den tid, der kræves high school-net om en invitation. [38] Facebook senere udvidede medlemskab berettigelse til medarbejdere i flere selskaber, heriblandt Apple Inc. og Microsoft. [39] Facebook blev derefter åbnet den 26. september 2006 til alle i alderen 13 år og derover med en gyldig e-mail-adresse. [40] [41] I oktober 2008 meddelte Facebook, at det var at etablere sit internationale hovedkvarter i Dublin, Irland. [42]

Financials Regnskaber

Entrance to Facebook's current headquarters in the Stanford Research Park , Palo Alto, California Indgang til Facebook's nuværende hovedkvarter i Stanford Research Park, Palo Alto, Californien

Another view of Facebook's current headquarters Anden opfattelse af Facebook's nuværende hovedkvarter Facebook received its first investment of US$ 500,000 in June 2004 from PayPal co-founder Peter Thiel . [ 43 ] This was followed a year later by $12.7 million in venture capital from Accel Partners , and then $27.5 million more from Greylock Partners. [ 43 ] [ 44 ] A leaked cash flow statement showed that during the 2005 fiscal year , Facebook had a net loss of $3.63 million. [ 45 ] Facebook fik sin første investering på US $ 500.000 i juni 2004 fra PayPal medstifter Peter Thiel. [43] Dette blev fulgt op året efter med 12,7 millioner dollar i venturekapital fra Accel Partners, og then $ 27.5 millioner mere fra Greylock Partners. [43 ] [44] En lækket pengestrømsopgørelse viste, at i 2005-regnskabsåret, Facebook havde et nettotab på 3,63 millioner dollars. [45]

With the sale of social networking website MySpace to News Corp on July 19, 2005, rumors surfaced about the possible sale of Facebook to a larger media company. [ 46 ] Zuckerberg had already said he did not want to sell the company, and denied rumors to the contrary. [ 47 ] On March 28, 2006, BusinessWeek reported that a potential acquisition of Facebook was under negotiation. Med salget af sociale netværk website MySpace for News Corp den 19. juli 2005, dukkede rygter om et eventuelt salg af Facebook til en større medievirksomhed. [46] Zuckerberg havde allerede sagt, at han ikke ønskede at sælge virksomheden, og benægtet rygter det modsatte. [47] Den 28. marts 2006, BusinessWeek rapporterede, at en potentiel overtagelse af Facebook var under forhandling. Facebook reportedly declined an offer of $750 million from an unknown bidder, and it was rumored the asking price rose as high as $2 billion. [ 48 ] Facebook angiveligt afvist et tilbud på 750 millioner dollars fra en ukendt tilbudsgiver, og det gik rygter om at spørge prisen steg så højt som $ 2 milliarder. [48]

In September 2006, serious talks between Facebook and Yahoo! took place concerning acquisition of Facebook, with prices reaching as high as $1 billion. [ 49 ] Thiel, by then a board member of Facebook, indicated that Facebook's internal valuation was around $8 billion based on their projected revenues of $1 billion by 2015, comparable to Viacom's MTV brand, a company with a shared target demographic audience. [ 50 ] I september 2006, alvorlige samtaler mellem Facebook og Yahoo! Fandt sted om erhvervelse af Facebook, med priser nå så højt som 1 mia. [49] Thiel, på det tidspunkt medlem af bestyrelsen for Facebook, oplyste, at Facebook's interne vurdering var omkring 8 milliarder $ baseret om deres forventede indtægter på 1 milliard dollar i 2015, svarende til Viacom's MTV mærke, et selskab med et fælles mål demografiske publikum. [50]

On July 17, 2007, Zuckerberg said that selling Facebook was unlikely because he wanted to keep it independent, saying "We're not really looking to sell the company... We're not looking to IPO anytime soon. It's just not the core focus of the company." [ 51 ] Den 17. juli 2007, sagde Zuckerberg, at salg af Facebook ikke var sandsynligt, fordi han ønskede at beholde den uafhængige, siger "Vi er ikke rigtig ønsker at sælge virksomheden ... Vi er ikke ude at IPO helst snart. Det er bare ikke den centrale fokus for virksomheden. "[51]

In September 2007, Microsoft approached Facebook, proposing an investment in return for a 5% stake in the company, offering an estimated $300–500 million. [ 52 ] That month, other companies, including Google , expressed interest in buying a portion of Facebook. [ 53 ] I september 2007 henvendte Microsoft Facebook, foreslå en investering til gengæld for en 5% af aktierne i det selskab, der tilbyder en anslået $ 300-500 millioner. [52] Den måned, andre virksomheder, herunder Google, udtrykt interesse i at købe en del af Facebook . [53]

On October 24, 2007, Microsoft announced that it had purchased a 1.6% share of Facebook for $240 million, giving Facebook a total implied value of around $15 billion. [ 54 ] However, Microsoft bought preferred stock that carried special rights, such as "liquidation preferences" that meant Microsoft would get paid before common stockholders if the company is sold. Den 24. oktober 2007 meddelte Microsoft, at selskabet havde købt en 1,6% andel af Facebook for 240 millioner dollars, giver Facebook en samlet implicitte værdi af omkring $ 15 mia. [54] Men Microsoft købte foretrukne materiel, der transporteres særlige rettigheder, såsom " afvikling præferencer ", som betød, Microsoft ville blive betalt inden den fælles aktionærer, hvis selskabet er solgt. Microsoft's purchase also included rights to place international ads on Facebook. [ 55 ] Microsofts køb også rettigheder til at placere internationale annoncer på Facebook. [55]

In November 2007, Hong Kong billionaire Li Ka-shing invested $60 million in Facebook. [ 56 ] I november 2007, Hong Kong milliardæren Li Ka-shing investeret 60 millioner dollar i Facebook. [56]

In August 2008, BusinessWeek reported that private sales by employees, as well as purchases by venture capital firms, had and were being done at share prices that put the company's total valuation at between $3.75 billion and $5 billion. [ 55 ] I august 2008 rapporterede BusinessWeek, at private salg af medarbejderne, samt indkøb af venturekapitalselskaber, var og blev udfærdiget i aktiekurserne at sætte virksomhedens samlede værdiansættelse på mellem $ 3.75 milliarder og 5 milliarder dollar. [55]

In October 2008, Zuckerberg said "I don't think social networks can be monetized in the same way that search did... In three years from now we have to figure out what the optimum model is. But that is not our primary focus today." [ 57 ] I oktober 2008 sagde Zuckerberg "Jeg tror ikke, at de sociale netværk kan tjene penge på på samme måde som søgning fandt ... I tre år fra nu er vi nødt til at finde ud af, hvad den optimale model. Men det er ikke vores primære fokus i dag. "[57]

In August 2009, Facebook acquired social media real-time news aggregator FriendFeed , [ 58 ] a startup created by the former Google employee and Gmail 's first engineer Paul Buchheit who, while at Google, coined the phrase " Don't be evil ". [ 59 ] [ 60 ] [ 61 ] I august 2009 erhvervede Facebook sociale medier i realtid nyhedsindsamler FriendFeed, [58] en start skabt af den tidligere Google-ansatte og Gmail 's første ingeniør Paul Buchheit der, mens Google, opfandt udtrykket "Don't be evil" . [59] [60] [61]

In September 2009, Facebook claimed that it had turned cash flow positive for the first time. [ 62 ] I september 2009, hævdede Facebook, at det havde vendt likviditet positiv for første gang. [62]

In February 2010, Facebook acquired Malaysian contact-importing startup Octazen Solutions. [ 63 ] I februar 2010 erhvervede Facebook malaysiske kontakt-importerende start Octazen Solutions. [63]

Website Website

Facebook's homepage features a login form on the top right for existing users and a registration form directly underneath for new visitors. Facebook's hjemmeside har et login-formular øverst til højre for eksisterende brugere og en tilmeldingsblanket direkte nedenunder for nye besøgende. Users can create profiles with photos, lists of personal interests, contact information and other personal information. Brugere kan oprette profiler med billeder, lister over personlige interesser, kontaktoplysninger og andre personlige oplysninger. Communicating with friends and other users can be done through private or public messages or a chat feature. Kommunikere med venner og andre brugere kan ske gennem private eller offentlige beskeder eller en chat feature. Users can also create and join interest and fan groups, some of which are maintained by organizations as a means of advertising. [ 64 ] To combat privacy concerns, Facebook enables users to choose their own privacy settings and choose who can see what parts of their profile. [ 65 ] Brugerne kan også oprette og slutte sig interesse og fan grupper, hvoraf nogle er vedligeholdt af organisationer som et middel til reklame. [64] For at bekæmpe privatlivets fred, Facebook giver brugerne mulighed for at vælge deres egen personlige indstillinger og vælge, hvem der kan se, hvilke dele af deres profil. [65]

The website is free to users and generates revenue from advertising, such as banner ads . [ 66 ] By default, the viewing of detailed profile data is restricted to users from the same network and "reasonable community limitations". [ 67 ] Hjemmesiden er gratis for brugerne, og genererer indtægter fra reklamer, som bannerreklamer. [66] Som standard, er visning af detaljerede profil data er begrænset til brugere fra samme netværk og "rimelige samfund begrænsninger". [67]

Microsoft is Facebook's exclusive partner for serving banner advertising , [ 68 ] and as such Facebook only serves advertisements that exist in Microsoft's advertisement inventory . Microsoft er Facebook's eksklusive partner til servering af bannerreklamer, [68], og som sådan Facebook kun tjener reklamer, der findes i Microsofts reklame opgørelse. According to comScore , an internet marketing research company, Facebook collects as much data from its visitors as Google and Microsoft, but considerably less than Yahoo! . [ 69 ] Ifølge comScore, en internet marketing research firma, Facebook indsamler så mange data fra sine besøgende, som Google og Microsoft, men betydeligt mindre end Yahoo!. [69]

Interface evolution Interface evolution
Profile shown on Thefacebook in 2004. Profil vist på Thefacebook i 2004.
Facebook profile shown in 2006. Facebook profil vist i 2006.
Facebook profile shown in 2007. Facebook profil vist i 2007.
Facebook Lite shown in 2009. Facebook Lite vist i 2009.

Facebook fan page of Wikipedia shown in 2010. Facebook fan side på Wikipedia vist i 2010.
New Facebook homepage released in February 2010. Ny Facebook hjemmeside frigivet i februar 2010.

