/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marinade?
Fra : o.v.n.
Vist : 733 gange
200 point
Dato : 27-03-10 14:38

Hej jeg skal have gæster i påsken og har bestemt mig for svin stegt som vildt, og har fundet denne opskrift:
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/4486/Svinekoed-opskrifter/Nakkekam-Stegt-som-vildt-Med-Kartofler
kødet skal marineres i et døgn men hvad og hvor meget af ingredienserne er marinade?
Citat
1. Læg kødet i et fad med marinaden.
2. Smør i en gryde.Hæld marinaden i en skål.Brun kødet på alle sider.
3. Krydder kødet med salt og hæld marinaden over og lad kødet stege under låg for svag varme 1 1/4 til 1 1/ 2 time.Vend kødet et par gange under stegningen.
4.Når stegen er mør tages den op og holdes varm.
jeg synes det er lidt vrøvlet men det er måske skrevet for mere rutinerede kokke end jeg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 14:46

Du har da vist ikke fået læst det hele

2 dl Rødvin. 2 Løg. 10 Peberkorn. 2 tsk. Knuste enebær. 1 tsk. Tøret timian. 2 Smuldret laurbærblade. Salt. Piskefløde og ribsgele. Smør til stegning. Marineringstid ca. 1 døgn.Kartofler & brune kartofler.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-10 14:51

Jow vist har jeg læst det hele men har ikke forstået det hel, der er altså forskel alt det du skriver, skal det i en skål og kødet oveni for at stå et døgn tid? Jeg vil gerne vide hvilke del som skal i marinaden smør til stegning og kartofler - øh det er del ikke en del af en marinade
jeg er altså ikke så rutineret som i måske er

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 14:55

Det der står i mit første link er til marinaden, lige med undtagelse af kartoflerne.. sådan vil jeg i hvert tilfælde tolke den opskrift

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 210 point
Dato : 27-03-10 15:03

Hej o.v.n.
Citat
1/2 kg. Nakkekam uden svær.2 dl Rødvin. 2 Løg. 10 Peberkorn. 2 tsk. Knuste enebær. 1 tsk. Tøret timian. 2 Smuldret laurbærblade. Salt.

Dette er marinaden.
Heri lægger du stegen i 1 døgn. Vend den undervejs...altså et par gange i løbet af døgnet. DÆK den over med staniol og i køleskabet med den.
Næste dag bruner du simpelthen noget smør i gryden og bruner stegen på alle sider. Kom lidt salt og peber ved mens den bruner.
Skru ned for blusset og kom lidt vand ved stegen. Læg låg på og lad den stege stille og roligt . Vend den undervejs ..gerne et par gange.
Når den er mør pakker du den ind i staniol og et viskestykke om så den får lov at trække i 20 min.
Samtidig holder den sig varm.
SÅ er det sovsen der skal laves mens stegen hviler.
Du kommer lidt/meget fløde i gryden med lidt af marinaden også og jævner det .
Og smager det til.
Hvis du vil ha' en vildt smag skal du komme lidt ribsgele OG lidt roquefort ost i også.
Det er den nemmeste måde at gøre det på.
jeg vil gi' dig ret i at det står noget kringlet i opskriften.
Held og lykke med det.
Hvad tid skulle vi kommer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 15:06

Jeg tror ikke at 2 dl rødvin er nok til hele stegen, der må også skulle noget af piskefløde til??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-10 15:09

Citat
Jeg tror ikke at 2 dl rødvin er nok til hele stegen,

De 2 dl. er pr ½ kg steg...det står i opskriften.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 15:09
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-10 15:12

Citat
Vælg en opskrift der er skrevet ordenligt og drop det med marinaden

Hvorfor dog det....det smager da himmels og nu ved o.v.n hvordan det skal laves.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-10 15:13

Foreløbig tak nu skal der handles og jeg er fraværende en times tid eller flere

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-10 15:15

Citat
og jeg er fraværende en times tid eller flere

Også mig ...skal ud og svinge kniv og gaffel med min søster og svoger.
HELE kortkassen skal spises op

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-10 15:15

Opskrifts skriveren skal ikke bestemme tilbehøret, jeg vil have waldorfsalat - hvad siger i til det?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-10 15:16

Citat
hvad siger i til det?

JA TAK ...mums det er godt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 15:17

Perfekt, waldorft salat hører også til vildt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-10 15:18

OG HJEMMELAVET PICKLES

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 15:36

Citat
HELE kortkassen skal spises op

Tja jeg foretrækker nu mad

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-10 17:37

Tak for svaret piaskov. det lyder som noget jeg kan bruge hvis det mislykkes så

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-10 21:34

Citat
hvis det mislykkes så

Så hvad du ??? Ja så er det din egen skyld.