/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
problemer i regnvejr
Fra : scootergrisen
Vist : 2693 gange
100 point
Dato : 27-03-10 04:01

Min scooter stod parkeret i regnvejr i måske nogle timer.
Jeg starter den og køre 50 meter hvor den begynder at hakke og lidt efter går den ud og jeg kan ikke få liv i den i lang tid.

Umiddelbart må det jo være fordi der er kommet vand eller fugt ind i nogle kabler... Men kablerne er jo inden under scooterens skjolde så det kan vel ikke regne på dem.
Men kan det skyldes andet ?
Kan det være fordi der bliver suger vand ind gennem luftfilteret ?

Håber der er nogen som har erfaring med sådan nogle regnvejrs problemer eller måske har hørt noget som typisk kan være galt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-03-10 09:56

Kig din tændrørshætte efter.
Den sidder nedenunder , og er ikke beskyttet af nogen paneler, men af en gummihætte som er
let at montere forkert, så den let får vand ind.
Tør det hele af nedenunder og tryk gummihætten ordentlig på plads.
Hilsen Keld

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-03-10 14:05

Jeg tog hætten af der hvor den ikke ville starte men den var helt tør over det hele.
Og jeg tog kablet af i begge ender og checker det sad godt på plads igen.

Jeg tænkte lidt på om det kunne være generatoren fordi det er vel den som sidder mest udsat i regner når den sidder der på siden af motoren...

Der er ingen problemer i tør vejr og her med alt sne vejret har den også virket okay. Sne lægger sig jo bare oven på scooteren uden at trænge ind ligesom regn men jeg fatter bare ikke hvor der er regne skulle kunne komme ind og give de problemer.

Er der nogle ting/dele som virker mindre godt i regnvejr ?
For eksempel luftfilteret må jo virke mindre godt i regnvejr, det bliver da ihvertfald på virket af det.
Så er der det elektriske.
Men er der andre dele så påvirkes af regn ?

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-10 00:13

I første omgang , rens dit tændrør ordentligt, men det kan også være lidt vrøvl med karburatoren.
Få lidt hjælp af en der er lidt mere rutineret til rep. end du er, hvis intet af det her hjælper,
Det kan være forskellige ting, foruden det du selv nævner.
Defekte ledninger, eller løse, der skal rodes lidt, så det er svært at stille en rigtig diagnose her.
Hilsen Keld.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-03-10 09:03

Hvis du har mulighed for det så vask den grundigt og stil i et varmt rum et par dage . Så pronto eller lignende fugtfortrænger på alle kabler kontakter-det har tidligere fået liv i mine "røvskubbere "og har du trykluft til at få det presset ind i kontakter mv så fint.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-03-10 16:20

Keldd : Defekte ledninger var det rigtige svar.
Dagen efter kom der ikke strøm på da jeg drejede nøglen i tændingen. Der var en sikring der var sprunget. Så kiggede jeg ved stikket fra tændingslåsen og selvom den er under skjoldet så så det ud som om den har fået vand og snavs og hvad der ligner salt, nok fra vejsalt også en grøn korrision omkring ved den røde og sorte ledning fra tændingen.

Jeg rensede stikket med en tandbørste også lige pludselig så knak ledningen af inden ved det stik som var grøn af korrision...

Jeg forstår ikke helt hvordan der skulle komme vand ned til ledningen.... men det kan være at der er kommet vand fra dækket op under skjolende også op og ramme stikket så det nok sådan det er sker.

Jeg har taget nogle billeder som jeg lægger på min hjemmeside/forum når jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-10 18:16

Scootgr.
Godt du fandt fejlen, og lad os se billederne tæt på, så vi alle kan blive lidt bedre vidende.
Vand kan komme ind allevegne, tro mig, jeg er blikkenslager.
Hilsen Keld.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-03-10 16:39

Så er der billeder af stikket fra tændingslåsen :

http://localhost/scooterhjemmeside/service_fejlfinding.php#darlig_forbindelse

Tror i ikke det er salt og vand som er slynget op fra vejen af dækket nede fra ?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-03-10 16:41
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-03-10 20:25

Jaaaa, du må holde op med at parkere din Scooter NEDE i mosen.
OK, få det renset ordentligt, og smør så ledningerne, kontakterne m.m. ind i syrefrit fedt,
så klarer du sommeren over, uden startproblemer.
Især hvis du kan parkere den tørt, en vandtæt presenning der er syet til Scootere koster i området af 150kr.
God sommer, hilsen Keld.........

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-04-10 00:56

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-04-10 08:51

Selvtak........
Keldd

Kommentar
Fra : o1pedersen

Dato : 20-05-10 17:28

kan være du har vand i kaburatoren