Facebook Lite Facebook Lite
In August 2009, Facebook announced the rollout of a " lite " version of the site, optimized for users on slower or intermittent Internet connections. I august 2009 meddelte Facebook udbredelsen af en "light" version af hjemmesiden, der er optimeret til brugere på langsomme eller intermitterende internetforbindelser. Facebook Lite offered fewer services, excluded most third-party applications and required less bandwidth. [ 70 ] A beta version of the slimmed-down interface was released first to invited testers, [ 71 ] before a broader rollout across users in the USA, Canada, and India. [ 70 ] Facebook Lite tilbydes færre ydelser, udelukkede de fleste tredjeparts applikationer, og der kræves mindre båndbredde. [70] En beta version af den slanket interface blev udgivet første inviterede testere, [71] inden for en bredere udrulning på tværs af brugere i USA, Canada , og Indien. [70]

Features Funktioner
Main article: Facebook features Uddybende artikel: Facebook funktioner
The media often compares Facebook to MySpace , but one significant difference between the two websites is the level of customization. [ 72 ] MySpace allows users to decorate their profiles using HTML and Cascading Style Sheets (CSS), while Facebook only allows plain text . [ 73 ] Medierne ofte sammenligner Facebook til MySpace, men en væsentlig forskel mellem de to websteder er det niveau af tilpasning. [72] MySpace giver brugerne mulighed for at udsmykke deres profiler ved hjælp af HTML og Cascading Style Sheets (CSS), mens Facebook tillader kun almindelig tekst. [ 73]

Facebook has a number of features with which users may interact. Facebook har en række funktioner, som brugerne kan interagere. They include the Wall , a space on every user's profile page that allows friends to post messages for the user to see; [ 74 ] Pokes , which allows users to send a virtual "poke" to each other (a notification then tells a user that they have been poked); [ 75 ] Photos , where users can upload albums and photos; [ 76 ] and Status , which allows users to inform their friends of their whereabouts and actions. [ 77 ] Depending on privacy settings, anyone who can see a user's profile can also view that user's Wall. De omfatter Wall, en plads på hver brugers profil side, hvor venner til at skrive indlæg for brugeren at se, [74] Pokes, der giver brugerne mulighed for at sende et virtuelt "poke" til hinanden (en anmeldelse, så fortæller en bruger, de er blevet stukket) [75] Billeder, hvor brugerne kan uploade albummer og fotos; [76] og status, som giver brugerne mulighed for at informere deres venner om deres opholdssted og aktioner. [77] Afhængigt af personlige indstillinger, alle, der kan se en brugers profil kan også se, at brugerens Wall. In July 2007, Facebook began allowing users to post attachments to the Wall, whereas the Wall was previously limited to textual content only. [ 74 ] I juli 2007 begyndte Facebook giver brugerne mulighed for at vedhæfte filer til muren, mens Wall tidligere var begrænset til tekstindhold alene. [74]

Over time, Facebook has added features to its website. Over tid har Facebook tilføjet funktioner til sin hjemmeside. On September 6, 2006, a News Feed was announced, which appears on every user's homepage and highlights information including profile changes, upcoming events, and birthdays of the user's friends. [ 78 ] This has enabled spammers and other users to manipulate these features by creating illegitimate events or posting fake birthdays to attract attention to their profile or cause. [ 79 ] Initially, the News Feed caused dissatisfaction among Facebook users; some complained it was too cluttered and full of undesired information, while others were concerned it made it too easy for other people to track down individual activities (such as changes in relationship status, events, and conversations with other users). [ 80 ] In response to this dissatisfaction, Zuckerberg issued an apology for the site's failure to include appropriate customizable privacy features. Den 6. september 2006 en News Feed blev annonceret, som vises på hver brugers hjemmeside og højdepunkter oplysninger, herunder profil ændringer, kommende begivenheder og fødselsdage af brugerens venner. [78] Dette har gjort det muligt spammere og andre brugere at manipulere disse funktioner ved skabe ulovlige arrangementer eller udstationering falske fødselsdage for at tiltrække opmærksomhed til deres profil eller årsag. [79] I første omgang forårsagede News Feed utilfredshed blandt Facebook-brugere, og nogle klagede over det var for rodet og fuld af uønskede oplysninger, mens andre var bekymret det gjorde det også nemt for andre folk at opspore de enkelte aktiviteter (såsom ændringer i forholdet status, begivenheder og samtaler med andre brugere). [80] Som svar på denne utilfredshed, der er udstedt Zuckerberg en undskyldning til det websted, har undladt at medtage passende tilpasses privacy-funktioner. Since then, users have been able to control what types of information are shared automatically with friends. Siden da har brugerne været i stand til at kontrollere, hvilke typer af oplysninger, der deles automatisk med venner. Users are now able to prevent friends from seeing updates about certain types of activities, including profile changes, Wall posts, and newly added friends. [ 81 ] On February 23, 2010, Facebook was granted US patent 7669123 on certain aspects of their News Feed. Brugerne er nu i stand til at forhindre venner fra at se opdateringer om visse typer af aktiviteter, herunder profil ændringer, Wall stillinger, og nyligt tilføjede venner. [81] Den 23. februar 2010, Facebook fik amerikansk patent 7.669.123 om visse aspekter af deres News Feed . The patent covers News Feeds where links are provided so that one user can participate in the same activity of another user. [ 82 ] This patent is controversial in that it appears to cover all types of News Feeds. Patentet dækker Nyhedsfeeds hvor links er fastsat således, at en bruger kan deltage i den samme virksomhed i en anden bruger. [82] Dette patent er kontroversielt i, at det ser ud til at dække alle former for Nyhedsklip.

One of the most popular applications on Facebook is the Photos application, where users can upload albums and photos. [ 83 ] Facebook allows users to upload an unlimited number of photos, compared with other image hosting services such as Photobucket and Flickr , which apply limits to the number of photos that a user is allowed to upload. En af de mest populære applikationer på Facebook er Billeder ansøgning, hvor brugerne kan uploade albummer og fotos. [83] Facebook giver brugerne mulighed for at uploade et ubegrænset antal billeder, sammenlignet med andre image-hosting-tjenester som f.eks Photobucket og Flickr, som gælder grænser til antallet af billeder, som en bruger har tilladelse til at uploade. During the first years, Facebook users were limited to 60 photos per album. I de første år blev Facebook-brugere begrænset til 60 billeder per album. As of May 2009, this limit has been increased to 200 photos per album. [ 84 ] [ 85 ] [ 86 ] [ 87 ] Privacy settings can be set for individual albums, limiting the groups of users that can see an album. Pr. maj 2009 er denne grænse blevet forhøjet til 200 billeder per album. [84] [85] [86] [87] Anonymitet kan indstilles til de enkelte albums, der begrænser de grupper af brugere, der kan se et album. For example, the privacy of an album can be set so that only the user's friends can see the album, while the privacy of another album can be set so that all Facebook users can see it. For eksempel kan privatlivets fred for et album indstilles således, at brugeren kun venner kan se albummet, mens privatliv andet album kan indstilles, således at alle Facebook-brugere kan se det. Another feature of the Photos application is the ability to " tag ", or label users in a photo. En anden funktion i Billeder ansøgningen er evnen til at "tag", eller etiket brugere i et foto. For instance, if a photo contains a user's friend, then the user can tag the friend in the photo. For eksempel, et billede, hvis det indeholder en brugers ven, så brugeren kan mærke ven i billedet. This sends a notification to the friend that they have been tagged, and provides them a link to see the photo. [ 88 ] Det sender en anmeldelse til den ven, at de er blevet mærket, og giver dem et link for at se billedet. [88]

Facebook Notes was introduced on August 22, 2006, a blogging feature that allowed tags and embeddable images. Facebook Noter blev indført den 22. august 2006 en blogging-funktion, der er tilladt tags og indlejres billeder. Users were later able to import blogs from Xanga , LiveJournal , Blogger , and other blogging services. [ 40 ] During the week of April 7, 2008, Facebook released a Comet -based [ 89 ] instant messaging application called "Chat" to several networks, [ 90 ] which allows users to communicate with friends and is similar in functionality to desktop-based instant messengers . Brugere var senere i stand til at importere blogs fra Xanga, LiveJournal, Blogger, og andre blogging-tjenester. [40] I løbet af ugen April 7, 2008, udgivet Facebook en komet-baseret [89] instant messaging kaldet ansøgning "Chat" til flere netværk , [90], som giver brugerne mulighed for at kommunikere med venner og svarer i funktionalitet til desktop-baseret instant messengers.

Facebook launched Gifts on February 8, 2007, which allows users to send virtual gifts to their friends that appear on the recipient's profile. Facebook lancerede Gaver den 8. februar 2007, som tillader brugere at sende virtuelle gaver til deres venner, som vises på modtagerens profil. Gifts cost $1.00 each to purchase, and a personalized message can be attached to each gift. [ 91 ] [ 92 ] On May 14, 2007, Facebook launched Marketplace , which lets users post free classified ads. [ 93 ] Marketplace has been compared to Craigslist by CNET , which points out that the major difference between the two is that listings posted by a user on Marketplace are only seen by users that are in the same network as that user, whereas listings posted on Craigslist can be seen by anyone. [ 94 ] Gaver koste 1,00 dollars hver for at købe, og en personlig besked kan knyttes til hver gave. [91] [92] Den 14. maj 2007, Facebook lancerede Marketplace, som lader brugere post gratis rubrikannoncer. [93] Marketplace er blevet sammenlignet med Craigslist med CNET, som påpeger, at den største forskel mellem de to er, at forhandlere indsendt af en bruger på Marketplace er kun ses af brugere, der i det samme netværk som den pågældende bruger, mens forhandlere sendt oven på Craigslist kan ses af alle. [ 94]

On July 20, 2008, Facebook introduced "Facebook Beta", a significant redesign of its user interface on selected networks. Den 20. juli 2008, indført Facebook "Facebook Beta", en betydelig omstrukturering af sin brugergrænseflade på udvalgte netværk. The Mini-Feed and Wall were consolidated, profiles were separated into tabbed sections, and an effort was made to create a "cleaner" look. [ 95 ] After initially giving users a choice to switch, Facebook began migrating all users to the new version beginning in September 2008. [ 96 ] Mini-Feed og Wall blev konsolideret, profiler blev opdelt i faneafsnittene, og en indsats blev gjort for at skabe et "renere" look. [95] Efter først at give brugerne kan vælge at skifte, begyndte Facebook migrere alle brugere til den nye version begynder i september 2008. [96]

