/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
seperaret?
Fra : zkb
Vist : 1391 gange
200 point
Dato : 29-04-03 23:45

hej,
mig og min mand er blevet enige om at blive skilt. nu er det sådan at man først skal seperrares. hvad er forskellen på seperation og skilsmisse? jeg har heller ikke noget sted at bo ,da lejligheden er hans og heller ikke noget arbejde, er desværre på kontanthjælp...(ikke ligefrem stolt af min sorte situation!)vil min kommune hjælpe mig med et sted at bo?hvad kommer der til at ske med mig?vil jeg være afhængig af min mands indtægt selv når vi er seperaret?plz svar jeg håber at høre fra jef.
hilsen den forvirrede...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-04-03 23:56

du kan godt undgå den 1 år lange separation, hvis en af jer erkender at have haft sex med en anden. Separationen tager et år og ophæves, hvis i bor sammen eller har sex 8hvem der så kan tjekke det...9
Først når seperationen er overstået kan papirarbejdet komme i gang. Den er en slags "fortrydelsesret".

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 30-04-03 00:04

En seperation er egentlig tiltænkt at være en betænkningstid. I den periode kan man flytte sammen igen ELLER vælge at gennemføre skilsmissen. Alvorligt talt er det såmænd også en god idé for der skal nok være nogen der råber " Skiiiiilsmisse" og et par måneder senere er de måske ovre problemerne og fortsætter samlivet.

Det er rigtigt at man kan tilkendes skilsmisse med øjeblikkelig virkning, hvis man kan bevise evt. at ens partner er utro ( dette bevises ved at få partneren til at vedkende sig utroskabet skriftligt overfor amtet )

Hvor længe har I været gift ?

Har I særeje ??

Ja kommunen kan/ skal hjælpe dig med en bolig hvadenten du er på bistand eller ej.

Din mand kan komme til, at skulle betale hustrubidrag til dig i tilfælde af skilsmisse, og hvis han tjener over et bestemt beløb ( som jeg ikke kan huske ).

Karina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 00:08

PRØV AT KIGGE LIDT HER..SØG EVT PÅ DIN KOMMUNE..HELD OG LYKKE FREMOVER
KNUS cHRISTINA
http://search.msn.dk/results.aspx?srch=105&FORM=AS5&q=skilsmisse+seperation+kontanthj%c3%a6lp
Ret&Råd : Spørgsmål om privat
... mig mit indskud ved skilsmisse eller død? ... deles ved skilsmisse? Skal bodelingen følge den formelle eller den reelle seperation? ... Hvordan skal vi dele ved skilsmisse? Skal vi dele ...
www.ret-raad.dk/neobuilder.200107241749_8936_3b5d99276d81d.html

Børkop Kommune
... Der kan ydes kontanthjælp på grund af arbejdsløshed, sygdom, seperation, skilsmisse, ægtefælles død m.v. ...
www.boerkop-lokalnet.dk/kommune/nyttige2.htm

Ret&Råd : Spørgsmål om privat
... mig mit indskud ved skilsmisse eller død? ... deles ved skilsmisse? Skal bodelingen følge den formelle eller den reelle seperation? ... Hvordan skal vi dele ved skilsmisse? Skal vi dele ...
www.ret-raad.dk/neobuilder.200107241749_8936_3b5d99276d81d.html

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 01:51

Her er en god side, jeg tror du kan få glæde af at læse. Følg linket, som nedenstående er kopieret fra.
Mvh Christina

Separation og skilsmisse - hvad går det ud på?

Separation og skilsmisse går selvfølgelig ud på, at du og din ægtefælle har fundet ud af, at det ikke længere skal være Jer to. De gode intentioner, der var engang, er bristede.

Når du tænker på separation og skilsmisse, tænker du givetvis i helheder. "Her står jeg, og når det her er færdig, er jeg der".

Det svirrer i hovedet: Børnene! Boligen! Økonomien! Pensionen! Campingvognen! Din/hans/hendes nye kæreste! Fremmede børn! Statsamtet! Børnebidrag! Ægtefællebidrag! Retten! Budgetkonto! Landsretten! Samvær!

Vi ved, at dine tanker svirrer i hovedet ligeså ustruktureret som i det forrige afsnit. Lad os hjælpe dig til en smule overblik. Du kan klikke dig rundt i artiklen.

"Vi skal skilles" - Så meget ved vi. Men hvad så?
Bevilling ved Statsamtet eller dom i retten?
Forældremyndigheden over børnene.
Ægtefællebidrag
Bidragets størrelse
Lejet lejlighed
Bodelingen
Særeje
Formuefællesskab
Hvad skal jeg tage med til mødet?

"Vi skal skilles" - Så meget ved vi. Men hvad så?
Tilbage til oversigt

Stavnsbåndet er ophævet. Der er derfor ikke så meget idé i at stritte imod, hvis den ene part vil skilles, selv om den anden nok synes, at det kan gå Jeres tid ud.

Vi bruger i denne artikel udtrykket "skilles", selv om de fleste i virkeligheden starter med "kun" at blive separerede. Der er ikke så stor forskel. Ved separationen ophører næsten alle virkninger af et ægteskab. Eneste reelle forskel er, at man kan få virkningerne ophævet bare ved at flytte sammen igen og hviske til hinanden, at man alligevel slet ikke vil skilles, hvis man kun er separererede. Man har f. eks. ikke længere arveret efter hinanden, hvis man er separerede.

