/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Sort sol i Tøndermarsken - hvor?
Fra : kondivand
Vist : 2856 gange
25 point
Dato : 27-03-10 13:17

Er der nogle lokal kendte fra området Højer, Møgeltønder m.m., der ved, hvordan man på egen hånd lettest har mulighed for at opleve sort sol, uden at købe en guidet tur. Jeg skal til området i morgen og på mandag.

Er der nogle steder, hvor sandsynligheden er stor - angiv evt. link til Googlemap eller lign.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 13:48

Sort sol om foråret er ikke så stort og flot som efteråret... bare lige sådan til info

Du skal tage lige over grænsen, ved den første grænsebutik, er der diger, du skal op på et dige for at se ud over sivene hvor stærene lander.. jeg kan ikke lige nu huske hvad købmanden hedder, men altså der er bedst udsyn i Tyskland

Spørg flere lokale om et tidspunkt, de er så vant til at se det, at de ikke tager sig af tidspunket, så spørg endelig flere, og kom gerne en halv time før, for at få en plads i forreste parket

Medbring en kikkert og en klapstol og gerne et tæppe, og vent på fuglene

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 35 point
Dato : 27-03-10 13:57

Hov digerne er ved Møllehus - Aventofte, der er en købmand med en stor p-plads og alle digerne er bag p-pladsen... men det er ikke altid stærene lige lander der, de skrifter sommetider plads, og det er ikke til at vide på forhånd hvor de har bestemt sig til at sove.

Nogle lander også ved Rudbøl, men ikke så mange som i Tyskland

Kommentar
Fra : coccinella

Dato : 27-03-10 14:16

Mig der troede at det var københavnsk rockband.

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 27-03-10 14:30

jeg tror jeg har fundet det via google earth - stemmer det ?

længdegrad 54°54'19.40"N
breddegrad 8°49'20.12"Ø

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 14:33

Kondivand, hvordan tjekker jeg det???

Vi har camperet i Tønder eller Rudbøl, kørt over grænsen til Aventofte, den første købmand på højre hånd, (der er også en del købmænd på venstre hånd), men altså på højre hånd op på digerne og ellers bare vente på det fantastikse syn når de kommer i store sorte flokke og lander i sivene lige for ens fødder, også selv om man er mange hundrede mennesker der står og ser på

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 27-03-10 22:02

Scroll en kende og du vil se hvor og hvor mange muligheder der findes i Tøndermarsken:

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Artsleksikon/Fugle/Staere/Staeren/Sort+sol/Sort_sol.htm

http://www.youtube.com/watch?v=ApFeRFPMQj0

Det er et fuckin fricken fantastic sight

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 22:38

De fleste af rådende fra skov og natur, er gode nok, men den med at man skræmmer stærene væk ved at stå på diget, passer altså ikke, de er bedøvende ligeglade med flere hundrede mennesker der står og ser på dem.... også selv om diget slår et sving, så de mere eller mindre er omringet af mennesker.

De flotte formationer man ser på mange billeder er heller ikke noget man ser hver gang, kun hvis der kommer en rovfugl-- desværre, for det ser meget flot ud når de flyver op og ned, nærmest som et fyrværkerri

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 27-03-10 22:54

Hvor er det dog rart, at en fuldstændig ukyndig kan sætte Skov & Natur på plads og dele ud af sin enorme rigdom af paratviden om stærens ligegyldighed over menneskelig adfærd. Tak tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 23:47

Ja, det kunne være jeg skulle skrive til dem, og spørge om de overhovedet selv har set Sort sol, inden de skrev artiklen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-10 00:00

Hvor tror du folk er på dette billede, og læg lige mærke til hvor mange der står på diget længst ude i hoisonten, så tæt står folk på hele diget når tiden nærmer sig til stærene kommer... og alligevel lander de lige for fødderne af en

http://www.larsborup.dk/sort_sol/pages/sort_sol_2.html

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 08-04-10 14:08

Tak for svaret Nordsted1.