On December 11, 2008, it was announced that Facebook is testing out a new simpler signup process. [ 97 ] On June 13, 2009, Facebook introduced a "Usernames" feature, whereby pages can be linked with simpler URLs such as http://www.facebook.com/facebook as opposed to http://www.facebook.com/profile.php?id=20531316728 . [ 98 ] Den 11. december 2008, blev det meddelt, at Facebook er afprøvning af en ny enklere tilmeldingen. [97] Den 13. juni 2009, Facebook indført en "Brugernavne" indslag, hvor siderne kan være forbundet med enklere webadresser, som f.eks http://www.facebook.com/facebook i modsætning til http://www.facebook.com/profile.php?id=20531316728 [98]

Platform Platform

Facebook mobile graphical user interface Facebook Mobile grafisk brugergrænseflade

Facebook's former headquarters in downtown Palo Alto, California Facebook's tidligere hovedkvarter i downtown Palo Alto, Californien Facebook launched the Facebook Platform on May 24, 2007, providing a framework for software developers to create applications that interact with core Facebook features. [ 99 ] [ 100 ] A markup language called Facebook Markup Language was introduced simultaneously; it is used to customize the "look and feel" of applications that developers create. Facebook lancerede Facebook Platform den 24. maj 2007, giver en ramme for software-udviklere at skabe applikationer, der interagerer med kerne Facebook funktioner. [99] [100] Et kodesprog kaldet Facebook Markup Language blev indført samtidig, det er brugt til at tilpasse "look and feel" af ansøgninger, at udviklere skabe. Using the Platform, Facebook launched several new applications, [ 99 ] [ 100 ] including Gifts, allowing users to send virtual gifts to each other, Marketplace , allowing users to post free classified ads, Events , giving users a method of informing their friends about upcoming events, and Video , letting users share homemade videos with one another. [ 101 ] [ 102 ] Brug af platformen, Facebook lanceret en række nye applikationer, [99] [100] herunder gaver, så brugerne kan sende virtuelle gaver til hinanden, Marketplace, der giver brugerne mulighed for at sende gratis rubrikannoncer, events, der giver brugerne en metode til at informere deres venner om kommende arrangementer, og video, og lader brugere dele hjemmelavede videoer med hinanden. [101] [102]

Applications that have been created on the Platform include chess , which both allow users to play games with their friends. [ 103 ] In such games, a user's moves are saved on the website, allowing the next move to be made at any time rather than immediately after the previous move. [ 104 ] Ansøgninger, der er blevet oprettet på platformen er skak, som både giver brugerne mulighed for at spille spil med deres venner. [103] I dette spil er en brugers flytter gemt på hjemmesiden, så det næste skridt, der skal foretages på ethvert tidspunkt, end umiddelbart efter den foregående flytte. [104]

By November 3, 2007, seven thousand applications had been developed on the Facebook Platform, with another hundred created every day. [ 105 ] By the second annual f8 developers conference on July 23, 2008, the number of applications had grown to 33,000, [ 106 ] and the number of registered developers had exceeded 400,000. [ 107 ] Ved udgangen af november 3, 2007, syv tusind ansøgninger var blevet udviklet på Facebook-platformen, med en anden hundred skabt hver dag. [105] Ved det andet årlige F8 Developers Conference den 23. juli 2008, var antallet af ansøgninger steget til 33.000, [ 106], og antallet af registrerede udviklere havde oversteget 400.000. [107]

Within a few months of launching the Facebook Platform, issues arose regarding "application spam ", which involves Facebook applications "spamming" users to request it be installed. [ 108 ] Inden for et par måneder efter lanceringen af Facebook-platformen, blev der rejst spørgsmål om "ansøgning spam", som indebærer Facebook applikationer "spam" brugere til at anmode om det skal installeres. [108]

Facebook Connect was announced for the Xbox 360 and Nintendo DSi on June 1 at E3. [ 109 ] On February 2, 2010, Facebook announce the release of HipHop as an opensource project. Facebook Connect blev annonceret til Xbox 360 og Nintendo DSi den 1. juni på E3. [109] Den 2. februar 2010, Facebook annoncere frigivelsen af HipHop som et opensource projekt.

Facebook on smartphones Facebook på smartphones
Many new smartphones offer access to the Facebook services either through their web-browsers or applications. Mange nye smartphones giver adgang til Facebook tjenester, enten via deres web-browsere eller applikationer. The Facebook iPhone app was launched August 2007 and as of July 2008 over 1.5 million people use it regularly. [ 110 ] A free application for the iPhone OS named "Facebook for iPhone" was launched July 2008. [ 110 ] Version 2.0 of this app was released in September 2008 and featured improved services such as being able to respond to friend requests and notifications. [ 111 ] Version 3.0 was released in August 2009 and added features such as events, and uploading video with a iPhone 3GS . [ 112 ] Facebook iPhone app blev påbegyndt i august 2007 og som fra juli 2008 over 1,5 millioner mennesker bruger det regelmæssigt. [110] Et gratis program til iPhone OS navnet "Facebook for iPhone" blev lanceret juli 2008. [110] Version 2.0 af denne app blev udgivet i september 2008 og fremhævede forbedrede tjenester såsom at være i stand til at reagere på anmodninger om venskab og anmeldelser. [111] Version 3.0 blev udgivet i august 2009 og tilføjet funktioner såsom arrangementer, og uploade video med en iPhone 3GS. [112]

Nokia offers a Facebook app on its Ovi Store for Nokia S60 devices such as the N97 and contains most of the functionality of the full website. [ 113 ] Nokia tilbyder en Facebook app på dens Ovi Store til Nokia S60-enheder såsom N97 og indeholder de fleste af funktionaliteten af hele hjemmesiden. [113]

Google's Android 2.0 OS automatically includes an official Facebook app. Googles Android 2,0 OS automatisk omfatter en officiel Facebook app. The first device to use this is the Motorola Droid . Den første enhed til at bruge dette er Motorola Droid. The app has options to sync Facebook friends with contacts, which adds profile pictures and status updates to the contacts list. RIM also offers a Facebook application for the BlackBerry . App har muligheder for at synkronisere Facebook-venner med kontakter, som tilføjer profilbilleder og status opdateringer til listen over kontakter. RIM tilbyder også en Facebook applikation for BlackBerry. It includes a range of functions, including an ability to integrate Facebook events into the BlackBerry calendar, and using Facebook profile pictures for Caller ID. [ 114 ] Det indeholder en række funktioner, herunder en evne til at integrere Facebook begivenheder i BlackBerry kalender, og bruge Facebook profil billeder til Caller ID. [114]

Server infrastructure Server-infrastruktur
At QCon San Francisco 2008, [ 115 ] Director of Engineering Aditya Agarwal indicated that the front-end servers are running a PHP LAMP stack with the addition of Memcache , and the back-end services are written in a variety of languages including C++ , Java , Python and Erlang . På QCon San Francisco 2008, [115] Director of Engineering Aditya Agarwal tyder på, at front-end-servere, der kører en PHP LAMP stak med tilsætning af Memcache, og back-end-tjenester er skrevet på en række sprog, herunder C + +, Java , Python og Erlang. Other components of the Facebook infrastructure (which have been released as open source projects) include Scribe , Thrift and Cassandra , as well as existing open-source components such as ODS . Andre dele af Facebook infrastruktur (som er blevet frigivet som open source-projekter) omfatter Scribe, spareforeninger og Cassandra, samt eksisterende open source-komponenter, såsom ODS.

In January 2010, Facebook confirmed it is building the company's first custom data center in Prineville, Oregon. [ 116 ] When completed in June 2011, the 147,000-square-foot (13,700 m2) building will occupy 30 acres (12 ha) of the 124-acre (50 ha) site they purchased, and will house 35 employees. [ 117 ] [ 118 ] I januar 2010, bekræftede Facebook er det at opbygge selskabets første brugerdefinerede data center i Prineville, Oregon. [116] Når det er gennemført i juni 2011, den 147.000 kvadratmeter (13.700 m2) bygning vil besætte 30 acres (12 ha) af 124-acre (50 ha) site de har købt, og skal huse 35 medarbejdere. [117] [118]

Downtime and outages Nedetid og udfald
Facebook has had a number of outages and downtime large enough to draw some media attention. Facebook har haft en række afbrydelser og nedetid store nok til at drage nogle mediernes opmærksomhed. A 2007 outage resulted in a security hole that enabled some users to read other users' personal mail. [ 119 ] In 2008, the site was inaccessible for about a day, from many locations in many countries. [ 120 ] In spite of these occurrences, a report issued by Pingdom found that Facebook had less downtime in 2008 than most social networking websites. [ 121 ] On September 16, 2009, Facebook started having major problems with loading when people signed in. On September 18, 2009, Facebook went down for the second time in 2009, the first time being when a group of hackers were deliberately trying to drown out a political speaker who had social networking problems from continuously speaking against the Iranian election results. [ citation needed ] In October 2009, an unspecified number of Facebook users were unable to access their accounts for over three weeks. [ 122 ] [ 123 ] [ 124 ] [ 125 ] [ 126 ] A 2007 udfald resulterede i et sikkerheds hul som gjorde nogle brugere til at læse andre brugeres personlige mail. [119] I 2008, stedet var utilgængelige for omkring en dag, fra mange steder i mange lande. [120] På trods af disse hændelser , en rapport fra Pingdom konstateret, at Facebook var mindre nedetid i 2008 end de fleste social networking websites. [121] den 16. september 2009, Facebook begyndt at have store problemer med læsning, når folk logget ind Den 18. september 2009, Facebook gik ned for anden gang i 2009, og første gang, da en gruppe hackere var bevidst prøver at overdøve en politisk taler, som havde sociale netværk problemer, som hele tiden taler imod de iranske valgresultaterne. [redigér] I oktober 2009, et ukendt antal af Facebook-brugere kunne ikke få adgang til deres konti for over tre uger. [122] [123] [124] [125] [126]

URL shortener URL Shortener
On December 14, 2009 Facebook has launched its own URL shortener based on FB.me domain name. [ 127 ] From that point on, all links based on facebook.com can be accessed under fb.me, which is seven characters shorter. Den December 14, 2009 Facebook har lanceret sin egen webadresse Shortener baseret på FB.me domænenavn. [127] Fra det punkt, alle forbindelser er baseret på facebook.com kan tilgås under fb.me, hvilket er syv tegn kortere.