Bevilling ved Statsamtet eller dom i retten?
Tilbage til oversigt

Man kan blive skilt på en nem måde, hvis man er enige om det. Man udfylder en blanket og indleverer den til statsamtet. Der er egentlig ikke så meget, man skal være enige om.

Enighed om

forældremyndigheden over børnene
ægtefællebidrag
retten til at fortsætte en LEJET lejlighed

Kan I ikke blive enige om disse tre emner, kan man ikke blive skilt ved bevilling. Så er man nødt til at gå i retten.

I skal tænke Jer godt om, inden I aftaler noget. Det kan nemlig være ret svært at få det ændret senere. Mange er tilbøjelige til at indgå en aftale bare for at få det overstået. Lad være med det.

Lad os snakke Jeres situation igennem. Så ved du bedre, hvor du står. Nogle gange er Jeres situation sådan, at det kan være meget svært at give dig det helt rigtige råd. Det kan være meget svært at sige fuldstændig skråsikkert, hvordan Jeres situation vil være, hvis sagen skal afgøres i retten. Forklaringen er, at domstolenes afgørelser er meget afhængige af den helt konkrete situation.

Klikker du dig ind på de enkelte emner, vil du få nogle vejledende retningslinjer. Som sagt er det lettere at hjælpe dig, når vi sidder over for hinanden og snakker om netop Jeres forhold.

Når du ser de overskrifter, som I skal være enige om, er jeg sikker på, at du savner det allervigtigste for dig. Bodelingen! Men det er sådan i dansk ret, at bodelingen principielt er helt særskilt i forhold til separation/skilsmisse. Læs lidt mere om bodelingen her:

http://www.boernogsamvaer.dk/artikler/separation.htm

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 30-04-03 14:12

Hejsa..

Man behøver ikke at vente i et helt år på at blive skilt, da jeg selv var på statsamtet oplyste de os om at man efter et halvt år kunne søge om at få skilsmissen gennemført.
Det var godt nok ikke nogen hjælp til dig der skriver spørgsmålet, bare en lille kommentar til et af de andre indlæg.

Jeg håber at det hele går i orden for dig!

Janni

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 30-04-03 16:26

Hej..
Står næsten selv i samme situation. Jeg er bare slået op med min kæreste. Vi købte hus for 2 måneder siden. Nu skal huset sælges, jeg er nu på kontant hjælp, indtil jeg finder et arbejde som passer ind i min datters vuggestue timer. Hun er to år gammel. Jeg kan fortælle dig at Kbh`s kommune hjælper dig ikke med at finde en bolig. Jeg står nu på gaden med et barn og har talt med min sagsbehandler i dag om min situation. Det burde være næmmere for mig, som har et barn at få en bolig. Men det er det ikke. Man kan kontakte et krisehjem/ kvindehjem. Er det noget at byde sit barn?? Jeg tror dog at hvis man bor på et krisehjem, skal kommunen hjælp. Hvis du har et barn kan du kontakte boligfonden for enlige forældre. De kan hjælpe dig med at få et møbleret sted at bo i en kortere periode. Dér er der også sagsbehandlere man kan tale med.. Held og lykke med det hele.

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 30-04-03 16:40

tak skal i have allesammen,
ja det hele er forvirrende...nu har vi ikke egen lejlighed, men den er lejet i min snart eks mands navn. jeg har praktisk talt intet af værdi. efter vi blir skilt lever jeg af kontanthjælp indtil jeg finder arbejde, jeg var nemlig naiv nok til at tro arbejde hænger på træerne og holdt op på mit tidligere grundet personlige problemer. men jeg har sgu ik noget sted at bo...jeg kan ik bo hos familie da jeg ikke har noget...vennerne har deres eget at tage sig af..man kan da ikke lade folk bo på gaden...er det et velfærdsssamfund???

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-05-03 12:03

hvilken kommune bor du i?
Så prøver vi at gennemtrawle nettet for at se om vi kan finde noget...

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 05-06-03 19:58

jeg bor i hvidovre kommune...

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 05-06-03 19:58

jeg bor i hvidovre kommune...

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-06-03 20:23

Ja det her er jo efterhånden en gammel tråd - men kan se du stadig har "problemer"

UUHHH Hvidovre - der har jeg boet og forlod simpelthen stedet ret hurtigt - for det er simpelthen en S K O D K O M M U N E !!!
- og jeg har haft med dem at gøre i forbindelse med to store drenge - der manglede bolig, og har osse stiftet bekendtskab med deres skatteforvaltning ( og de er da en samling kolde "skiderikker" ) og JO - de mener man kan bo på gaden!! Medmindre man virkelig forstår at tigge, plage og presse på i det uendelige.

-----*Så held og lykke...... på med vanten og mød op på kommunen hver eneste dag.

OG NEJ det er IKKE et velfærdssamfund .... den gælder ikke altid.

Jeg kan dog have mine bekymringer vedr. HVORFOR det nu lige er at din mand stod/står på lejekontrakten, set i bagklogskabens klare lys - var det da vist dumt gjort.

Og hvorfor er det lige du lever af kontanthjælp - selv i Hvidovre kommune opererer man med hustrubidrag i tilfælde af at din mand har job......
så har han job skal han da betale til dig.

Jeg håber tingene snart ordner sig for dig ....