/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Økonomisk værge?
Fra : thoustrup
Vist : 2374 gange
300 point
Dato : 27-03-10 18:43

Jeg har en svigersøn, som er ude i noget økonomisk ufører, og han har sagt at jeg gerne må være ansvarlig for hans økonomi. Han er 24 år og er fuld myndig. Lidt handicappet er han dog.
Han er førtidspensionist.
Hvordan stiller jeg mig, hvis jeg skal have ansvaret for hans økonomi?
Skal han så umyndiggøres?
Skal jeg have en økonomisk uddannelse? hvad jeg ikke har.
Hvis nu fogeden kommer forbi, kan disse så inddrage noget af mit indbo?
Hvorledes stiller jeg mig overfor banken og kommunen?

mvh
en bekymret svigerfar
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 19:03

Prøv engang at læse denne artikel, jeg tror den giver dig svaret

http://www.civilstyrelsen.dk/fondskontor/vaergemaal/hvad_er_vaergemaal.aspx

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 27-03-10 19:10

Jeg er økonomisk værge for min eksmand.

Han er ikke umyndiggjort, men han opholder sig på plejehjem.

Hvis du skal overtage styringen af din svigersøns økonomi for alvor, skal du søge om økonomisk værgemål i Statsamtet.

I mit tilfælde gik der ikke ret lang tid før alting var på plads. Man kan selvfølgelig godt styre en anden persons økonomi uden værgemål, men på et tidspunkt vil der sikkert opstå problemer, og så er det bedst at man har helt klare linier.

Du skal også være opmærksom på, at du hvert år skal indsende detaljeret regnskab over ALLE indtægter og udgifter, din svigersøn har haft i løbet af året.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 27-03-10 19:21

Lidt mere:

Jeg startede med at oprette en ekstra konto i min egen bank på mit eget navn. Til denne konto overførte/fører jeg min eksmands pension. Er nødt til at beholde hans oprindelige konto, NEM-kontoen, men den kan tømmes af indehaveren - i mit tilfælde min eksmand - og banken kan ikke nægte udbetaling.

Derpå traf jeg aftale med kommunen og diverse instanser om at alle papirer, regninger, og hvad der ellers måtte være, skulle sendes til mig.

Disse ting fungerede fint inden værgemålet trådte i kraft.

Værgemålet er også nødvendigt af hensyn til SKAT - for ikke at komme i klemme på grund af bankindeståendet på den ekstra konto.

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 28-03-10 12:26

Et yderligger spørgsmål presser sig på, når jeg nu ser ”Luxusfælden” på tv, så har de et begreb der hedder økonomisk fuldmagt, hvad er det? Er det en mildere form for økonomisk værge?

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 300 point
Dato : 28-03-10 13:50

Økonomisk fuldmagt er en privat aftale mellem f.eks. dig og din svigersøn. Den giver dig mulighed for at ordne hans pengesager, men han kan dog til hver en tid "blande" sig. Hvis han f.eks. går hen og skifter mening, kan du ikke gøre noget for at holde ham fast ved aftalen.

Hvis svigersønnen har udestående fordringer som skal bringes ud af verden, skal du jo kontakte kreditorerne. Om det så er private eller offentlige, og træffe aftaler om betalingsordninger.

Der er mange instanser, der ikke godtager en privat fuldmagt - tro mig, jeg har været det hele igennem.

Hvis din svigersøn virkelig mener det og behøver din hjælp til at få ham på fode igen, og hvis du, vel at mærke, er i stand til at styre hans økonomi fornuftigt og forsvarligt, er den allerbedste løsning at søge om værgemål. Det kan tidsbegrænses og dermed ophæves når I mener, at han selv kan klare sagerne.

Alle regninger, kassebon'er og købsbeviser skal gemmes og vedlægges årsregnskabet.

Du behøver ikke at være regnskabsuddannet, skal dog kunne simpel bogholderi.

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 07-04-10 16:11

Tak for svaret jeanettesmor.
Jeg har send ansøgning, nu må jeg så se hvad der sker.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 07-04-10 17:28

Det var så lidt thoustrup - håber det går lige så let for dig som det gik for mig. Held og lykke.