Effect on politics Effekt på politik
Facebook's effect on the American political system became clear in January of 2008, shortly before the New Hampshire Primary , when Facebook teamed up with ABC and Saint Anselm College to allow users to give live feedback about the "back to back" January 5 Republican and Democratic debates. [ 128 ] [ 129 ] [ 130 ] Charles Gibson moderated both debates, held at the Dana Center for the Humanities at Saint Anselm College . Facebook's effekt på det amerikanske politiske system blev klart i januar 2008, kort før New Hampshire Primary, når Facebook allieret sig med ABC og Saint Anselm College at give brugerne mulighed for at give levende feedback om "back to back" January 5 republikanske og demokratiske debatter. [128] [129] [130] Charles Gibson modereret begge debatter, der blev afholdt i Dana Center for humaniora på Saint Anselm College. Facebook users took part in debate groups organized around specific topics, register to vote, and message questions. [ 131 ] Over 1,000,000 people installed the Facebook application 'US politics' in order to take part, and the application measured users' responses to specific comments made by the debating candidates. [ 132 ] This debate showed the broader community what many what young students had already experienced: that Facebook was an extremely popular and powerful new way to interact and voice opinions. Facebook-brugere deltog i debatten grupper organiseret omkring specifikke emner, register til at stemme, og besked spørgsmål. [131] Over 1.000.000 mennesker installeret Facebook applikation 'amerikansk politik "for at deltage, og ansøgningen måle brugernes reaktioner på specifikke bemærkninger fra diskuterer kandidater. [132] Denne debat viste det bredere samfund, hvad mange af, hvad unge studerende allerede havde oplevet: at Facebook er blevet en meget populær og kraftfuld ny måde at interagere og stemme udtalelser. An article written by Michelle Sullivan of Uwire.com illustrates how the "facebook effect" has affected youth voting rates, support and general involvement in the 2008 election. [ 133 ] En artikel skrevet af Michelle Sullivan af Uwire.com illustrerer, hvordan "facebook-effekten" har ramt unge stemme priser, støtte og generel deltagelse i valget i 2008. [133]

Reception Modtagelse
According to comScore , Facebook is the leading social networking site based on monthly unique visitors, having overtaken main competitor MySpace in April 2008. [ 134 ] ComScore reports that Facebook attracted 132.1 million unique visitors in June 2008, compared to MySpace, which attracted 117.6 million. [ 135 ] Ifølge comScore, Facebook er den førende social networking site baseret på månedlige unikke besøgende, der har overhalet største konkurrent MySpace i april 2008. [134] ComScore rapporter om, at Facebook tiltrak 132.1 millioner unikke besøgende i juni 2008, i forhold til MySpace, der tiltrak 117.6 million . [135]

According to Alexa , the website's ranking among all websites increased from 60th to 7th in worldwide traffic, from September 2006 to September 2007, and is currently 2nd. [ 136 ] Quantcast ranks the website 4th in the US in traffic, [ 137 ] and Compete.com ranks it 2nd in the US [ 138 ] The website is the most popular for uploading photos, with 14 million uploaded daily. [ 139 ] Ifølge Alexa, hjemmesiden placering blandt alle websteder steget fra 60:e til 7. i trafik fra hele verden, fra september 2006 til september 2007, og er i øjeblikket 2nd. [136] Sæt rangerer hjemmesiden 4:e i USA i trafikken, [137] og Compete . com rangerer det 2:e i USA [138] Webstedet er det mest populære for at uploade billeder, med 14 millioner uploades dagligt. [139]

Facebook is the most popular social networking site in several English-speaking countries , including Canada, [ 140 ] the United Kingdom, [ 141 ] and the United States . [ 142 ] [ 143 ] [ 144 ] [ 145 ] The website has won awards such as placement into the "Top 100 Classic Websites" by PC Magazine in 2007, [ 146 ] and winning the "People's Voice Award" from the Webby Awards in 2008. [ 147 ] In a 2006 study conducted by Student Monitor, a New Jersey -based company specializing in research concerning the college student market, Facebook was named the second most popular thing among undergraduates, tied with beer and only ranked lower than the iPod . [ 148 ] Facebook er det mest populære sociale netværksside i flere engelsktalende lande, herunder Canada, [140] Det Forenede Kongerige, [141] og i USA. [142] [143] [144] [145] Webstedet har vundet priser såsom placering i den "Top 100 Classic Websites" af PC Magazine i 2007, [146] og vinde "People's Voice Award" fra Webby Awards i 2008. [147] I en 2006 undersøgelse foretaget af Studerende Monitor, en New Jersey -baserede selskab har specialiseret sig i forskning vedrørende de universitetsstuderende markedet, Facebook blev navngivet den næstmest populære ting blandt studerende, bundet med øl og kun rangeret lavere end iPod. [148]

By 2005, the use of Facebook had already become so ubiquitous that the generic verb "facebooking" had come into use to describe the process of browsing others' profiles or updating one's own. [ 149 ] I 2005 var brugen af Facebook allerede blevet så udbredt, at den generiske verbet "facebooking" var kommet i brug til at beskrive processen med at gennemse andres profiler eller opdatere ens egen. [149]

In 2008, Collins English Dictionary declared "Facebook" as their new Word of the Year. [ 150 ] In December 2009, the New Oxford American Dictionary declared their word of the year to be the verb "unfriend": I 2008 erklærede Collins English Dictionary "Facebook", som deres nye Word of the Year. [150] I december 2009 erklærede den New Oxford American Dictionary deres ord om året for at være verbet "unfriend":

unfriend – verb – To remove someone as a 'friend' on a social networking site such as Facebook. unfriend - verbum - at fjerne en person som en "ven" om en social networking site som Facebook. As in, “I decided to unfriend my roommate on Facebook after we had a fight.” Som i "Jeg besluttede at unfriend min værelseskammerat på Facebook, efter at vi havde en kamp."

Use by courts Brug af domstolene
In December 2008, the Supreme Court of the Australian Capital Territory ruled that Facebook is a valid protocol to serve court notices to defendants. I december 2008 fastslog, at Højesteret i Australian Capital Territory, at Facebook er en gyldig protokol til at tjene ret meddelelser til tiltalte. It is believed to be the world's first legal judgement that defines a summons posted on Facebook as legally binding. [ 151 ] Det menes at være verdens første juridiske dom, der definerer en tilsigelse lagt ud på Facebook som juridisk bindende. [151]

In March 2009, the New Zealand High Court associate justice David Glendall allowed for the serving of legal papers on Craig Axe by the company Axe Market Garden via Facebook. [ 152 ]

Criticism Kritik
Main article: Criticism of Facebook
Lamebook
In April 2009, two Austin graphic designers created Lamebook , a blog where Facebook users can submit humorous entries from the social networking site. The site averages about 800,000 hits per day. [ 153 ]

Controversy Kontrovers
uSocial
In November 2009, Facebook sent social media marketing company uSocial a cease and desist notice regarding the sale of fans and friends on the site. [ 154 ] While uSocial claimed that they were not conducting any illegal activity, [ 155 ] they did remove the friend-selling service from their website. [ 156 ] However, they still continue to sell fans for Facebook pages. [ citation needed ]

Litigation
StudiVZ
On July 18, 2008, Facebook sued StudiVZ in a California federal court, alleging that StudiVZ copied its look, feel, features, and services. StudiVZ denied the claims, and asked for declaratory judgment at the District Court in Stuttgart, Germany . [ 157 ] On September 10, 2009, a settlement was reached, resulting in StudiVZ paying an undisclosed sum to Facebook and both companies continuing business as usual. [ 158 ]

Grant Raphael
On July 24, 2008, the High Court in London ordered Grant Raphael to pay GBP £22,000 (about USD $43,700 at the then-current exchange rate) for breach of privacy and libel. Raphael had posted a fake Facebook page purporting to be that of a former schoolfriend and business colleague, Mathew Firsht, with whom Raphael had fallen out in 2000. The fake page claimed that Firsht was homosexual and untrustworthy. The case is believed to be the first successful invasion of privacy and defamation verdict against someone over an entry on a social networking site. [ 159 ] [ 160 ] [ 161 ] [ 162 ] [ 163 ] [ 164 ]

Adam Guerbuez
Facebook won a lawsuit against Canadian Adam Guerbuez, of Montreal , worth $873 million. Guerbuez had spammed the website with various advertisements including penis enhancements and marijuana . Guerbuez founded Atlantis Blue Capital. [ 165 ]

See also Se også
San Francisco Bay Area portal San Francisco Bay Area portal
Companies portal Firmaer portal
Criticism of Facebook
Facebook Beacon Facebook Beacon
Facebook features
MySpace MySpace
CampusNetwork
References Referencer
1.^ a b Eldon, Eric. (2008-12-18). "2008 Growth Puts Facebook In Better Position to Make Money" . VentureBeat . http://venturebeat.com/2008/12/18/2008-growth-puts-facebook-in-better-position-to-make-money/ . Retrieved 2008-12-19 .
2.^ "By The Numbers: Billionaire Bachelors" . Forbes . http://www.forbes.com/2008/09/16/billionaire-bachelors-single-lists-cx_mm_0916bachelor_slide_11.html?thisSpeed=30000 . Retrieved 2008-09-20 .
3.^ "Press Info" , Facebook. Retrieved January 21, 2010.
4.^ "Facebook.com - Traffic Details from Alexa" . Alexa Internet , Inc . http://www.alexa.com/siteinfo/facebook.com . Retrieved 2009-10-17 . Hentet 2009/10/17.
5.^ Carlson, Nicholas (2010-03-05). "At Last -- The Full Story Of How Facebook Was Founded" . Business Insider . http://www.businessinsider.com/how-facebook-was-founded-2010-3#we-can-talk-about-that-after-i-get-all-the-basic-functionality-up-tomorrow-night-1 .
6.^ "Facebook Statistics" . http://www.facebook.com/press/info.php?statistics . Retrieved February 12, 2010 .
7.^ "Red lines that cannot be crossed" . The Economist. July 24, 2008 . http://www.economist.com/world/mideast-africa/displaystory.cfm?story_id=11792330 . Retrieved August 17, 2008 .
8.^ "China's Facebook Status: Blocked" . ABC News. July 8, 2009 . http://blogs.abcnews.com/theworldnewser/2009/07/chinas-facebook-status-blocked.html . Retrieved 13 July 2009 .
9.^ Ben Stocking (2009-11-17). "Vietnam Internet users fear Facebook blackout" . Associated Press . http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2009/11/17/international/i033256S37.DTL . Retrieved 2009-11-17 .
10.^ Shahi, Afshin. (July 27, 2008). "Iran's Digital War"" . Daily News Egypt . http://dailystaregypt.com/article.aspx?ArticleID=15313 . Retrieved August 16, 2008 .
11.^ Benzie, Robert (May 3, 2007). "Facebook banned for Ontario staffers" . TheStar.com . http://www.thestar.com/News/article/210014 . Retrieved August 16, 2008 .
12.^ "Facebook to Settle Thorny Lawsuit Over Its Origins" . The New York Times (blog). April 7, 2008 . http://bits.blogs.nytimes.com/2008/04/07/facebook-to-settle-thorny-lawsuit-over-its-origins/ . Retrieved November 5, 2009 .
13.^ "Facebook frowns on buddy-buyer company" . The New York Post. September 4, 2009 . http://www.nypost.com/p/news/national/facebook_frowns_on_buddy_buyer_company_DixVGIpAnBGuoWCeMqt5QJ . Retrieved December 7, 2009 .
14.^ Kazeniac, Andy (2009-02-09). "Social Networks: Facebook Takes Over Top Spot, Twitter Climbs" . Compete.com . http://blog.compete.com/2009/02/09/facebook-myspace-twitter-social-network/ . Retrieved 2009-02-17 .
15.^ Geier, Thom; Jensen, Jeff; Jordan, Tina; Lyons, Margaret; Markovitz, Adam; Nashawaty, Chris; Pastorek, Whitney; Rice, Lynette; Rottenberg, Josh; Schwartz, Missy; Slezak, Michael; Snierson, Dan; Stack, Tim; Stroup, Kate; Tucker, Ken; Vary, Adam B.; Vozick-Levinson, Simon; Ward, Kate (December 11, 2009)). "THE 100 Greatest Movies, TV Shows, Albums, Books, Characters, Scenes, Episodes, Songs, Dresses, Music Videos, and Trends that entertained us over the 10 Years". Entertainment Weekly. Entertainment Weekly.
16.^ Alexei Oreskovic. "Reuters.com" . Reuters.com . http://www.reuters.com/article/idUSTRE54I77G20090519 . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
17.^ By David Gelles and Richard Waters, FT.com. "CNN.com" . Edition.cnn.com . http://edition.cnn.com/2009/BUSINESS/11/24/facebook.ipo.ft/index.html . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
18.^ Salkever, Alex. "DailyFinance.com" . DailyFinance.com . http://www.dailyfinance.com/story/why-facebooks-ipo-could-be-disappointingly-weak/19134422 . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
19.^ Tabak, Alan J. (February 9, 2004). "Hundreds Register for New Facebook Website" . Harvard Crimson . http://web.archive.org/web/20050403215543/www.thecrimson.com/article.aspx?ref=357292 . Retrieved 2008-11-07 .
20.^ a b Hoffman, Claire (2008-06-28). "The Battle for Facebook" . Rolling Stone . http://www.rollingstone.com/news/story/21129674/the_battle_for_facebook/ . Retrieved 2009-02-05 .
21.^ Schwartz, Bari (2003-11-04). "Hot or Not? Website Briefly Judges Looks" . Harvard Crimson . http://www.thecrimson.com/article.aspx?ref=349808 . Retrieved 2009-07-26 .
22.^ "Facemash Returns As (What Else?) A Facebook App Called ULiken" . Tech Crunch. 2008-05-13 . http://www.techcrunch.com/2008/05/13/facemash-returns-as-what-else-a-facebook-app-uliken/ . Retrieved 2009-02-05 .
23.^ Locke, Laura. "The Future of Facebook" , Time Magazine, July 17, 2007. Retrieved November 13, 2009.
24.^ a b McGirt, Ellen. "Facebook's Mark Zuckerberg: Hacker. Dropout. CEO. " , Fast Company, May 1, 2007. Retrieved November 5, 2009.
25.^ O'Brien, Luke (November/December 2007). "Poking Facebook" . 02138 : p. 66 . http://www.02138mag.com/magazine/article/1724.html . Retrieved 2008-06-26 .
26.^ Kaplan, Katherine (2003-11-19). "Facemash Creator Survives Ad Board" . The Harvard Crimson . http://www.thecrimson.com/article.aspx?ref=350143 . Retrieved 2009-02-05 .
27.^ Seward, Zachary M. (2007-07-25). "Judge Expresses Skepticism About Facebook Lawsuit" . The Wall Street Journal . http://online.wsj.com/article/SB118539991204578084.html?mod=googlenews_wsj . Retrieved 2008-04-30 .
28.^ Tabak, Alan (February 9, 2004). "Hundreds Register for New Facebook Website" . Harvard Crimson . http://www.thecrimson.com/article.aspx?ref=357292 . Retrieved 2008-11-07 .
29.^ Cassidy, John (2006-05-13). "Me Media" . The New Yorker . http://www.newyorker.com/archive/2006/05/15/060515fa_fact_cassidy . Retrieved 2009-07-20 .
30.^ a b Carlson, Nicolas (2010-03-05). "In 2004, Mark Zuckerberg Broke Into A Facebook User's Private Email Account" . Business Insider . http://www.businessinsider.com/how-mark-zuckerberg-hacked-into-the-harvard-crimson-2010-3 . Retrieved 2010-03-05 .
31.^ Brad Stone (2008-06-28). "Judge Ends Facebook's Feud With ConnectU" . New York Times . http://bits.blogs.nytimes.com/2008/06/26/judge-ends-facebooks-feud-with-connectu/index.html .
32.^ Phillips, Sarah (2007-07-25). "A brief history of Facebook" . The Guardian . http://www.guardian.co.uk/technology/2007/jul/25/media.newmedia . Retrieved 2008-03-07 .
33.^ a b "Press Room" . Facebook. 2007-01-01 . http://www.facebook.com/press/info.php?timeline . Retrieved 2008-03-05 .
34.^ Rosmarin, Rachel (2006-09-11). "Open Facebook" . Forbes . http://www.forbes.com/2006/09/11/facebook-opens-up-cx_rr_0911facebook.html . Retrieved 2008-06-13 .
35.^ Rosen, Ellen (2005-05-26). "Student's Start-Up Draws Attention and $13 Million" . The New York Times . http://www.nytimes.com/2005/05/26/business/26sbiz.html?_r=2&scp=1&sq=thefacebook+parker&st=nyt . Retrieved 2009-05-18 .
36.^ Williams, Chris (2007-10-01). "Facebook wins Manx battle for face-book.com" . The Register . http://www.theregister.co.uk/2007/10/01/facebook_domain_dispute/ . Retrieved 2008-06-13 . | |
37.^ Dempsey, Laura (2006-08-03). "Facebook is the go-to Web site for students looking to hook up". Dayton Daily News .
38.^ Lerer, Lisa (2007-01-25). "Why MySpace Doesn't Card" . Forbes . http://www.forbes.com/security/2007/01/25/myspace-security-identity-tech-security-cx_ll_0124myspaceage.html . Retrieved 2008-06-13 .
39.^ Lacy, Sarah (2006-09-12). "Facebook: Opening the Doors Wider" . BusinessWeek . http://www.businessweek.com/technology/content/sep2006/tc20060912_682123.htm?chan=top+news_top+news+index_technology . Retrieved 2008-03-09 .
40.^ a b Abram, Carolyn (2006-09-26). "Welcome to Facebook, everyone" . Facebook . http://blog.facebook.com/blog.php?post=2210227130 . Retrieved 2008-03-08 .
41.^ "Terms of Use" . Facebook. 2007-11-15 . http://www.facebook.com/terms.php . Retrieved 2008-03-05 .
42.^ "Press Releases" . Facebook. 2008-11-30 . http://www.facebook.com/press/releases.php?p=59042 . Retrieved 2008-11-30 .
43.^ a b "Why you should beware of Facebook" . The Age . 2008-01-20 . http://www.theage.com.au/news/general/beware-facebook/2008/01/18/1200620184398.html?page=fullpage#contentSwap2 . Retrieved 2008-04-30 .
44.^ Teller, Sam (2006-04-25). "Investors Add $25M to Facebook's Coffers" . The Harvard Crimson . Archived from the original on 2006-04-25 . http://web.archive.org/web/20070818200839/http://www.thecrimson.com/article.aspx?ref=503336 . Retrieved 2008-03-08 .
45.^ "Statement of Cash Flows" . 02138 . http://www.02138mag.com/asset/1138.html . Retrieved 2008-04-30 .
46.^ "News Corp in $580 m internet buy" . BBC News. BBC News. 2005-07-19 . http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/4695495.stm . Retrieved 2008-03-07 .
47.^ Zuckerberg, Mark (2006-09-08). "Free Flow of Information on the Internet discussions" . Facebook . http://facebook.com/topic.php?uid=2208601394&topic=1841&start=500#post5339 . Retrieved 2006-09-13 .
48.^ Rosenbush, Steve (2006-03-28). "Facebook's on the Block" . BusinessWeek . http://www.businessweek.com/technology/content/mar2006/tc20060327_215976.htm . Retrieved 2006-04-03 .
49.^ Delaney, Kevin (2006-09-21). "Facebook, Riding a Web Trend, Flirts With a Big-Money Deal". Dow Jones . p. 1. s. 1.
50.^ Sullivan, Brian (2006-12-15). "Facebook, Courted By Yahoo, Won't Sell, Director Says (Update3)" . Bloomberg LP . http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601204&sid=aqwoCAVu._zA . Retrieved 2008-04-30 .
51.^ Sakuma, Paul (2007-06-17). "The Future of Facebook" . Time . http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1644040,00.html . Retrieved 2008-03-05 .
52.^ Swartz, Jon (2007-10-02). "Tech giants poke around Facebook" . USA Today . http://www.usatoday.com/tech/techinvestor/corporatenews/2007-10-02-facebook-suitors_N.htm . Retrieved 2008-04-30 .
53.^ Delaney, Kevin (2007-09-25). "Microsoft Fires Volley At Google in Ad Battle" . The Wall Street Journal . http://online.wsj.com/article/SB119065193646437586.html?mod=hps_us_whats_news . Retrieved 2008-03-05 .
54.^ "Facebook and Microsoft Expand Strategic Alliance" . Microsoft . 2007-10-24 . http://www.microsoft.com/Presspass/press/2007/oct07/10-24FacebookPR.mspx . Retrieved 2007-11-08 .
55.^ a b "Facebook Stock For Sale" . BusinessWeek . http://www.businessweek.com/magazine/content/08_33/b4096000952343.htm?chan=rss_topEmailedStories_ssi_5 . Retrieved 2008-08-06 .
56.^ "Li Ka-shing invests 60 million dollars in Facebook: report" . Tehran Times . 2007-12-03 . http://www.tehrantimes.com/index_View.asp?code=158391 . Retrieved 2008-04-30 .
57.^ Peter Kafka (October 10, 2008). "Zuckerberg: Facebook Will Have A Business Plan In Three Years" . Silicon Alley Insider . http://www.alleyinsider.com/2008/10/zuckerberg-facebook-will-have-a-business-plan-in-three-years .
58.^ Facebook Acquires FriendFeed Techcrunch
59.^ Paul Buchheit on Gmail, AdSense and More Google Blogoscoped
60.^ Don't Be Evil, a Trigger for Ethical Questions Google Operating System Blog
61.^ Small Talk with Mr. Paul Buchheit – Creator of Gmail, Adsense & FriendFeed! CrazyEngineers
62.^ "Facebook 'cash flow positive,' signs 300M users" . Cbc.ca. 2009-09-16 . http://www.cbc.ca/technology/story/2009/09/16/tech-facebook-300-million-users.html . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
63.^ Arrington, Michael (2010-02-19). "Facebook acquires contact-importing company Octazen" . Techcrunch.com . http://techcrunch.com/2010/02/19/octazen-what-the-heck-did-facebook-just-buy-exactly-and-why/ . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
64.^ "Edit Your Profile" . Facebook . http://www.facebook.com/sitetour/profile.php . Retrieved 2008-03-07 .
65.^ "Search Privacy" . Facebook . http://www.facebook.com/privacy/?view=search . Retrieved 2009-06-13 . Hentet 2009/06/13.
66.^ Barton, Zoe (2006-04-28). "Facebook goes corporate" . ZDNet . http://news.zdnet.com/2100-9588_22-6066533.html . Retrieved 2008-03-09 .
67.^ "Facebook Principles" . Facebook . http://www.facebook.com/policy.php?ref=pf . Retrieved 2009-01-14 . Hentet 2009/01/14.
68.^ "Product Overview FAQ: Facebook Ads" . Facebook . http://www.facebook.com/press/faq.php#Facebook+Ads . Retrieved 2008-03-10 .
69.^ Story, Louise (2008-03-10). "To Aim Ads, Web Is Keeping Closer Eye on You" . The New York Times . http://www.nytimes.com/2008/03/10/technology/10privacy.html . Retrieved 2008-03-09 .
70.^ a b "Facebook slims down to Facebook Lite" . BBC. BBC. 11 September 2009 . http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/8249835.stm . Retrieved 12 September 2009 .
71.^ August 12, 2009 Ben Parr View commentsComments (2009-08-12). "Facebook Lite: The Early Details and Screenshots" . Mashable.com . http://mashable.com/2009/08/12/facebook-lite-screenshots/ . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
72.^ Stone, Brad (2007-05-25). "Facebook Expands Into MySpace's Territory" . The New York Times . http://www.nytimes.com/2007/05/25/technology/25social.html . Retrieved 2008-03-08 .
73.^ Sullivan, Mark (2007-07-24). "Is Facebook the New MySpace?" . PC World . http://www.pcworld.com/article/id,134635-c,categories/article.html . Retrieved 2008-04-30 .
74.^ a b Der, Kevin. "Facebook is off-the-wall" . Facebook . http://blog.facebook.com/blog.php?post=3532972130 . Retrieved 2007-07-30 . Hentet 2007/07/30.
75.^ "Inbox, Messages and Pokes" . Facebook . http://www.facebook.com/help.php?page=20 . Retrieved 2008-03-09 .
76.^ "The Facebook Gifts" . Facebook . http://blog.facebook.com/blog.php?post=2406207130 . Retrieved 2008-03-05 .
77.^ "Facebook is... reconsidering the word "is"" . News Limited . http://www.news.com.au/technology/story/0,25642,22822400-5014108,00.html . Retrieved 2008-03-08 .
78.^ Sanghvi, Ruchi (2006-09-06). "Facebook Gets a Facelift" . Facebook . http://blog.facebook.com/blog.php?post=2207967130 . Retrieved 2008-02-11 .
79.^ "Facebook: Celebrate Your Birthday Every Day" . http://blog.colnect.com/2010/03/facebook-celebrate-your-birthday-every.html . Retrieved 2010-03-09 . Hentet 2010/03/09.
80.^ Lacy, Sarah (2006-09-08). "Facebook Learns from Its Fumble" . BusinessWeek . http://www.businessweek.com/technology/content/sep2006/tc20060908_536553.htm?campaign_id=rss_tech . Retrieved 2008-06-28 . Hentet 2008/06/28.
81.^ Gonsalves, Antone (2006-09-08). "Facebook Founder Apologizes In Privacy Flap; Users Given More Control" . InformationWeek . http://www.informationweek.com/news/internet/ebusiness/showArticle.jhtml?articleID=192700574 . Retrieved 2008-06-28 . Hentet 2008/06/28.
82.^ "US Patent No. 7669123" . http://themelis-cuiper.com/22/us-patent-no-7669123.html . Retrieved 2010-03-09 . Hentet 2010/03/09.
83.^ Arrington, Michael (2007-05-24). "Facebook Launches Facebook Platform; They are the Anti-MySpace" . TechCrunch . http://www.techcrunch.com/2007/05/24/facebook-launches-facebook-platform-they-are-the-anti-myspace/ . Retrieved 2008-06-28 . Hentet 2008/06/28.
84.^ "Share More Memories with Larger Photo Albums" . http://blog.facebook.com/blog.php?post=87157517130 . Retrieved 2010-01-04 .
85.^ "Upload: 60 or 200 photos in the same album?" . http://www.facebook.com/topic.php?uid=2305272732&topic=7363 . Retrieved 2009-01-25 .
86.^ "How can I add more than 60 photos to an album?" . http://www.facebook.com/topic.php?uid=2305272732&topic=4947 . Retrieved 2009-01-25 .
87.^ "Example of album from a regular user with a 200-photo limit" . http://www.facebook.com/album.php?aid=2003726&l=5f3c8&id=1352160452 . Retrieved 2009-01-25 .
88.^ "Photos" . Facebook . http://www.facebook.com/help.php?page=7 . Retrieved 2008-03-15 .
89.^ Eugene (2008-05-14). "Facebook Chat" . Facebook . http://www.facebook.com/note.php?note_id=14218138919&id=9445547199&index=0 . Retrieved 2008-06-02 .
90.^ Facebook (2008-04-06). "April 6, 2008 Press Release" . Press release . http://www.facebook.com/press/releases.php?p=27681 . Retrieved 2008-04-11 .
91.^ "Give gifts on Facebook!" . Facebook . http://blog.facebook.com/blog.php?post=2234372130 . Retrieved 2008-03-15 .
92.^ "Gifts" . Facebook . http://www.facebook.com/help.php?page=16 . Retrieved 2008-03-15 .
93.^ "The Marketplace Is Open..." . Facebook . http://blog.facebook.com/blog.php?post=2383962130 . Retrieved 2008-03-15 .
94.^ McCarthy, Caroline (2007-05-13). "Hands-on with Facebook Marketplace" . CNET . http://www.news.com/8301-10784_3-9718779-7.html . Retrieved 2008-03-15 .
95.^ "Facebook Facelift Targets Aging Users and New Competitors" . New York Times . July 21, 2008.
96.^ "Moving to the new Facebook" . Facebook . http://blog.new.facebook.com/blog.php?post=30074837130 . Retrieved 2008-09-12 .
97.^ Facebook Testing Even Simpler Sign Up; Closing The Gap With MySpace In The US , TechCrunch . Published December 11, 2008.
98.^ DiPersia, Blaise (2009-06-09). "Coming Soon: Facebook Usernames" . http://blog.facebook.com/blog.php?post=90316352130 . Retrieved 2009-06-13 . Hentet 2009/06/13.
99.^ a b Kirkpatrick, David (2007-05-29). "Facebook's plan to hook up the world" . CNN . http://money.cnn.com/2007/05/24/technology/facebook.fortune/ . Retrieved 2008-03-05 .
100.^ a b "Facebook Platform Launches" . Facebook. 2007-05-27 . http://developers.facebook.com/news.php?blog=1&story=21 . Retrieved 2007-09-03 .
101.^ George-Cosh, David (2007-07-05). "Facebook users embracing the Marketplace" . Globe and Mail . http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20070705.wgtfacebook05/BNStory/Technology/ . Retrieved 2008-05-03 .
102.^ Schwankert, Steven (2007-05-25). "Facebook Launches Video System" . PC World . http://www.pcworld.com/article/132245-1/article.html?tk=nl_dnxnws . Retrieved 2008-05-03 . Hentet 2008/05/03.
103.^ "Chess" . Facebook . http://www.facebook.com/apps/application.php?id=2427617054&ref=s . Retrieved 2008-03-15 .
104.^ "Mountain View startup Meebo aims to revolutionize instant messaging" . San Francisco Chronicle . http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/c/a/2007/11/20/BU5LTFF6N.DTL&type=business . Retrieved 2008-03-15 .
105.^ Rampell, Catherine (2007-11-03). "Widgets Become Coins of the Social Realm" . The Washington Post : p. D01 . http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/11/02/AR2007110201894_pf.html . Retrieved 2008-05-07 .
106.^ Ustinova, Anastasia (2008-07-23). "Developers compete at Facebook conference" . San Francisco Chronicle . http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/07/23/BU7C11TAES.DTL . Retrieved 2008-08-14 . Hentet 2008/08/14.
107.^ "Facebook Expands Power of Platform Across the Web and Around the World" . Facebook. 2008-07-23 . http://www.facebook.com/press/releases.php?p=48242 . Retrieved 2008-08-14 . Hentet 2008/08/14.
108.^ "Facebook cracks down on developer spam" . The Washington Post . http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/08/29/AR2007082900041_pf.html . Retrieved 2008-03-15 .
109.^ "Microsoft E3 Announcement" . Xbox.com. 2009-06-01 . http://www.xbox.com/en-US/community/events/e3/facebook.htm . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
110.^ a b "Facebook for iPhone | Facebook" . Blog.facebook.com . http://blog.facebook.com/blog.php?post=22389032130 . Retrieved 2009-12-13 .
111.^ "Hoffman, Harrison" (2008-09-30). "Facebook delivers version 2.0 of its iPhone App"" . http://news.cnet.com/8301-13515_3-10054221-26.html?tag=mncol . Retrieved 2009-08-28 .
112.^ "Dolcourt, Jessica" (2008-08-27). "Facebook 3.0 for iPhone pours on the features"" . http://news.cnet.com/8301-17939_109-10319772-2.html?tag=mncol . Retrieved 2009-08-28 .
113.^ "Facebook for Nokia N97 and Nokia 5800" . 2009-07-08 . http://www.themobileblog.in/2009/07/08/facebook-for-nokia-n97-and-nokia-5800/ . Retrieved 2009-08-28 .
114.^ accessdate=2009-08-28 "BlackBerry – Facebook for BlackBerrySmartphones" . http://www.na.blackberry.com/eng/devices/features/social/facebook.jsp#tab_tab_overview accessdate=2009-08-28 .
115.^ "Facebook: Science and the Social Graph" . InfoQ.com. 2009-03-25 . http://www.infoq.com/presentations/Facebook-Software-Stack . Retrieved 2009-12-12 .
116.^ Jonathan Heilige (January 21. 2010). "Breaking Ground on Our First Custom Data Center" . Facebook . http://blog.facebook.com/blog.php?post=262655797130 . Retrieved 2010-01-22 . Hentet 2010/01/22.
117.^ Mike Rogoway (January 21. 2010). "Facebook picks Prineville for its first data center" . The Oregonian . http://www.oregonlive.com/business/index.ssf/2010/01/facebook_picks_prineville_for.html . Retrieved 2010-01-22 . Hentet 2010/01/22.
118.^ David Holley (January 21. 2010). "Facebook said to be building in Prineville" . Bend Bulletin . http://www.bendbulletin.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100121/NEWS0107/1210414 . Retrieved 2010-01-22 . Hentet 2010/01/22.
119.^ "Caroline McCarthy, "Facebook outage draws more security questions", ''CNET News.com, ZDNet Asia'', August 2, 2007" . Zdnetasia.com. 2007-08-02 . http://www.zdnetasia.com/news/security/0,39044215,62030242,00.htm . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
120.^ "David Hamilton, "Facebook Outage Hits Some Countries", ''Web Host Industry Review'', Jun. 26, 2008" . Thewhir.com . http://www.thewhir.com/web-hosting-news/062608_Facebook_Outage_Hits_Some_Countries . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
121.^ "KC Jones, "Facebook, MySpace More Reliable Than Peers ", ''Information Week'', Feb. 19, 2009" . Informationweek.com . http://www.informationweek.com/news/internet/social_network/showArticle.jhtml?articleID=214501925&cid=nl_IWK_daily_H . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
122.^ McCarthy, Caroline (2009-10-08). "Facebook's mounting customer service crisis | The Social - CNET News" . News.cnet.com . http://news.cnet.com/8301-13577_3-10370788-36.html . Retrieved 2009-12-13 .
123.^ McCarthy, Caroline (2009-10-10). "Downed Facebook accounts still haven't returned | The Social - CNET News" . News.cnet.com . http://news.cnet.com/8301-13577_3-10372417-36.html . Retrieved 2009-12-13 .
124.^ "Facebook Account Unavailable" . Facebook Login. 2009-10-11 . http://facebooklogin.net/news/facebookaccount-unavailable/ . Retrieved 2009-12-13 .
125.^ "Facebook Outage Silences 150,000 Users" . PC World. 2009-10-13 . http://www.pcworld.com/article/173550/facebook_outage_silences_150000_users.html . Retrieved 2009-12-13 .
126.^ Gaudin, Sharon (2009-10-13). "Facebook deals with missing accounts, 150,000 angry users" . Computerworld.com . http://www.computerworld.com/s/article/9139311/Facebook_deals_with_missing_accounts_150_000_angry_users . Retrieved 2009-12-13 .
127.^ "FB.me for Facebook of course" . 2009-12-14 . http://dot-me.of-cour.se/2009/12/14/fb-me-for-facebook/ . Retrieved 2009-12-14 . Hentet 2009/12/14.
128.^ "ABCnews.go.com" . ABCnews.go.com. 2007-12-18 . http://abcnews.go.com/Technology/Politics/story?id=3899006&page=1 . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
129.^ "Facebook.com" . Facebook.com . http://www.facebook.com/topic.php?uid=6187779654&topic=3582 . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
130.^ Tahman Bradley (2007-12-12). "ABCnews.com" . Blogs.abcnews.com . http://blogs.abcnews.com/politicalradar/abc_wmur_and_facebook_debates/index.html . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
131.^ "Facebook.com" . Blog.facebook.com . http://blog.facebook.com/blog.php?post=8183627130 . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
132.^ "ABCnews.go.com" . ABCnews.go.com . http://abcnews.go.com/Politics/story?id=4091460&page=1 . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
133.^ Font size Print E-mail Share (2008-11-03). "CBSnews.com" . CBSnews.com . http://www.cbsnews.com/stories/2008/11/04/politics/uwire/main4568563.shtml . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
134.^ Techtree News Staff (2008-08-13). "Facebook: Largest, Fastest Growing Social Network" . Techtree.com . ITNation . http://www.techtree.com/India/News/Facebook_Largest_Fastest_Growing_Social_Network/551-92134-643.html . Retrieved 2008-08-14 . Hentet 2008/08/14.
135.^ "Social Networking Explodes Worldwide as Sites Increase their Focus on Cultural Relevance" . comScore. 2008-08-12 . http://www.comscore.com/press/release.asp?press=2396 . Retrieved 2008-08-14 . Hentet 2008/08/14.
136.^ "Related info for: facebook.com/" . Alexa Internet . http://www.alexa.com/data/details/traffic_details/facebook.com?q=facebook . Retrieved 2008-03-08 .
137.^ "Facebook.com Web Site Audience Profile" . Quantcast . http://www.quantcast.com/facebook.com . Retrieved 2008-08-14 . Hentet 2008/08/14.
138.^ "Snapshot of facebook.com" . Compete.com . http://siteanalytics.compete.com/facebook.com/?metric=uv . Retrieved 2008-05-07 .
139.^ Sorensen, Chris (2008-03-07). "Has Facebook fatigue arrived?" . Toronto Star . http://www.thestar.com/printArticle/310272 . Retrieved 2008-06-28 . Hentet 2008/06/28.
140.^ Yum, Kenny (2007-05-18). "Facebook says 'Thanks, Canada'" . National Post . http://network.nationalpost.com/np/blogs/posted/archive/2007/05/18/facebook-says-thanks-canada.aspx . Retrieved 2008-04-30 .
141.^ Malkin, Bonnie (2007-09-26). "Facebook is UK's biggest networking site" . The Daily Telegraph . http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/09/25/nface125.xml . Retrieved 2008-04-30 .
142.^ Caverly, Doug (16 June 2009). "comScore: Facebook Catches MySpace in US" . WebProNews . iEntry Network . http://www.webpronews.com/topnews/2009/06/16/comscore-facebook-catches-myspace-in-us . Retrieved 24 September 2009 .
143.^ "Facebook grows as MySpace cuts back" . Atlanta Business Chronicle . 17 June 2009 . http://atlanta.bizjournals.com/atlanta/stories/2009/06/15/daily47.html . Retrieved 24 September 2009 . "The Conference Board report on first quarter online users in the US showed Facebook with an even larger lead, with 78 percent of social network participants, followed by MySpace (42 percent), LinkedIn (17 percent) and Twitter (10 percent)."
144.^ Hasselback, Drew (17 June 2009). "Comscore says Facebook has surpassed MySpace for US users" . FP Posted . The National Post Company . http://network.nationalpost.com/np/blogs/fpposted/archive/2009/06/17/comscore-says-facebook-has-surpassed-myspace-for-us-users.aspx . Retrieved 24 September 2009 . "Comscore says Facebook surpassed MySpace among US users in May, while Nielsen figures that actually happened back in January."
145.^ Wood, Cara (31 August 2009). "Keeping pace with mainstream social media" . DMNews . Haymarket Media . http://www.dmnews.com/keeping-pace-with-mainstream-social-media/article/147429/ . Retrieved 24 September 2009 . "The giant in the space remains Facebook, which gets 87.7 million unique viewers per month, according to ComScore. MySpace, with nearly 70 million unique monthly visitors, has seen growth stagnate over the past year."
146.^ "Social Networking" . PC Magazine . 2007-08-13 . http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2169354,00.asp . Retrieved 2008-05-09 .
147.^ "12th Annual Webby Awards Nominees" . International Academy of Digital Arts and Sciences . http://www.webbyawards.com/webbys/current.php?season=12 . Retrieved 2008-05-06 . Hentet 2008-05-06.
148.^ "Survey: College Kids Like IPods Better Than Beer" . Fox News . 2006-06-08 . http://www.foxnews.com/story/0,2933,198632,00.html . Retrieved 2008-03-10 .
149.^ Soraya Nadia McDonald (July 4, 2005). "Facebooking, the rage on college campuses" . The Seattle Times . http://community.seattletimes.nwsource.com/archive/?date=20050704&slug=btfacebook04 . Retrieved September 14, 2009 .
150.^ December 21, 2007 Kristen Nicole View commentsComments (2007-12-21). "Mashable.com" . Mashable.com . http://mashable.com/2007/12/21/facebook-noun-verb-collins-english-dictionary/ . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
151.^ "The Age article on the world's first court documents to be served via Facebook" . Theage.com.au. 2009-06-15 . http://www.theage.com.au/articles/2008/12/16/1229189579001.html . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
152.^ The Age article on NZ also using Facebook to issue court orders ; "Facebook trap criminals in its web" .
153.^ Kopun, Francine (27 November 2009). "Nothing is off-limits in TMI culture" . http://www.thestar.com/living/article/730332--nothing-is-off-limits-in-tmi-culture . Retrieved 9 January 2010 .
154.^ "Facebook Acts On Follower Trade" . BBC News. BBC News. 2009-11-20 . http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8370302.stm . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
155.^ ITwire.com , uSocial's not your friend anymore
156.^ Carrie-Ann Skinner (2009-11-23). "Facebook launches legal action against uSocial" . Pcadvisor.co.uk . http://www.pcadvisor.co.uk/news/index.cfm?newsid=3206975 . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
157.^ "Reuters.com, German site sued by Facebook says claims without merit" . Reuters.com . http://www.reuters.com/article/internetNews/idUSN2034220420080720 . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
158.^ Wauters, Robin (2009-09-10). "TechCrunch.com, "Facebook and StudiVZ end legal dispute"" . Uk.techcrunch.com . http://uk.techcrunch.com/2009/09/10/facebook-and-studivz-end-legal-dispute/ . Retrieved 2010-03-23 . Hentet 2010/03/23.
159.^ Libel: Ex-friend's Facebook revenge costs £22,000 in damages at high court | UK news | The Guardian . Retrieved August 13, 2008.
160.^ BBC NEWS | UK | Payout for false Facebook profile . Retrieved August 13, 2008.
161.^ Businessman awarded £22,000 in landmark libel ruling over malicious fake Facebook profile| News | This is London . Retrieved August 13, 2008.
162.^ Facebook Libel Case Won In High Court By Mathew Firsht Against His Former Friend Grant Raphael | Technology | Sky News . Retrieved August 13, 2008.
163.^ Victim of fake Facebook profile wins thousands in damages – International Herald Tribune . Retrieved August 13, 2008.
164.^ Businessman awarded £22,000 damages over fake Facebook site – Telegraph . Retrieved August 13, 2008.
165.^ "Facebook wins lawsuit against Montreal spammer" . CTV.ca . http://www.ctv.ca/servlet/ArticleNews/story/CTVNews/20081124/facebook_spam_081124/20081124?hub=TopStories . Retrieved 2008-11-24 .
External links Eksterne links
Listen to this article ( info/dl ) Lyt til denne artikel (info / dl)

This audio file was created from a revision dated 2009-08-15, and does not reflect subsequent edits to the article. ( Audio help ) (Audio hjælp)
More spoken articles Flere talt artikler Look up facebook in Wiktionary , the free dictionary.
Wikiversity has learning materials about Facebook improvements
Wikinews has news involving Facebook:
Bloggers investigate social networking websites
News services and World Wide Web companies increase Persian language services after Iranian presidential election

Wikimedia Commons has media related to: Facebook

Official website Officielle hjemmeside
2010 Facebook Demographics and Statistics Report
Facebook in Depth Archive by The Daily Telegraph
Facebook and Divorce: Airing the Dirty Laundry by Belinda Luscombe, Time Magazine , June 22, 2009
The 3 Facebook Settings Every User Should Check Now by The New York Times
[show]v • d • e v • d • e Facebook

Website Website Beacon · Features · Platform

People Mennesker Mark Zuckerberg (co-founder) · Chris Hughes (co-founder) · Dustin Moskovitz (co-founder) · Eduardo Saverin (co-founder) · Sheryl Sandberg ( COO ) · Peter Thiel · Ted Ullyot (general counsel)

Other Anden Criticism of Facebook · Facebook in investigations · Wirehog (suspended) · The Social Network

[show]v • d • e v • d • e Microblogging

Beeing • Emote.in • Facebook • Identi.ca • Jaiku • Linkedln • MySpace • NotePub • Plurk • Pownce (closed) • Qaiku • Squeelr • StatusNet • Tumblr • Twitter • XING

Retrieved from " http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook "
Categories : Facebook | Companies based in Palo Alto, California | Global internet community | Internet properties established in 2004 | Online social networking | Social information processing | Student culture | Web 2.0 | Blog software | Android software | IPhone OS software | Social media | Blog hosting services | Privately held companies of the United States
Hidden categories: Wikipedia indefinitely semi-protected pages | Wikipedia indefinitely move-protected pages | All articles with unsourced statements | Articles with unsourced statements from March 2010 | Articles with unsourced statements from September 2009 | Articles with unsourced statements from December 2009 | Portal:Companies/Total | Spoken articles Views Visninger
Article Artikel Discussion Discussion View source Vis kilden History Historie Personal tools Personlige værktøjer
Try Beta Prøv Beta Log in / create account Log in / create account Navigation Navigation
Main page Forside
Contents Indhold
Featured content Fremhævet indhold
Current events Aktuelle begivenheder
Random article Random article
Search Søgning
Interaction Interaktion
About Wikipedia Om Wikipedia
Community portal EF-portal
Recent changes Seneste ændringer
Contact Wikipedia Kontakt Wikipedia
Donate to Wikipedia Donere til Wikipedia
Help Hjælp
Toolbox Værktøjskasse
What links here What links here
Related changes Relaterede ændringer
Upload file Upload fil
Special pages Specielle sider
Printable version Printable version
Permanent link Permanent link
Cite this page Cite this page
Languages Sprog
Afrikaans Afrikaans
??????? ???????
Az?rbaycan Az?rbaycan
????? ?????
Bikol Central Bikol Central
Boarisch Boarisch
Bosanski Bosanski
Brezhoneg Brezhoneg
????????? ?????????
Català Català
Cesky Cesky
Cymraeg Cymraeg
Dansk Dansk
Deitsch Deitsch
Deutsch Deutsch
Eesti Eesti
???????? ????????
Español Español
Esperanto Esperanto
Euskara Euskara
????? ?????
Føroyskt Føroyskt
Français Français
Gaeilge Gaeilge
Galego Galego
??? ???
??????
?????? ??????
Hrvatski Hrvatski
Bahasa Indonesia Bahasa Indonesia
Íslenska Íslenska
Italiano Italiano
????? ?????
Basa Jawa Basa Jawa
????? ?????
??????? ???????
Latina Latina
Latviešu Latviešu
Lietuviu Lietuviu
Magyar Magyar
?????????? ??????????
?????? ??????
Malti Malti
????? ?????
???? ????
Bahasa Melayu Bahasa Melayu
Nederlands Nederlands
?????? ??????
??? ???
?Norsk (bokmål)? ? Norsk (bokmål) ?
?Norsk (nynorsk)? ? Norsk (bokmål) ?
Piemontèis Piemontèis
Polski Polski
Português Português
Româna Româna
??????? ???????
???? ????
Shqip Shqip
Sicilianu Sicilianu
?????
Simple English Simple English
Slovencina Slovencina
Slovenšcina Slovenšcina
Soranî / ?????
?????? / Srpski ?????? / Srpski
Srpskohrvatski / ?????????????? Srpskohrvatski / ??????????????
Basa Sunda
Suomi Suomi
Svenska Svenska
Kiswahili Kiswahili
Tagalog Tagalog
????? ?????
??? ???
Türkçe Türkçe
?????????? ??????????
???? ????
Uyghurche? / ???????? Uyghurche / ????????
Vèneto Vèneto
Ti?ng Vi?t Ti?ng Vi?t
?????? ??????
?? ??
Zazaki
?? ??
This page was last modified on 26 March 2010 at 08:20.
Text is available under the Creative Commons Attribution-ShareAlike License Tekst er udgivet under Creative Commons Attribution-ShareAlike License ; additional terms may apply. See Terms of Use for details. ; Yderligere vilkår kan anvende. Se Betingelser for brug for yderligere oplysninger.
Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. , a non-profit organization. Wikipedia ® er et registreret varemærke af Wikimedia Foundation, Inc., en non-profit organisation.
Contact us Kontakt os Privacy policy Privacy policy About Wikipedia Om Wikipedia Disclaimers Ansvarsfraskrivelser
Oprindelig Engelsk tekst:

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 21:33

Det var da tåbeligt at sætte alt det ind, men ikke desto mindre står der lige præcis i al det du copy pasted at "On February 4, 2004, Zuckerberg launched "Thefacebook" "

Præcis som jeg skrev inden du satte alt det ind

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 28-03-10 21:35

De forskellige datoer skyldes at Facebook har eksisteret i forskellige udgaver og med forskellige navne for begrænsede brugergrupper indtil siden blev lanceret for alle under navnet Facebook i 2006.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 21:41

Fra den store danske...

Facebook, internationalt socialt netværk på internettet; firmaet bag, af samme navn, er grundlagt i Massachusetts 2004 af Mark Zuckerberg (f. 1984), Dustin Moskovitz (f. 1984) og Chris Hughes (f. 1983).

Sitet opnåede stor succes allerede det første år og havde ved udgangen af 2004 næsten 1 mio. aktive brugere.

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Informatik/It-virksomheder_og_websites/Facebook

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-10 21:42

Måske jeg spø'r dumt?

..men hva' er Facebook for noget?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-10 21:45

For dælen da også, jeg troede jeg havde fået slettet alt det uvæsentlige --- undskyld ---

(så skulle i bare se hvor meget jeg havde fået slettet)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-10 21:46

..var der ik' os' no'et som hed Myspace?

..et præcist lige så 'hypet' sted som det dersens 'Twitter' ...ICQ ...MSN ...osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_networking_websites

...eller hva' de nu hedder?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 28-03-10 21:49

2003: Facemash - Facebooks forgænger

2004: Thefacebook - Den grund som selve Facebook bygger på. Siden er først tilgængelig på Harvard, men åbnes i løbet af få måneder for studerende ved andre universiteter i Nordamerika.

2005: Navnet på siden bliver Facebook, og den får adressen facebook.com

2006: Facebook tilgængelig for alle

Man kan argumentere for alle årstallene, alt efter hvad man skal bruge det til.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-10 21:51

THERE CAN BE ONLY ONE !!!

..menli': http://www.kandu.dk/

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 50 point
Dato : 28-03-10 22:36

I kigger de forkerte steder.
Iflg FB egen side: Grundlagt:February 4, 2004
http://www.facebook.com/facebook?ref=pf#!/facebook?v=info&ref=pf

Det må da være det mest korrekte, eller hvad?

Godkendelse af svar
Fra : huelya87

Dato : 28-03-10 22:50

Tak for svaret PrivateDK.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 23:17

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 28-03-10 23:49

Man skal ikke gøre det sværere end det er.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 23:59

Nej, det var også derfor jeg skrev det rimeligt kort i mit første indlæg.